Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.
Mikke Mus og vennene hans
Comments
Jeg vil tro at det er tredje bind som skal komme i mars, for Mikke Mus og kvegsvindelen er jo helt åpenbart andre bind. Hvis det da stemmer at bind to sendes ut til abonnenter allerede i januar. Jeg fant en oppføring på Bokklubben der det står at dette bindet skal være på lager fra 25.02.19. Oppføringen inkluderer også en høyoppløselig forside og en beskrivelse av innholdet:
Øh, det er vel på Serienetts vanlige nettside den oversikten står? Selv om de linker til den på Facebook.
Jeg fikk forøvrig svar på Empirix' Facebook-side da jeg kommenterte forvirringen angående Mikke Mus. Empirix sa: "Vi er forvirret alle sammen. Det viser seg at Egmont sendte ut første bind til abonnenter i november, mens denne først har kommet i vanlig handel nå i januar. Så Kvegsvindelen er bok to – som kommer i mars." De har også oppdatert saken på nettsiden med dette.
Jeg er nå ikke så sikker på om bok 1, "Mikke Mus i Dødens dal", først kom i vanlig salg nå i januar, slik Empirix sier. For det første var den tilgjengelig for separat bestilling på serie.no fra samme tidspunkt som abonnementsordningen ble satt i gang, noe som er dokumentert i starten av denne tråden. For det andre er jeg temmelig sikker på at jeg så den på lager hos vanlige netthandlere som Adlibris lenge før nyttår... muligens i desember, men kanskje også allerede i november. Adlibris lister forøvrig utgivelsestidspunktet som "2018-12".
Frank: Jeg har også tenkt det samme om trykkstørrelsen i Fantagraphics-bøkene, spesielt stripene fra første halvdel av 30-tallet. Du kan se ganske tydelig at de er beregnet på et større format, spesielt ut fra teksten i snakkeboblene. Da antar jeg at størrelsen på disse norske bøkene er ganske lik Fantagraphics-bøkene?
Med tydeligere mener du større, eller? For det er da ingenting i veien med reproduksjonen av den originale engelske bobleteksten i Fantagraphics' bøker -- den er skarp som bare det. Men tekstingen helt i begynnelsen av Mikke-stripen kan være litt ujevn og klønete til tider, spesielt i deler av den veldig kaotiske "Death Valley"-historien. Den blir fort bedre og jevnere i kvalitet, i stil med serien generelt.
Jeg leste nylig noen sekvenser i første Fantagraphics-bok om igjen, og flere ganger måtte jeg veldig tett innpå boksiden for å lese all teksten. Men hovedproblemet er i mine øyne at de tidlige stripene rett og slett var beregnet på større format enn Fantagraphics-bøkene tillater (og for den saks skyld de norske bøkene, som jeg antar er ca. like store -- kan noen bekrefte/avkrefte det?). Hadde stripene vært reprodusert større, tror jeg ikke det ville være noe særlig problem å lese den engelske teksten til og med i de tidligste av dem.
I ettertid ser jeg jo at de Gottfredson-baserte kjempebøkene var amputert og ombrukket inntil det katastrofale. "Mikke Mus som redaktør" i Jeg, Mikke Mus leste jeg på noen minutter. Originalen i Fantagraphics-utgaven tok det atskillig lengre tid å komme seg gjennom. Og ikke bare pga. amerikansk 30-tallssjargong.
Jo, da. Donaldister og mikkenister av i dag kjenner nok sin Disney-historie atskillig bedre enn oss surrehuer fra 70-tallet. Men der og da ga de hvite kjempebøkene oss et innblikk i noe annet, mer og større enn de ordinære ukebladene og pocketbøkene.
Tilbake til den nye samleserien: Jeg har ennå ikke mottatt bok tre.