Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Ny historie fra Skrues barndom i årets julehefte!

edited September 2013 in Donaldisme
På Donald-Landet sin Facebook side informeres det om at  Arild Midthun har avslørt at årets Disney-julehefte utspiller seg i Glasgow på 1880-tallet - i form av en Dickens-inspirert historie fra Skrues barndom. 

Jeg regner med at dette ble avslørt på Raptus festivalen, så de som var der vet kanskje mer om saken. Men dette høres interessant ut, det er vel ikke så mange historier om Skrues barndom fra før, bortsett fra de Don Rosa har laget og Carl Barks historien "The invisible intruder" samt små glimt i historier av andre serieskapere. 

«1

Comments

• edited September 2013
    Så får vi bare håpe at Midthun & Co har respektert Don Rosas design for den unge Skrue og Don Rosas kronologi. Skrue forlot Glasgow i 1880, men var på besøk i Skottland i 1885 for å hjelpe faren med å betale skattene i tilknytning til McDuckborgen.
  • edited September 2013

Dette har vi vært borti før Sigvald,  hvorfor i all verden skulle de bry seg om denne marginale og meget elitistiske fremstillingen ???

De bør heller respektere eksistensen av både julenissen og tannfeen.

• Jeg håper også inderlig det er Don Rosa-versjonen av Skrue som barn vi her får gjenskapt! Kanskje vi også får et gjensyn med pappa Fergus og mamma Myra, og sågar med søstrene? I så fall ville dette vært vårt første klare eksempel på en ny historie som bygger på Don Rosa i samme forstand som han selv bygger på Barks. Det skulle virkelig vært artig, og motvirker den (etter mitt syn uheldige) tendensen til å se Don Rosas gjennomtenkte andeverden som et slags isolert fenomen, en boble som ingen andre Disney-skapere kan eller vil gå inn i. Jeg ville gjerne se nye historier som eksplisitt knytter an til Don Rosa-kontinuiteten.
  • Og MikroMidas: Hva Don Rosa enn måtte være, så er han i alle fall ikke "marginal".
  • Hans fremstilling av unge skrue er marginal i Disney universet, like marginal som de tre stripene av Barks han baserer sin elitiske fremstilling på.
  • Skribent: Sjekk ut historien "Hjemmelaget jul" i DD&Co 50/2012. Den bygger også helt tydelig på Don Rosa.
  • Selv håper jeg Midthun og medarbeidere bygger på Don Rosas versjon uten å respektere den. M.a.o., at de tar de idéene de synes er gode, og bruker det miljøet Rosa skapte, men ikke føler seg bundet av Rosas nøyaktige biografi og tidslinje.

Å gjøre Skrues liv til et puslespill som må holdes konsistent, der store deler er bestemt (som at han avgjort var/ikke var i Skotland ved et visst tidspunkt, eller at Gulda og ingen annen var hans livs store kjærlighet) bare utelukker muligheter for nye historier, og er etter min mening en blindgate for Andeby-universet.
  • edited September 2013

Serien ble ganske riktig presentert på Raptus, baserer seg hovedsaklig på hva Don Rosa skrev om Skrues barndom i sin tid, og ble nevnt at er satt "i en periode Rosa ikke beskrev i videre detalj", dvs da Skrue var sånn 11-12 år, og ennå ikke hadde forlatt Skottland. Skrue er tegnet som en litt eldre utgave av Rosas ti år gamle Skrue.

Dekker det alle sånne spørsmål? Fiiint.

