Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Svart "stokk" mellom to av nevøene på 1/48

2»

Comments

• Fin oversikt, Aquila! Men nå må jeg nesten stille spørsmålet vi alle lurer på...

Hvor mange av disse opptrykkene har en svart stokk mellom to av nevøene?
  • edited December 2018
    Svar på spørsmålet ditt Mesterius:

Originalheftet: har ikke «stokk».

Opptrykkene:
    1) 1978: Ikke «stokk». Her kan man dog på midtsidene se merker fra disse klemmene/ klipsene som ble brukt når heftene ble satt inn i permer. Dette finnes ikke i de øvrige opptrykkene.
    2) 1980: denne boken har jeg ikke, så her må noen andre sjekke opp. Tar du den ballen Erikh?
    3) 1988: med «stokk», men, som påpekt av Mats tidligere i denne tråden, så er denne nå etter hvert berømmelige «stokken» her hvit (og ikke sort). Forsiden på dette opptrykket er av en annen grunn meget blast, og står overhode opp til originalheftets forside i fargekvalitet og skarphet. Merkelig elendig trykkeriarbeid.
    4) 1998: med «stokk»
    5) 2013: med «stokk»
    6) 2018: med «stokk»
  • Fint med oversikt. Kan sjekke den boka fra 1980 når jeg kommer hjem jeg.
  • Aquila skrev:
    Forsiden på dette opptrykket [1988] er av en annen grunn meget blast, og står overhode opp til originalheftets forside i fargekvalitet og skarphet. Merkelig elendig trykkeriarbeid.
    Hvis alle eksemplarene av 1988-opptrykket ser sånn ut, slår det meg som veldig merkelig at det finnes så mange historier om hvordan folk har blitt lurt til å tro at denne utgaven er originalheftet fra 1948 (ettersom coveret ikke er merket med 'opptrykk' e.l.). Er det så få samlere som har stilt spørsmål ved disse elendige fargene og det blasne trykket? Må si at det er ganske enorm forskjell fra de fine, vibrante fargene på 1948-coveret. Men kanskje problemet er at folk ofte ikke hadde noe sammenligningsgrunnlag for hånden.

I alle fall ser det ut til at Egmont har brukt samme eksemplar av nr. 1/1948 til å lage faksimiler og opptrykk av i 30 år nå, kanskje lengre. Og dette spesifikke eksemplaret har åpenbart enten en trykkfeil eller en skade. Ahhh, the irony... Skal bli interessant å høre om 1980-boken har samme problem.
  • Bok 1880: uten stokk
  • 1880 skulle tatt seg ut, 1980 selvsagt
  • Der kom du meg i forkjøpet Erikh. Takker :)
  • Kanskje det at det er så dårlig trykk på 1988-bladet har gjort at noen har tenkt at det må bety at det er gammelt? Logisk sett skulle jo noe som er nyere ha bedre trykk enn noe som er gammelt ...
  • Det er nok ikke samlere som har blitt lurt av det bladet.
    Mer sannsynlig folk som har lite til ingen peiling på tegneserier.
    Det ligner ikke engang på et gammelt blad, og den hvite rammen rundt de ellers gulnede sidene burde være et tydelig nok tegn.
  • edited December 2018
    Takk også fra meg Erikh, så fikk vi også 1980-utgaven avklart. Takk også til deg JoAre, selv om Erikh kom deg i forkjøpet! :) Og mente selvsagt å skrive; "... står overhode IKKE opp til"..., men det forstod selvsagt folk! :)
  • Så vidt jeg har fått opplyst fra samlerhold, finnes det bare ett kjent eksemplar med denne "stokken", nemlig det som Egmont har. "Stokken" skal visstnok være en tusjstrek.
  • Interessant nok er ikke "stokken" med i Store norske leksikons bilde av coveret til nr. 1/1948 heller.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?