Vicar

VicarChileneren Victor Arriagada Ríos, bedre kjent som Vicar, er den som har etablert hvordan Donald og de andre endene skal se ut for den siste generasjons Donald-lesere. Med en produksjon på over 800 historier og 10 000 tegneseriesider er ikke akkurat det så rart.

De fleste kjenner han bare som Vicar, chileneren som har tegnet de fleste av åpningshistoriene i Donald Duck & Co de siste 30 årene, og som på mange måter har definert det bildet dagens lesere har av hvordan endene skal se ut. Med over 800 historier på samvittigheten («Victor Rios», 2007) er den produksjonen Vicar har stått bak så enorm at mange nok rett og slett ikke har tenkt over at det bak alle disse historiene har befunnet seg én mann som år etter år trofast har gitt liv til Donald og de andre – og det er rett og slett vanskelig å forestille seg hva Donald Duck & Co hadde vært i dag uten Victor Arriagada Ríos.

Oppvekst og karriere i Chile

Vicar ble født den 16. april 1934, altså under to måneder før figuren Donald Duck så dagens lys med sin filmdebut i Den kloke lille høna. Som andre barn likte han godt å tegne, og da han var åtte år gammel var han allerede blitt ganske god til å tegne karikaturer av andre mennesker. Han hadde imidlertid ingen planer om å leve av tegneferdighetene sine, og begynte i stedet å studere for å bli ingeniør. Han holdt likevel tegningen ved like, blant annet ved å lage veggmalerier på fritida (Printz-Påhlson og Printz-Påhlson, 2004, s. 5). I 1956, akkurat rett før han skulle gjennom den avsluttende eksamenen ved studiet, vant han til sin store overraskelse en stor tegnekonkurranse utlyst av journalistforbundet i Chile. Avisa Mercurio plukket han opp, og han var snart i gang med å tegne politiske karikaturer («Vicar», 2003)

For avisa tegnet han i tillegg gjennom flere år en tegneserie med en figur han selv hadde skapt – Ramón, en chilensk cowboy med stor kjærlighet for nasjonen, vennene, hesten og hunden sin, i tillegg til piker, vin og sang (Printz-Påhlson og Printz-Påhlson, 2004). Men Vicar hadde også andre jern i ilden. For bladet Barrabases laget han seriene «Locutin» og «Hipólito y Camilo», mens han for El Pingüino tegnet serien om den blinde Quevedo og hans følgesvenn Frasecitas, og senere Paquita og Mitigueso. Samtidig tegnet han for bladet Topaze den satiriske serien «El Paleta», som handlet om Chiles president, Jorge Alessandri. I tillegg tegnet han striper uten en fast hovedfigur for El Saquero, utgitt av Pepo («Vicar», 2007). Det var likevel som skaper av Ramón at han på denne tida var mest kjent (Printz-Påhlson og Printz-Påhlson, 2007, s. 6).

Til Barcelona

Vicar fortsatte å levere striper med Ramón til de chilenske avisene også etter at han flyttet til Barcelona i Spania i 1960. Barcelona hadde flere tegnestudioer, og ga mange muligheter for en lovende tegner som Vicar. Her fortsatte Vicar som politisk karikaturtegner (X-Ugh, 2004a), og begynte også å jobbe med animasjon (Printz-Påhlson og Printz-Påhlson, 2004, s. 6). Han leverte i tillegg tegninger til studioet Selleciones, og fikk blant annet arbeidet sitt på trykk i Playboy og Lui («Vicar», u.å.). Dessuten var han tilknyttet studioet Bardon Art fra 1960 til 1966, der han tegnet flere syndikerte serier («Vicar», 2007).

I 1966 ble han en av to tegnere hos Bardon Art som fikk i oppdrag å videreføre den danske tegneserien Rasmus Klump, etter at seriens skaper hadde gått av med pensjon. Serieskaperen og Jørgen Sonnergaard, sjefsredaktøren i byrået som hadde retten på serien, var enige om at serien skulle videreføres med nye tegnere og forfattere. Sonnergaard fant to tegnere han ville bruke – José Dalmar og Vicar – men samarbeidet varte bare opptil et år, ifølge Sonnergaard selv fordi tegnerne hadde en tendens til å komme med egne ideer hvis de mente manuskriptet ikke holdt mål. Disse idéene passet ofte ikke helt inn i Rasmus Klump-konseptet, og byrået avsluttet derfor forholdet med Dalmar og Vicar (X-Ugh, 2004b).

Donald-tegneren Vicar

I 1971 tok Vicar kontakt med redaktør Kurt Smed i det danske forlaget Gutenberghus, og det tok ikke lang tid før hans karriere som Donald-tegner var i gang. Samme år, i Donald Duck & Co 41/1971, kom hans første historie på trykk, tosideren «Billigsalg» med manus av Jørgen Schrøder («Vicar», u.å). Vicars tidlige tegnestil skiller seg noe fra den han utviklet etter hvert. Til å begynne med fikk Vicare tildelt korte historier på opptil seks sider, men mot midten av 1970-tallet fikk han i oppdrag å tegne en del tisidere. Et eksempel er historien «Mikrofolket vender tilbake», som var en fortsettelse på Carl Barks’ historie «Onkel Skrue og de små grønne». Rundt 1980 begynte Vicar også å tegne fortsettelsesfortellinger, for eksempel historien «Tull og rør», der Skrues gamle flamme Gylne Gulda dukket opp.

