Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald-NM 2012

11516171820

Comments

• edited November -1

whitesand skreiv:

Og ikke minst gratulerer til Kristin og Øystein! Dere ble for tøffe denne gangen også! ;)

Det var bare såvidt! Vi hadde egentlig begynt å slå oss til ro med at vi ikke klarte å finne ut hva Petter Smart får når han blander kalsium, fosfor, vitaminer, kalk, plasma, pottaske, sink, svovel og kjøttbuljong -- og man kan jo ikke bruke hele julaften på å lete etter svar heller. Men så tenkte jeg at jeg i hvert fall kunne søke etter Barks-historier med Petter Smart i og bla raskt gjennom resultatene. Da jeg kom til navnet «Krankenstein Gyro», begynte jeg å huske ...

• edited November -1

Fisken skreiv:

Takk til en viss Arild, som fikk svar på flere spørsmål på et italiensk forum jeg tydeligvis var den eneste andre som snublet over.

En juksemaker altså?

• edited November -1

Takk til Olaf & Co for å arrangere et utrolig morsomt mesterskap med høy kvalitet! Gratulerer til vinnerne, det er rett og slett ekstremt imponerende at det går an å svare rett på nesten alle spørsmålene.

For min egen del er jeg ganske fornøyd med resultatet, til tross for at min lille Donald-samling (som kun består av Gullbøkene og De komplette årgangene til jeg sa opp rundt 2005) ligger pakket ned i en eske på et feriested som er for langt unna.

• edited November -1

Hihi, dette var gøy. Hele NM, mener jeg, fra start til slutt. Kun ispedd bittelitt frustrasjon iblant, men det glemmer man fort.

Tusen takk til arrangørene, som nok er de som har brukt mest tid på dette (skjønt det har gått med noen timer her i huset også ... og sikkert hos alle de andre aktive deltakerne)! Jeg er imponert over spørsmålene, særlig likte jeg bildeoppgavene (selv om det bildet av han rødøyde politimannen var litt vel nifst, barndomstraumene strømte på).

Og gratulerer til alle som gjorde det bra, og alle de andre som deltok! Kanskje særlig til whitesand -- som alltid den viktigste konkurrenten for min del. Ingenting var avgjort før siste runde …

En gang kommer jeg sikkert til å hive meg på diskusjonen om andre måter å arrangere NM på (jeg synes statistikken til Fisken var interessant), men ikke nå. Jeg kommer uansett aldri til å kritisere måten NM har blitt gjennomført på, for det er så utrolig morsomt å være med.

God jul!

• edited November -1

Fisken skreiv:

Google/Wikipedia: 34,75
    I.N.D.U.C.K.S.: 19,08
    Gjetting: 3,08

Her må Inducks skjerpe seg ;)
    Men jeg tror Inducks hjalp meg mere enn deg.
    Det hjalp å bruke søkeord på forskjellige språk.
    Men uten historien tilgjengelig så er det selvfølgelig begrenset hva det hjelper.

Jeg har ikke regnet prosent på gjetningene mine, men jeg tror jeg fikk dårligere uttelling enn deg.
    Jeg tippet 313 på fangedrakta til Donald.
    Selv om jeg egentlig ikke trodde at det kunne være så enkelt :D
    Alle mine andre gjetninger var bomskudd.

Edit: i prosent så ble gjetningene 2,5 % riktig.
    Hadde jeg kun tippet én gang så kunne det blitt 100 % treff på gjetting.
    Men man gjetter vel på alt man ikke kan, gjør man ikke ..?

• edited November -1

Øystein Skartsæterhagen skreiv:

Vi hadde egentlig begynt å slå oss til ro med at vi ikke klarte å finne ut hva Petter Smart får når han blander kalsium, fosfor, vitaminer, kalk, plasma, pottaske, sink, svovel og kjøttbuljong -- og man kan jo ikke bruke hele julaften på å lete etter svar heller.

Jeg var helt sikker på at denne historien var riktig. Jeg tenkte ikke Barks i det hele tatt.
    Men ettersom jeg ikke har historien så fikk jeg ikke sjekket.

• edited November -1

Fisken skreiv:

Tusen hjertelig takk til Nestor B., som snøt meg for en topp-10-plassering. Det lover jeg deg personlig at jeg aldri skal glemme.

Hi hi. Selv er jeg storfornøyd, dette er den beste plassering jeg har oppnådd i et NM hittil. Som vanlig et artig, underholdende og utfordrende arrangement. Jeg hadde som mål å få til alle Barks- og Rosa-spørsmål, det klarte jeg ikke helt, samtidig fikk jeg til en del spørsmål ved ren gjetning og hemningsløs googling så det gikk omtrent opp i opp.

