Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

IDWs nye amerikanske Disney-blader

13

Comments

• edited April 2018
    RangerHelge skrev:
    I fjor nevnte jeg i en annen tråd at en del Disney-utgivelser ikke er tilgjengelig på Amazon; de blir kansellert når det nærmer seg utgivelsesdato: X-Mickey, Disney Great Parodies og Minnie and Daisy. Mulig utgiver kjører veldig opplag for å sikre seg mot store tap ved lavt salg?

Men de utgivelsene er fra PaperCutz, ikke IDW. Så jeg tror ikke de har noe å gjøre med opplagene på IDWs bøker.
    "Hvorfor er de så slemme mot meg som bare prøver å hjelpe dem?" -Skipper Slask
    "Vel, legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!" -Donald
  • Ikke direkte forbindelse, nei. Tenkte mer på mindre interesse for Disney serier generelt i USA.
  • RangerHelge skrev:
    Tenkte mer på mindre interesse for Disney serier generelt i USA.

Jeg vet nå ikke helt om dét er grunnen til at Timeless Tales-hardcoverne nå kanselleres. Jeg tenker mer at det kanskje i utgangspunktet var å gape litt over, det med å samle bladene både i tradepaperbacks og hardcoverbøker. De fleste mer casuale fans vil velge de langt billigere softcoverbøkene, så spørsmålet er alltid om det er nok hardcore samlere til å bære luksusutgaven også. (På den annen side satte jeg pris på at Mickey Mouse-hardcoverne faktisk trykket de eldre seriene usensurert. Trist hvis muligheten til å lese kommende IDW-bladserier på den måten forsvinner.)

Men IDW har i det hele tatt pøst på med en enorm mengde Disney-utgivelser siden de fikk lisensen i 2015. Foruten bladene har de lansert bokserier av Taliaferros Donald Duck (både dags- og søndagsstripene), av Silly Symphonies-søndagsseriene og flere andre klassiske avisstriper. De utga også Glenats to første Mikke-spesialer. Og så er det Fantagraphics: tre (snart fire) svære bokserier som mange Disney-fans åpenbart også samler på. Når vi tar alle disse utgivelsene under ett, synes jeg ikke det er rart at noen av dem har solgt mindre enn optimalt. Også når det gjelder de vanlige bladene. Jeg tror en god del Disney-fans rett og slett har valgt å prioritere. Før 2015 hadde det vært tørkeperiode for amerikanske Disney-serier i fire år utenom Fantas bokserier. Deretter eksploderte det med alle IDW-utgivelsene.

Alt i alt vil jeg dog si at det har kommet ut mer bra Disney i USA de siste syv årene enn på flere tiår før det. Og det fortsetter å komme ut fantastiske ting. Nå skal jo for eksempel Fantagraphics i gang med "Walt Disney Masters" og flere andre prosjekter, som virkelig ser lovende ut. Jeg synes dette totalt sett hinter om MER interesse for Disney-serier i USA nå enn før.

• ..."Walt Disney Masters" og flere andre prosjekter...
    Kan du uddybe lidt mere om hvilke andre prosjekter?
    Jeg har allerede forudbestilt de første "Disney Masters" og venter spændt på mere fra Fantagraphics.
  • edited April 2018
    Benadikt skrev:
    Kan du uddybe lidt mere om hvilke andre prosjekter?

I hodet kommer jeg på Scarpa-boken "The Return of Snow White and the Seven Dwarfs", som ble utgitt utenom "Walt Disney Masters"-serien. Skal innrømme at jeg ikke er HELT sikker på om jeg har hørt om andre konkrete planer pr. dags dato, men slike one-shots gir jo håp om flere. :)
  • edited April 2018
    Ellers har vi jo "Mickey Mouse: The Greatest Adventures", en 300 siders bok med ombrukne og fargelagte Gottfredson-serier som utkommer fra Fantagraphics til høsten i anledning Mikkes 90-årsjubileum. Denne er ikke like spennende for meg som "Masters"-bøkene, spesielt ikke når jeg har alle Gottfredson-bøkene med de uredigerte stripene i original svart-hvitt-form. Men reproduksjonsstørrelsen på rutene blir vel i det minste bedre når seriene brekkes om. Thad nevnte også dette på Feathery Society-forumet (se nedenfor), men jeg er ikke helt overbevist om at det er en må-ha-utgivelse. Jeg hadde egentlig vært mer fristet hvis den var i svart-hvitt.
    Greatest Adventures will reprint strips in color at a much larger size than what was seen in the FGL set. This is especially great for the earliest stories, like "Mickey Mouse in Death Valley", where detail was lost being printed so small. It's a worthy addition if you're a big fan of the strip.

