Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald Duck & Co 2019

2

Comments

• Tommy - flotte eksempler på gjenbruk sv cover !!
  • Jo det hadde gitt mye mer mening. Trodde det var et løssalgs blad da jeg hørte om det i Gammeldonaldistene på Facebook. Men det er jo gledelig om det kanskje betyr nyproduksjon av lange historier fra Egmont. Mangelen på de var en viktig faktor for at jeg sluttet å lese bladet fast. I tillegg til papirkvalitet også videre.
  • edited April 2019
    Dette illustrerer vel hvor eiendommelig denne ordningen med annethvert blad i løssalg egentlig er. Økt salg har den i alle fall ikke bidratt til. Hvis alle de "gode" historiene bare skal trykkes til abonnentene, kan man like gjerne legge ned løssalget, med det resultat av bladet blir enda mindre synlig. Jeg tror Egmont gjør seg selv en bjørnetjeneste her. De har en rekke andre Disney-utgivelser (flere enn noen gang, ifølge dem selv), men burde kanskje satse større på DD & Co, som i alle år har vært flaggskipet. Da må det i alle fall ikke forsvinne fra butikkhyllene eller bli stående som som et janusansikt med annethvert nummer av dårlig kvalitet.
  • Positivt at de begynner med fortsettelseshistorier igjen. Jeg har egentlig bestemt meg for å ikke fornye abonnementet neste gang fordi bladene har blitt uinteressante, men det kan jo være at det blir verdt å fornye det likevel. Vi får se....
  • Det må påpekes at historia som går over to deler i nr.16 og 18 er en lengre Barks-historie som i utgangspunktet ikke er laget som en fortsettelseshistorie. Om dette er starten på en ny runde Barks-opptrykk oppdelt i DD&Co er dette langt fra noe positivt i mine øyne.
  • Enig, Frank. Hvis dét er det eneste de tenker å gjøre er det liten grunn til å begynne med fortsettelsesserier igjen. Håper de kommer med nye føljetonger.
  • MikkelHagen skrev:
    Men det er jo gledelig om det kanskje betyr nyproduksjon av lange historier fra Egmont. Mangelen på de var en viktig faktor for at jeg sluttet å lese bladet fast. I tillegg til papirkvalitet også videre.

Glad for å se at noen andre der ute også er skuffet over papirkvaliteten gjennom de siste årene. Jeg kommer nok personlig aldri til å bli fast kjøper av DD&Co, men hvis papiret var bedre kunne jeg nok endt opp med å spontankjøpe det litt oftere. (Selvsagt er dette langt fra eneste faktor som avgjør hvor ofte jeg kjøper bladet, men alle monner drar.)
  • Har lest meg gjennom mesteparten av 2019-årgangen de siste dagene.
    (Spoilers i hytt og pine):
    Nr. 3: Ole, Dole, Doffen og Petter Smart reiser tilbake i tid til 1835 for å hente tilbake en mekanisk fugl, og treffer Kjas Rarwin på Galoppgåsøyene.
    Nr. 4: Donald prøver ut Petters Smarts angreknapp som sender ham bakover i tid- ti sekunder om gangen. I samme blad blir Donald sendt tilbake til vikingtiden da han kommer i skade for å aktivere Petter Smarts tidsmaskin.
    Nr. 5: B-Gjengen tyvlåner Petters tidsmaskin og reiser tilbake til 1908 for å rappe Nobelprisen til Marie Kurreri.
    Nr. 6: Magica bruker en tryllestav som stopper tiden i 11 minutter og 11 sekunder, så hun kan forsøke å stjele Skrues lykketiøring.
    Nr. 9: Petter og Ole, Dole, Doffen reiser tilbake til 1907 fordi de trenger Andbert Eggsteins ekspertise på svarte hull.
    Nr. 11: Petter og Ole, Dole, Doffen reiser til fremtiden for å skaffe utstyr til å reparere en strandet UFO, bl.a. en tidsstopper. I samme blad driver Mikke, Langbein og Minni inn i en tåke som bringer dem til middelalderen.
    Nr. 12: Donald reiser 100 millioner år tilbake i tid for å hente en spissløvetann.
    I samme blad presenterer Petter Smart en oppfinnelse som lar Skrue og Donald se sine tidligere inkarnasjoner på en skjerm.
    2019 er en trafikkork av tidsmaskiner som vil i alle retninger.
    Hadde jeg hatt en tidsmaskin ville jeg reist tilbake til en tid med litt færre tidsmaskiner og litt mer originalitet.

PS For ordens skyld tar jeg med at Donald stiller klokken en time tilbake i nr. 13.
  • Disse tidsmaskinhistoriene virker ekstremt gimmickpregede. Som om noen har tenkt at hvis vi bare får inn mer pedagogikk i Donald på en eller annen måte, vil det gi positiv PR og videre økt salg. Foreldre kan nå få et nytt argument til å kjøpe bladet til smårollingene, at de lærer om historiske skikkelser og tidsepoker. Synes egentlig at et uttalt pedagogisk fokus gjør seg bedre i blader som Bamse - verdens sterkeste bjørn. Men det finnes jo ikke i Norge lenger.
  • Er enig i det. Likte tidsmaskinalbumene fra 80-tallet, men sidan da har det gått inflasjon i dem.
    Ideen kan godt brukes, men når den brukes flere ganger i måneden over tid blir det kjedelig.
    Det samme gjelder romvesener og UFOer. Nå går det knapt en Donald Pocket uten en reise i rommet, eller et besøk fra fremmede kloder.
    Lurer på hvorfor det er blitt sånn.
  • Manglende evne til å la et plot egent for en 10 sider spinne ut til et større eventyr på 30+ sider. Som for eksempel Barks Atlantis? Som er et fremragende eksempel. Altså her mener jeg ikke et eksotisk sted nødvendigvis, eller vesener. Men derimot en intelligent handling som får utfolde seg. Hvor handlinger får konsekvenser. Dette var jo noe som var mer typisk Donald historier før, spesielt Barks. Men nå føler jeg historier bare hopper rett ut i mysteriet på side 1 eller 2. Rett på tidsreiser, romvesner eller vitenskapelige katastrofer, uten at det er noen vei dit.

