Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Minni & Dolly

edited October 2012 in Donaldisme

Denne uken har et nytt Disneyblad, Minni & Dolly - åpenbart med unge jenter som målgruppe, dukket opp i handelen. Etter avtale, har jeg nå kjøpt bladet til AC som er en slags komplettist. Tegneseriene i bladet virker å være italienske og lite respektfulle for figurene slik de ble tegnet av Gottfredson/Murry (Minni) og Barks (Dolly). F.eks. mangler begge sine tradisjonelle hårsløyfer.

Det er oppgitt hvem som har skrevet manus, skissert og tusjet historiene, men jeg kan ikke finne noen historiekoder. Dette anser AC som mangelfullt fordi det vanskeliggjør oppgaven med å indeksere disse seriene i INDUCKS.

Bladet har flott og kraftig perm og OK papir og består av totalt 36 sider (akkurat som i et godt, gammeldags DD&Co. Dessverre er bladet dyrt (kr. 53,90) noe som nok kan få en del foreldre til å kvie seg for å kjøpe bladet til sine små døtre.

Neste nummer utkommer i desember. Dette til sier 6 blader i året.

Comments

• edited November -1

Serienetts anmeldelse kan forresten leses her.

• edited November -1

I anmeldinga på serienett la eg forrresten inn ein link til det italienske Minni og Dolly bladet i Inducks for dei som er interessert. Noko av innhaldet er annleis, forsida til dømes, men det meste er der.

Og serieskaparane er italienske, det er korrekt. Alle namna står i bladet.

• edited November -1

For øvrig.

Hva er forskjellen på Minni og Dolly, hva personlighet angår, og deres forhold til sine "menn"? En klar forskjell er selvsagt at Dolly inngår i et trekantdrama med Donald og Anton, mens Minni i all hovedsak kun har Mikke. Men ellers, er det vel slik at Minni og Dolly på sett og vis er samme karakter.

• edited November -1

Jeg er ikke sikker på om de to hadde kunnet bytte plass. Dolly er hissigere og mer selvopptatt. Minni er mer foretaksom og ganske opptatt av å beskytte Mikke. Minni er kanskje den mest sympatiske av de to, mens Dolly er den morsomste. Da snakker jeg altså om hvordan de fremstilles i DD&Co.

• edited November -1

Ein av dei tinga eg likte mest ved dette Minni og Dolly bladet var at dei båe stod fram som veldig klåre og forskjellige personlegdomar, meir nyanserte og tilgjengelege enn vi har sett dei tidlegare.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Denne uken har et nytt Disneyblad, Minni & Dolly - åpenbart med unge jenter som målgruppe, dukket opp i handelen.

Ifølge minetegneserier.no kom dette bladet i salg 1.oktober. Sigvald skrev dette innlegget uka etter, mens her i Trondheim har jeg sett etter dette bladet i alle butikker jeg har vært i, men fant det ikke i salg før nå i dag 26.oktober!

Noen andre trøndere som har kjøpt det tidligere? ..eller har dette bladet blitt distribuert i forskjellige uker rundt omkring i landet?

• edited November -1

Frank Aa skreiv:

Noen andre trøndere som har kjøpt det tidligere? ..eller har dette bladet blitt distribuert i forskjellige uker rundt omkring i landet?

Jeg har ikke kjøpt det, men observerte det tidlig i oktober på Coop-butikken i Ilsvika.

• edited November -1

I et tysk blad var det reklame for noe lignende, det het "Minnie" eller noe sånt.

Jeg må innrømme at jeg ikke har særlig høye forventninger til dette. Hva synes dere?

• edited November -1

VicBarks skreiv:

I et tysk blad var det reklame for noe lignende, det het "Minnie" eller noe sånt.

Den tyske serien Minnie har eksistert noen år. Vet ikke hvordan innholdet er nå, men har noen av bladene fra 90-tallet. Kjøpte disse kun fordi de inneholdt Egmont-produserte (D-kode) historier som ikke var utgitt på norsk.

Tror den nye serien Minni & Dolly kun har materiale produsert i Italia. Såvidt jeg har funnet ut hittil er den lik den italienske serien Minnie & Daisy og den nederlandske serien Minnie & Katrien

Edit: det ser ut om den tyske serien er reintrodusert etter et opphold på 12 år, så den nye serien er muligens lik den norske.

• edited November -1

I Nederland var det jo også Katrien Duck Pocket og Katrien. Jeg har nummer 1 av Katrien Duck Pocket (kjøpt på den fantastiske Lambiek i Amsterdam. Den inneholder kun serier tegnet i Donald Pocket-stil.

• edited November -1

Tyske "Minnie" har Egmont- og nederlandskproduserte serier, mens seriene i italienske/nederlandske/norske "Minni & Dolly" er italienske.

Bladet heter altså "Minnie & Daisy" i Italia. Betyr dette at Donalds kjæreste har skiftet navn fra Paperina til Daisy?

• Inducks har i hvert fall ikke lagt det til ...
  • edited March 2013
    Hva mener du med "lagt til"?
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?