Beskrivelsen fra Amazon gir en viss indikasjon om hvilke historier boken inneholder:
    Celebrate Mickey Mouse’s anniversary with the “Greatest Hits” of his comic strip adventures.

In his earliest incarnations, Mickey Mouse wasn’t just an animation star―he was a death-defying, crime-stopping, newspaper strip hero! See Mickey race Pegleg Pete to a Wild West gold mine, battle the evil Rhyming Man for an atom-smashing machine, and stop a horrible hypnotist from hexing half of Mouseton. Fan-favorite stories “Mickey Mouse in Death Valley” and “The Gleam” have been recolored and re-formatted: plus, other great tales! full-color illustrations throughout.
  • Mesterius: Vet du om det planlegges flere utgivelser av Silly Symphonies og Donald Duck dagsstriper og søndagssider? En stund siden forrige utgave av alle disse.
  • edited April 2018
    Av bokseriene som samler dagsstriper og søndassider:

Donald Duck: The Complete Daily Newspaper Comics - bok nr.5 er planlagt for utgivelse Mars 2019 (kilde: podcast)

Donald Duck: The Complete Sunday Comics - ikke kansellert, men foreløpig tatt en pause (kilde: podcast)

Silly Symphonies: The Sunday Newspaper Comics - Utsatt pga. søk etter kildemateriale, men 4. (og siste) bok er planlagt for starten av 2019. (kilde: kommentar på facbookpost)

Walt Disney's Treasury of Classic Tales - bok 3 kommer straks, men så blir serien kansellert pga. lavt salg. Men de hadde uansett ikke planlagt flere enn 4 bøker pga. tilgangen til kildemateriale (kilde: podcast)
  • Takk for den utfyllende kommentaren og kildehenvisningene, Frank. Der ga du RangerHelge et mye bedre svar enn jeg kunne ha gjort. :) Jeg har ikke fulgt så nøye med på alle IDW-bokseriene med avisstriper siden jeg rent faktisk bare kjøper en av dem, Silly Symphonies.

Angående den poster jeg like godt permalinken direkte til David Gersteins kommentar fra 10. april (nederst i Facebook-tråden du linket til):
    Silly Symphonies Vol 4 got delayed by a search for materials, but I believe we've got everything now and it's planned for the very start of next year. Subject to change, of course.

Godt å høre at i hvert fall denne serien skal fortsette.

Når det gjelder Donald synes jeg det hadde vært en mye bedre idé å samle både dagsstriper og søndagsstriper i én bokserie, istedenfor å splitte dem opp. Greit nok å gjøre det med Mikke Mus, der dags- og søndagsseriene forteller forskjellige historier; men Donald Duck-stripene er jo for det meste frittstående gags. Men jeg er uansett ikke så stor fan av Taliaferro som av Gottfredson (jeg foretrekker faktisk Taliaferro i Silly Symphonies fremfor stilen han etter hvert fant frem til på Donald). Og trykkvaliteten i noen av dagsstripebøkene jeg har sett har vært svært skuffende; MYE dårligere på mange striper enn de gamle norske "Fra dag til dag"-samlingene. Man fornemmer at Donald-bøkene ikke har fått samme omtanke når det gjelder trykkmaterialet som The Floyd Gottfredson Library...
  • Forøvrig har jeg funnet enda en kommende IDW-utgivelse selv. Fantagraphics' jubileumsbok med Mikke var nemlig ikke alt! Jeg gjorde et Amazon-søk på "disney idw" tidligere i dag, og se hva som dukket opp...
    Mickey Mouse: The 90th Anniversary Collection Paperback – November 13, 2018

Celebrate Mickey's big anniversary with this epic anthology featuring his most beloved creators and most exciting adventures, sure to be treasured by any Disney fan.

"Oh, fer gosh sakes!" Mickey's celebrating the big nine-oh, and he's joined by all of his best friends! Goofy, Minnie, Pegleg Pete, and Atomo Bleep-Bleep are all here to celebrate our modest mouse's big day in style!

Includes the thrilling "Sacred Spring of Seasons Past" and "Return of the Phantom Blot"!

Når vi nå snakket om overlappende utgivelser... :P

Vel, vel. Det kan godt være at Fantagraphics' og IDWs bøker til en viss grad henvender seg til forskjellige publikum. Fantagraphics-boken er en hardcover på 304 sider som konsentrerer seg om Floyd Gottfredson-serier. IDW-boken er en softcover på 192 sider med historier av flere forskjellige skapere, deriblant Romano Scarpa og Paul Murry. Og det er nok også en god ting at Fantas bok er planlagt til september mens IDWs bok kommer i november. Likevel, jeg håper markedet kan bære begge. Umiddelbart ser IDW-boken litt mer interessant ut, jeg ser frem til å få vite hele innholdet i den.