Gratulerer til vinnerne, ikke minst er det hyggelig at det ble en lokal Trondhjemsseier. :-)

• edited November -1

Gratulerer så mye til vinnerne!
    Tusen takk til arrangørene for å ha arrangert dette flotte NMet. :)

• edited November -1

Fisken skreiv:

Til slutt litt statistikk (muligens mest interessant for meg selv), her er en oversikt over hvilke "teknikker" jeg brukte for å få mine 97 poeng. For flerpoengspørsmål har jeg delt likt mellom teknikkene jeg benyttet på det aktuelle spørsmålet:

Hukommelse/forstand: 21,92
    Tilgjengelige utgivelser: 10
    AOL-forumet: 8,17

Jeg er som Fisken glad i å leke litt med statistikk (ref. opplagstall-tråden):
    Google: 22,5
    Hukommelse/forstand: 31,25
    I.N.D.U.C.K.S.: 43,75
    AOL-forumet: 1,25
    Gjetting: 1,25

Men Inducks må igjen deles inn:
    Svar som jeg fant direkte i Induks: 36,36 %
    Tigjengelige egne historier: 33,33 %
    Tilgjengelige historier i en mer "up-to-date" Donald-samling som en kamerat har: 24,24 % (Ring en venn)
    Til biblioteket for å finne svaret: 6 %

Så bl.a. Mikkel sin historie med Sluesen fikk meg til et lokalt bibliotek for første gang på mange år.
    (Håper det gleder en av de ansvarlige for denne artige konkurransen. Han jobber i et bibliotek - hvis jeg ikke tar feil ;) )

• edited November -1

Tommy skreiv:

Fisken skreiv:

Takk til en viss Arild, som fikk svar på flere spørsmål på et italiensk forum jeg tydeligvis var den eneste andre som snublet over.

En juksemaker altså?

Nei, dette tok jeg opp med arrangørene så snart jeg så det. De godtok det "så lenge det ikke er et forum som veldig mange av deltagerene kjenner til og bruker".

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Fisken skreiv:

Til slutt litt statistikk (muligens mest interessant for meg selv), her er en oversikt over hvilke "teknikker" jeg brukte for å få mine 97 poeng. For flerpoengspørsmål har jeg delt likt mellom teknikkene jeg benyttet på det aktuelle spørsmålet:

Hukommelse/forstand: 21,92
    Tilgjengelige utgivelser: 10
    AOL-forumet: 8,17

Jeg er som Fisken glad i å leke litt med statistikk (ref. opplagstall-tråden):
    Google: 22,5
    Hukommelse/forstand: 31,25
    I.N.D.U.C.K.S.: 43,75
    AOL-forumet: 1,25
    Gjetting: 1,25

Men Inducks må igjen deles inn:
    Svar som jeg fant direkte i Induks: 36,36 %
    Tigjengelige egne historier: 33,33 %
    Tilgjengelige historier i en mer "up-to-date" Donald-samling som en kamerat har: 24,24 % (Ring en venn)
    Til biblioteket for å finne svaret: 6 %

Så bl.a. Mikkel sin historie med Sluesen fikk meg til et lokalt bibliotek for første gang på mange år.
    (Håper det gleder en av de ansvarlige for denne artige konkurransen. Han jobber i et bibliotek - hvis jeg ikke tar feil ;) )

I likhet med andre deltakere, innførte jeg noen personlige regler, først og fremst at det ikke er tillatt å kontakte andre (inkludert de hjemme, der den absolutte hovedtyngden av samlingen min befant seg). Så det påvirker selvsagt statistikken. Og forresten er det ikke prosenter jeg har oppgitt, men poeng :-)

Det er uansett tydelig at evne til kreativ googling nesten virker å være like mye verdt som en komplett samling i en konkurranse som denne. Alt ligger der ute et eller annet sted, på et eller annet språk. Man kan ikke hindre folk i å finne det, men å gi tre poeng for spørsmål som enkelt kan løses vha. f.eks. omvendt bildesøk hos Google, er kanskje litt drøyt.

For øvrig en ganske grov feil i innlegget mitt, det var selvsagt ikke kun for flerpoengsspørsmål jeg delte opp poengene.

Red: Og når det gjelder gjetningene mine, som du nevnte i et tidligere innlegg... de fleste av dem var nok mildt sagt usannsynlige.

• edited November -1

Fisken skreiv:

Og forresten er det ikke prosenter jeg har oppgitt, men poeng :-)

Aha ... Jeg fikk ikke "prosentene" dine til å bli 100 totalt, men jeg var høflig og lot være å nevne det :D

• edited November -1

Grattulerer til de tre over meg! men er stor fornøyd med tredjeplassen! :-D

Fikk litt panik på slutten da Einar ble farlig nærgående.

Det har vært morro igjenom det hele, noen spørsmål har vært frustrerende men jeg har overasket meg selv med og finne svar på dem. Svaret på det siste vanskelige spørsmålet om dørhåndtaket til Petter var noe av det første jeg kom på da jeg våknet 24. Desember, underbevisen jobber heldigvis om natten også.

Og en stor takk til arrangørene for et flott NM! :-)
    men hvor skal adresse sendes inn, regner med at dere trenger det.