Andeby krymper. Pengebingen er ikke like ruvende som den brukte å være. Man ser knapt hvelvet. Reisene er korte og raskt unnagjort. I det hele tatt føles mye ikke så storslagent lenger.
  • edited May 2019
    Angående fortsettelseshistoria i nr.16 og 18, så ser det ut som det var en spesiel grunn til at "Onkel Skrue og de små grønne" ble utgitt på nytt igjen i DD&Co nå. I nummer 19 får vi nemmelig en helt ny historie av Kari Korhonen med mikrofolket (eller mikrotassene eller mikroboerne som de også kalles i bladet). I tillegg får vi også et gjensyn med "Mikrofolket vender tilbake" i samme blad.
  • Og det kommer faktisk enda en historie med dem om ikke lenge!
  • edited May 2019
    Mikrofolket gjør et voldsomt comeback altså? To nye serier med dem i tillegg til de gode gamle?

Filmer om romvesener har jo en tendens til å få en rekke oppfølgere i Hollywood. Så hvorfor ikke the good ol MicroDucks.
  • edited May 2019
    Jeg sitter vel med en følelse av at man prøver å melke kua for det den er verdt. Den nye historien har en heseblesende og uinteressant virkning på meg, takke meg til Vicars "klassiker".

Men det er kanskje grenser for hvor mange nye ideer man kan komme opp med uten at det blir oppkok av noe gammelt. Og det problemet vil naturligvis bare øke i tida framover. Men da bør en, om mulig, prøve å satse på noe helt nytt.
  • MikkelHagen skrev:
    Men nå føler jeg historier bare hopper rett ut i mysteriet på side 1 eller 2. Rett på tidsreiser, romvesner eller vitenskapelige katastrofer, uten at det er noen vei dit.
    Det der er jo problemet nesten alle Egmonts Mikke-eventyrserier har hatt de siste 20 årene.
  • edited May 2019
    Ser at sommerlesning i Nr. 29 blir Only a poor old man. Eller Den lure Onkel Skrue på norsk.
  • Vedlagt siste nummer er en pakke klistremerker for albumet "Donald Duck sticker story". Min pakke hadde fem klistremerker fra ulike tegnere/serier og et større samlerkort av en tegner. Jeg kjenner ikke til dette fra før, men det ser litt spennende ut. Har noen sett album eller klistremerker i vanlig salg?
  • Jeg er også på utkikk etter disse klistermerkene. Finner dem ingen steder. Jeg har sendt mail til Panini, kan poste svaret når jeg får.
  • OBS! Dette innlegget kan inneholde spoilere.

Må si at jeg egentlig hadde trodd det skulle bli litt mer oppmerksomhet rundt den lange jubileumshistorien jeg oversatte og som var vedlegg til bursdagsnummeret (nr. 23) (Evert Geradts/Maximino), men ser ikke at den har blitt nevnt med et ord her i forumet. Det er etter min mening definitivt en av de aller mest spesielle Donald-historier som noensinne er laget, på flere måter.

For det første tar historien opp det at ingen av figurene i Andeby blir eldre, og forsøker å gi en forklaring på dette. Vanligvis ignoreres jo bare dette og vi skal enkelt og greit godta at Skrue var med på gullrushet i Klondike på slutten av 1800-tallet, selv om vi nå er i 2019. Don Rosa mener jo at alle historier (iallfall hans) foregår på 1950-tallet, men annet enn noen små hint i tegningene i bakgrunnen, har det blitt forklart direkte i historiene at det er slik. Bare én eneste gang før kan jeg huske det har skjedd at en historie har forsøkt å forklare hvorfor ikke figurene blir eldre, nemlig i "Kunsten å holde seg ung/Go Slowly, Sands of Time" av Barks/Anderson/Vicar. Der handlet det vel likevel bare om hvorfor ikke Skrue blir eldre, ikke de andre i Andeby.

En annen ting som er veldig spesielt i denne historien er at Andeby-figurene er klar over at de er tegneseriefigurer. Det tilhører absolutt sjeldenhetene.

Jeg kunne jo selvsagt også nevnt at det er et enormt antall figurer med i historien som noe spesielt (det må vel være år og dag siden Pinocchio sist var med i et norsk Donald-blad), men den tredje og kanskje mest spesielle tingen jeg vil nevne, er likevel at Ole, Dole og Doffen får møte moren sin, Della (riktignok bare i form av en videosamtale). Dette var jo alltid en historie Don Rosa var interessert i å lage, men han klarte aldri å finne noen tilfredsstillende løsning på hvordan dette kunne lages (spørsmål som hvorfor Della forlot barna sine må jo besvares, i tillegg til at det blir problematisk uansett om Ole, Dole og Doffen ender opp med å velge å bo hos Donald i stedet for sin egen mor (og far), eller om de velger å forlate Donald for å bo sammen med moren sin. Uten å spoile for mye, vil jeg si at jeg syns Geradts har løst dette på en interessant måte.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?