Forsidene ser i hvert fall bra ut på begge bøkene (selv om IDW-coveret er et gjenbruk av et av sub-coverne til det første Mickey Mouse-nummeret deres):

image

image
  • Fin oversikt over IDW, Frank! Kjærkommen informasjon.
  • Var innom den lokale Outland i går, og så i Diamond Comics' helt nye preview-katalog for mai at Walt Disney's Comics and Stories heretter skal komme ut annenhver måned, istedenfor bare kvartalsvis som det har gjort et års tid nå. Kanskje salgstrenden for IDWs blader saaaakte begynner å snu?
  • Det er lov å håpe, men WDC&S #742 som egentlig skulle kommet ut i midten av april er nå listet for slutten av juni. Så serien er to måneder på etterskudd per i dag. Og den nye serien Walt Disney Showcase som skulle være en månedlig serie er ikke nevnt i nyeste katalog. Forhåpentligvis er dette for å komme ajour igjen siden denne serien også er 3-4 måneder forsinket i forhold til opprinnelig plan (#3 skulle komme i mars, men er nå listet for juli). Men blir ikke overrasket om serien er lagt ned igjen.
  • Ja, jeg tenkte på det like etter at jeg hadde postet. Kanskje WDC&S bare blir bimånedelig en liten stund for å ta igjen den planlagte utgivelsesrytmen? Men jeg håper ikke dét er tilfelle.

Og ja, hva skjer med Walt Disney Showcase? Hvor mange numre er fysisk ute nå? IDWs nettsider har faktisk hele seks numre listet opp. Nr. 1 og 2 kom tydeligvis ut henholdsvis i februar og april, og ellers er nr. 3-5 alle merket med "Available: May 2018" og "COMING SOON". Mens nr. 6 er merket "June 2018". Så hvis dette går etter planen, skal hele tre numre av bladet komme ut denne måneden. Men hvor sannsynlig er det egentlig?
  • Donald Duck: The Complete Daily Newspaper Comics nr 5 er nå tilgjengelig å forhåndsbestille på Amazon (og sikkert andre nettbutikker).
  • Gode nyheter! :)
  • edited September 2018
    Det ser ikke lyst ut for IDW-bladene. En av de faste oversetterne, Joe Torcivia, forteller i sin nyeste bloggpost om hvordan alle forandringene bak scenene har ført til at han har oversatt sin siste Disney-tegneserie for IDW. I en av kommentarene refereres det til en "forced departure". Bottom line er at hele teamet av redaktører og oversettere som har holdt på siden 2015 nå er skiftet ut. Det gamle teamet refereres nå til av mange engelskspråklige fans som "Team Gerstein"; foruten David Gerstein selv besto det av folk som Thad Komorowski, Jonathan Gray og Joe Torcivia. Tydeligvis var disse folkene for fiffige i ordspill og referanser, og for "all-ages" i tilnærmingen sin. Disney og/eller IDW ville i hvert fall ha forandring.

Og forandring har det også blitt, med navneskifte på det legendariske Walt Disney's Comics and Stories, som nå bare heler "Disney Comics and Stories"; samt reboot av nummereringen. Dessuten har oversettelsene åpenbart blitt mindre fargerike. Den nyeste posten på bloggen Duck Comics Revue fanger veldig godt inn mine egne tanker og følelser om disse endringene: "Will somebody kindly tell me just what the friggin' frig the deal is with this?"

image
  • Ingen andre som har noen spesielle tanker om disse forandringene, altså?

Skillelinjene mellom det gamle og nye redaksjonsteamet kan i hvert fall tas i øyesyn på Issuu. Her kan vi sammenligne nr. 743 av det "gamle" Walt Disneys's Comics and Stories mot det nye Disney Comics and Stories nr. 1. Samt Uncle Scrooge nr. 40 mot det nye Uncle Scrooge nr. 1. Til og med tekstfonten ser dårligere ut i de nye bladene.
  • Jeg synes at det har blitt et simplere design. Og hvorfor begynner de å nummerere fra nr. 1 igjen?
  • Jeg abonnerer på begge disse bladene via Forbidden Planet. Har noen fått tak i Disneys Comics and Stories #1og Uncle Scrooge #1? Jeg har fått Walt Disneys Comics and Stories #743 og Uncle Scrooge #40. Jeg får dermed ikke sammenlignet utgivelsene.
    Jeg er dog ikke positiv til at navnet på hovedserien plutselig endres etter 78 år.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?