På dette tidspunktet hadde Vicar utviklet tegnestilen til slik vi kjenner den i dag, med et klassisk preg som tidvis minner om Carl Barks’ stil. Barks har selv omtalt Vicar som en dyktig Donald-tegner. Som barn leste Vicar Disney-serier, og hadde da et spesielt godt øye til dem som var laget av «den gode tegneren». Vicar har fortsatt å lese Disney-serier også etter at han ble Disney-tegner, og har et foto av Carl Barks på veggen i studioet sitt (Printz-Påhlson og Printz-Påhlson, 2003, s. 7). De to Vicar-tegnede historiene «Kunsten å holde seg ung» og «Bløtkakeprinsen» er begge basert på historier av Barks.

Arbeidsjernet Vicar

Etter at Vicar ble Donald-tegner fortsatte han også å jobbe med andre serier. På begynnelsen av 70-tallet laget han hovedserien for Guido Vallejos’ magasin Viejo Verde, og i 1973 bidro han til det humoristiske bladet Ganso («Vicar», 2007). Han skapte også serien Bang Bang Sam (X-Ugh, 2004b), en stripeserie uten ord om en cowboy som ofte havner i en del sære situasjoner.

Etter hvert som Donald og resten av endene begynte å oppta det meste av tida til Vicar ble imidlertid de andre prosjektene skrinlagt, noe som er en medvirkende årsak til Vicars enorme produksjonen. Så langt har han tegnet 10 000 sider med ender, noe som tilsvarer en side hver dag i 27 år. Han har etter hvert skaffet seg assistanse, og driver nå studioet VicArt sammen med sine kolleger Héctor Flores og Raúl Bratesko (Printz-Påhlson og Printz-Påhlson, 2004, s. 7). Studioet ligger i Santiago i Chile, der Vicar og familien har bodd siden 1975 (Printz-Påhlson og Printz-Påhlson, 2004, s. 6).

Arbeidsdagen i studioet begynner klokka ni om morgenen, og han er de neste fire timene travelt opptatt med å tegne. Etter en kort lunsjpause tegner han i fire nye timer. Blyantskissene blir tegnet i et uvanlig lite format – i samme størrelse som når de kommer på trykk! Grunnen er at Vicar ønsker å fokusere på sidelayouten, og unngå å tegne inn for mange detaljer i bakgrunnen, noe som vil gjøre sidene overlesset og uoversiktlige. Når tegningene tusjes har de imidlertid blitt forstørret opp (Printz-Påhlson og Printz-Påhlson, 2004, s. 6-7). Tusjejobben gjøres ofte av Vicars assistenter.

Det er som Donald-tegner Vicar har utmerket seg, men han har også skrevet en historie: «Lykken kommer, lykken går…» sto på trykk i Donald Duck & Co 33/1997 («Vicar», u.å.). Ellers er det andre som skriver manus til historiene Vicar tegner, og han setter selv pris på å få tilsendt historier skrevet av Janet Gilbert og Gorm Transgaard («Vicar», 2003). Historiene hans havner som regel først i ukebladet, og det er gjennom Vicar den siste generasjonen Donald-lesere har blitt kjent med figuren. Vicar har for lengst passert 70, men han holder fortsatt et høyt nivå både når det gjelder kvalitet og antall serier, selv om produksjonen har gått noe ned de siste årene. At det vil bli vanskelig for Egmont å erstatte Vicar den dagen han pensjonerer seg er det ingen tvil om.

Litteraturliste

Printz-Påhlson, U. og S. Printz-Påhlson, 2004, «Vicars kunst», i Thime, S. (red), Vicar, Egmont Serieforlaget, Oslo, s. 5-9.

«Vicar» [online], 2003, Egmont Ehapa Verlag. Tilgjengelig fra <http://www.ehapa.de/comicnews/zeichner/vicar.html> [25.10.07].

«Vicar» [online], 2007 i COA-søkemotoren (I.N.D.U.C.K.S.): Verdensomspennende database over Disney-tegneserier, I.N.D.U.C.K.S. Tilgjengelig fra: <http://coa.inducks.org/creator.php?c=CFa> [25.10.07]

«Vicar» [online], 2007 i Lambiek Comiclopedia, Lambiek. Tilgjengelig fra: <http://lambiek.net/artists/v/vicar.htm> [25.10.07].

«Victor Rios» [online], 2007 i Duckipedia, Duckipedia. Tilgjengelig fra <http://www.duckipedia.de/index.php/Vicar> [25.10.07].

X-Ugh, 2004a, «Vicar – et lille portræt» i Bang Bang Sam, forlaget Pirat.

X-Ugh, 2004b, «Den ukendte Vicar» i Bang Bang Sam, forlaget Pirat.