• edited September 2013
    Arild Midthun har tegnet Skrue som ung gutt en gang tidligere i historien "Arcane Business In The Arctic" hvor han tydelig benyttet Don Rosas design på den unge Skrue. http://coa.inducks.org/story.php?c=D%2FD+2005-029 Historien er å finne i bind Nr.2 av Arild Midthun Hall of Fame bøkene. 
    Onkel Skrue: De har brukt mine penger til å kjøpe ting til å robbe med med!
  • Syns jeg leste i bloggen til Olaf at de ba publikum om taushetsplikt angående juleheftet...
  • Tja...
    Arild Midthun er på FB.
    Det er nevnt der også.
  • edited September 2013
    Chrisron: Det stemmer. Alle som var til stades på foredraget blei bedt om å ikkje nemne innhaldet i juleheftet til nokon.
  • edited September 2013
    Arild Midthun avslører at årets Disney-julehefte utspiller seg i Glasgow på 1880-tallet - i form av en Dickens-inspirert historie fra Skrues barndom.

Så lenge det både blir snakket om i et åpent foredrag og i tillegg nevnt på Arild Midthun sin Facebook side så er innholdet neppe særlig hemmelig ...
  • Adamant, dette høres lovende ut, men dersom Skrue er 11-12 år gammel i historien må handlingen foregå rundt 1878-79 og ikke på 1880-tallet.

• edited September 2013
    Det ble aldri sagt noe om hvor gammel Skrue er i historien, bare at den foregår i denne perioden Rosa ikke beskrev noe videre, dvs etter Skrues møte med Kvakkesen, og før han reiser til USA. På bildene vi ble vist ser han noe eldre ut enn Rosas tiåring.
  • edited September 2013
    I tråd med den vanlige policyen vil det vel knapt bli nevnt noe konkret årstall i selve juleheftet. Det blir nok bare implisert at dette er i "skikkelig gamle dager" (så ingen begynner å regne på hvor gammel Skrue egentlig er NÅ, dersom han var ca. tolv år rundt 1880!)

En helt grei tilnærming, egentlig. Unge lesere gir uansett døyten. Helt siden Barks har det vært en "fixture" i Skrues biografi at han ble rik under gullrushet i Klondyke i 1897, og hvis han var voksen allerede da, er han jo etter hvert blitt skikkelig styggammel! Alt da jeg leste Donald som 9-10-åring rundt 1980, var det jo ganske utrolig at Skrue ennå lot til å leve i beste velgående, men jeg kan aldri huske at jeg overhodet reflekterte over dette som barn.
  • Nå har jeg ikke fonografisk hukommelse, men jeg kan forøvrig heller ikke huske at ordet "1880-tallet" ble nevnt på foredraget, så tror uansett dette er noe Donald-landets facebookside la til.
  • edited September 2013
    "1880-tallet" er jo korrekt (Don-Rosawise) hvis vi tenker oss at dette er en 13 år gammel Skrue i selve 1880, noen måneder før han går på båten til Amerika.

Men hvis historien faktisk foregår til jul, bør året være 1879 (med mindre vi skal tenke oss at Skrue gikk på amerikabåten i romjulen 1880 ... alt er vel mulig ...)
  • edited September 2013
    Helt siden Barks har det vært en "fixture" i Skrues biografi at han ble
    rik under gullrushet i Klondyke i 1897, og hvis han var voksen allerede
    da, er han jo etter hvert blitt skikkelig styggammel! Alt da jeg leste
    Donald som 9-10-åring rundt 1980, var det jo ganske utrolig at Skrue
    ennå lot til å leve i beste velgående
    Forklaringen må åpenbart være at Skrue McDuck er en slags "anden som går"-rolle, der lykkemynten, lorgnetten og gamasjene går i arv fra onkel til nevø, og hver etterfølger sverger Skrue-eden om å bruke livet på å samle skatter og aldri gi fra seg en krone.
  • edited September 2013

"Forklaringen må åpenbart være at Skrue McDuck er en slags "anden som går"-rolle, der lykkemynten, lorgnetten og gamasjene går i arv fra onkel til nevø, og hver etterfølger sverger Skrue-eden om å bruke livet på å samle skatter og aldri gi fra seg en krone."

Der beskrev du plottet i "Donald i år 2001" ganske greit, egentlig.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?