Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Donald Duck & co 2013

15791011

Comments

• Veldig bra omtale!
  • edited July 2013
    Det var gledelig for meg at Donald Duck og sjøormen kom i bladet ettersom det er lang tid siden jeg leste den og da var jeg så liten at jeg ikke hadde kommet helt inn i Duck-universet.

• OysteinSkartsaterhag kludret ned
    Jeg registrerer at omtalen av nummer 29 er blitt publisert. Jeg registrerer også at anmelderne overhodet ikke har fått med seg de virkelig viktige tingene i dette bladet, nemlig at det ikke inneholder noen seriøs historie som Sigvald har bidratt med idé til, at det ikke inneholder noen historie skrevet at en firmenning av Sigvald, og at det heller ikke inneholder noen historie skrevet av folk som bor i samme by som Sigvald. 

Og da forsto jeg endelig hva gammeldonaldistene legger i begrepet vulgærdonaldisme. Hvem her anmelder anmelderne for sin manglende anmeldelse av det en anmelder skal anmelde?
  • FullaCola nevnte forleden en sak om et kontroversielt reklamebilag i DD&Co. Det hadde vært fint om FullaCola eller journalisten hadde nevnt hvilket nummer denne fulgte med.

• edited August 2013

Så er Anders And & Co #3000 også utkommet:
    http://ddfr.dk/forum/viewtopic.php?pid=77226

Dog med en annen forside enn DD&Co #3000.

• Sigvald skrev:
    Det hadde vært fint om FullaCola eller journalisten hadde nevnt hvilket nummer denne fulgte med.

Det ser ut som nr.24 hadde et slikt vedlegg

Sigvald skrev:
    Så er Anders And & Co #3000 også utkommet. Dog med en annen forside enn DD&Co #3000

Den største forskjellen er at de fikk en lengre jubileumshistore mens vi hadde tre små historier av norske komikere.

• Sånne reklamevedlegg med skrapelodd for Boing-klubben har vi jo fått med i bladet i årevis. Skiller dette seg vesentlig fra tidligere versjoner eller er det først nå noen har oppdaget at det er ulovlig?

Liker oddsen på disse loddene.

• Den danske løsningen med den 17 sider lange nederlandske jubileumshistorien fremstår som en langt bedre løsning enn den norske. Hadde den norske redaksjonen valgt samme løsning er vel også sjansen stor for at de hadde utelatt annet stoff enn Lars Jensens flotte 4-siders historie "Voices Off".
  • Men då hadde dei måtta utelate mange *fleire* historier (17 sider med historier i staden for 4 sider med historier). Eg trudde du ikkje likte at dei utelot historier?
  • Hadde den norske redaksjonen valgt samme løsning er vel også sjansen stor for at de hadde utelatt annet stoff enn Lars Jensens flotte 4-siders historie "Voices Off".

Denne må du forklare nærmere, Sigvald.
    En lengre historie på 17 sider gir bedre plass enn fire sider spandert på norske forfattere?
  • Når jeg kom hjem fra ferie ventet det en dobbel dose med Donald, både Nr.31 og 32. 

Men jeg ble litt irritert over flere feil da jeg leste "Dyret i Dypet" for her er det mye vranglære. I rute 2 på side 8 er våre venner forvirret over hva som skjuler seg i dypet og en av guttene foreslår at det var "En fisk som trakk frisk luft?". Som kjent trenger ikke fisker å trekke luft, det er kun marine krypdyr og pattedyr som for eksempel hvaler som må opp for å trekke luft med jevne mellomrom. 
    Den andre feilen dukker opp i rute 6 på side 9 hvor en av guttene påstår at Krokodiller er renspikkede åtseletere. Dette er egentlig ikke helt feil for Krokodiller spiser åtsler, men de er også jegere, derfor blir det feil og si at de er renspikkede åtseletere, her burde heller ordet kjøttetere vært brukt. 

Men den aller største feilen dukker opp i rute 5 på side 13, for her påstår Doffen at Svaneøglene og Dinosaurene har vært utdødd i fire millioner år!
    En hver 6 åring vet at Dinosaurene og ca 70% prosent av alt liv på jorden forsvant for 65 millioner år siden. En kan undre seg over at guttene som er ti stjernes generaler i Hakkespettene ikke vet bedre, det er kanskje ikke så rart at guttene i starten av historien klager over at de kommer til å stryke i naturfag. 

Men i Verdensrommet-spesialbladet var det heldigvis ingen faktafeil, men litt skuffende at asteroiden (2730) Barks (som kjent er den oppkalt etter Carl Barks) ikke er nevnt på de to faktasidene når andre mindre kjente asteroider er nevnt. 

I den nye Arild Midthun historien "I det store vide Verdensrommet" møter vi på et galaktiskt monster, men jeg får følelsen av å ha sett dette før. Dette monstret dukker opp i rute 1 på side 12 og den har store likheter med et monster Skrue og Donald møtte i Vicar historien "Plageånd fra verdensrommet".

Onkel Skrue: De har brukt mine penger til å kjøpe ting til å robbe med med!
  • edited August 2013

Mikkel skal ha stor ros for å påpeke faktafeil i den omtalte historien "Dyret i dypet". Det som får meg til å stusse her er at INDUCKS oppgir at manus til denne historien er skrevet av Jan Gulbransson. Er han virkelig så lettsindig i sin omgang med fakta? Rob Klein omtaler ham nemlig som en seriøs person. Jeg mistenker derfor redaksjonen eller oversetteren for å stå bak dette? Norske oversettelser har også tidligere vært kritisert for å være for dårlige (jfr. omskriving av virkelige navn til fiktive navn i serien "Skrue McDuck 60 år" som gikk i DD&Co høsten 2007).

Så vidt jeg kan se på faktasidene i nummer 32 er det kun asteroiden Ceres som nevnes ved navn, og den er vel faktisk mer kjent enn asteroiden 2730 - Barks?

Jeg registrerer ellers at nummer 32 fortsatt ikke er omtalt av våre dyktige anmeldere, men jeg unner dem selvsagt sommerferien! Men bladet ser heller ikke ut til å være indeksert i INDUCKS, og heller ikke Mikkel nevner at nummer 32 inneholder en ny Staalesen/Midthun krim "Meteorittmysterium". Akkurat det er av interesse for meg fordi en av mine danske venner fra DDF(r), Lars Skovmand, er Staalesenfan og har bedt meg samle på disse historiene for ham. Dersom noen ved fremtidige anledninger omtaler at bladet inneholder en ny Staalesen/Midthun krim vil selvsagt både jeg og ikke minst Lars være veldig takknemlige :)

• Eg tar meg igjen i å lure:

Om Lars ønskjer å samle på desse historiene, kvifor kan han ikkje sjølv halde seg oppdatert på når historiene står i bladet og gi deg informasjon om det sånn at du får kjøpt dei for han?

Det burde vera ei enkel sak, for dei same krimgåtene står vel i det danske bladet?

Han veit jo at du ikkje abonnerer, så han veit jo at han ikkje kan stole på at du oppdager at historiene står på trykk på eiga hand.

Og du veit jo at verken dette forumet eller INDUCKS er ditt personlege varslingssystem der du kan forvente at folk held deg oppdatert på kva som står på trykk i bladet og ikkje.

Så hadde det ikkje vore det enklaste for alle involverte partar, anten det gjeld Lars eller AC eller kven det måtte vera, om dei berre kunne fortelja deg det i kvart enkelt tilfelle når dei ville at du skulle kjøpe bladet til deg? Anten det eller at dei hadde brutt samleavtalen med deg og i staden for fått den same avtalen med nokon som faktisk anten abonnerer eller kjøper bladet fast?

• edited August 2013

Disse historiene utgis som regel parallellt i Norge og Danmark, men ikke alltid. Danskene fikk f.eks. ikke "Matematisk geni" som stod på trykk i DD&Co #10/2013. AA&Co. er dermed ikke en 100% pålitelig referansekilde i dette tilfellet.

Poenget med at det er jeg som skaffer disse bladene til mine danske venner i DDF(r) er at jeg er den eneste nordmannen som pleier å være til stede på foreningens sommer- og vintermøter. Dette er nettopp det enkleste for danskene, fordi jeg personlig bringer blader og bøker til dem slik at de unngår de sedvanlige problemene med danske tollmyndigheter - problemer som skyldes at Norge står utenfor EU.

• Er sjelden jeg blander meg i sånne "diskusjoner", men dette slår meg Sigvald: Hvis du ikke abonnerer, men kjøper inn blader med spesifikke historier, men ikke alltid er oppdatert når disse historiene kommer, kunne du ikke da alliere deg med en som faktisk abonnerer på Donald, sånn at vedkommende selv kunne informere deg når de utvalgte personers historier kommer, sånn at du slipper å være avhengig av at bladenes innhold publiseres, siden de tydeligvis ikke alltid kommer tidsnok til at du får kjøpt inn respektive blad?
  • En overhodet ikke forsinket omtale av nummer 33. Noen synspunkter på forholdet mellom Klaus og Klara i maleri-historien?
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?