• edited November -1

Fisken skreiv:

Det er uansett tydelig at evne til kreativ googling nesten virker å være like mye verdt som en komplett samling i en konkurranse som denne. Alt ligger der ute et eller annet sted, på et eller annet språk. Man kan ikke hindre folk i å finne det, men å gi tre poeng for spørsmål som enkelt kan løses vha. f.eks. omvendt bildesøk hos Google, er kanskje litt drøyt.

Da vi lagde spørsmålene til årets NM sjekka vi til tider hva som var tilgjengelig med et enkelt søk i INDUCKS og trakk i noen tilfeller poeng fra oppgaver som var så enkle å finne at alle kunne få det til. Utover dette forsøkte vi oss med bildeoppgaver for å få noen spørsmål som var vanskeligere å søke seg til svaret på. Dersom vi skulle brukt tid på å sjekke hva som ligger av bilder etc på nett ville det alddri ha blitt noe NM for å si det slik. Og det er jo tydelig at NM i den formen som har vært arrangert i år og tidligere kanskje ikke har livets rett videre.

Ellers er det koselig at folk har hatt det gøy underveis og bidratt til super adventsstemning i forumet!

Mikkel Hagen skreiv:

men hvor skal adresse sendes inn, regner med at dere trenger det.

Informasjon sendt på personlig melding.

• edited November -1

krice skreiv:

Og det er jo tydelig at NM i den formen som har vært arrangert i år og tidligere kanskje ikke har livets rett videre.

Tja, jeg vet jeg og et par andre har nevnt alternative måter å ha et NM på, men i bunn og grunn så er vi jo alle inneforstått med at alle hjelpemidler også betyr Google og slikt. Men det blir jo selvfølgelig et problem at det er enklere og enklere å finne svar på nettet. Litt kjedelig er det jo hvis man vet svaret på et vanskelig spørsmål en regner med at få kan svaret på og så nevnes det etter at fasit er ute hvor lett det var å finne svaret på nett.

Personlig er jeg veldig glad i bildeoppgaver og var veldig glad for at de var tilbake. Og det var også gøy med bonusspørsmål. Jeg endte mye høyere der enn i selve konkurransen. Opplevde til og med å være eneste med godkjent svar på et spørsmål.

Håper virkelig det blir flere NM og det går jo evt. an å ha en debatt før neste NM om noen har noen forslag til hvordan det skal gjennomføres. (Selv om jeg tror de fleste syns det er helt greit om det fortsetter slik det er nå også.)

Og dere som har lagt ut statistikker. Når det gjelder bruk av inducks, brukte dere inducks til å finne selve svarene/historiene, eller mest for å finne ut hvor dere har historien i samlinga?

Jeg brukte inducks mye, men for det meste til å finne ut i hvilket bind i CBSV historien jeg var ute etter var. Er for lat til å lete igjennom 30 bind hver dag. :D

• edited November -1

Chrisron skreiv:

Og dere som har lagt ut statistikker. Når det gjelder bruk av inducks, brukte dere inducks til å finne selve svarene/historiene, eller mest for å finne ut hvor dere har historien i samlinga?

Ca. 30 prosent var vel historier som jeg ante at jeg hadde i bokhylla. Men ettersom jeg har vært bortreist halve NM så måtte jeg pr telefon geleide bl.a. kona til riktig bok.
    Det var stort sett Carl Barks.
    Omtrent like mange var historier som jeg tok det som sannsynlig at det var. Men de hadde jeg ikke selv tilgjengelig hjemme så da kontaktet jeg en kamerat og spurte om han hadde bladet/boka. Det hadde han som regel.
    Slik som bilen fra 1906. Han hadde historien i fire forskjellige versjoner/utgaver så det gikk meget greit.
    Resten var bare heldige søk på Inducks. Fant jeg ikke et svar på norsk så traff jeg gjerne på engelsk eller tysk.

Men som nevnt tidligere kunne det vært artig med et "hurtig NM".
    Da kunne man virkelig funnet ut hvem som er flink i Disney.
    Jeg har ikke klisterhjerne, men er ofte god til å google ;) Så jeg hadde neppe gjort det særlig skarpt.

Men jeg synes dette NM'et var morsomt. Mange bra spørsmål. Og lurespørsmål. Lurte ihvertfall meg. Feilsvaret om kronestykket i Barks-historien kommer jeg aldri over. (Men jeg skylder på kona. Det var hun som slo opp historien der hjemme.)

• edited November -1

Fisken skreiv:

Dette tok jeg opp med arrangørene så snart jeg så det. De godtok det "så lenge det ikke er et forum som veldig mange av deltagerene kjenner til og bruker".

Så DDF(r)-forumet skal forskjellsbehandles i forhold til andre fora? Tviler på at AC lar seg begistre av det.

• edited November -1

Tommy skreiv:

Ganske sikker på at det var 10. plass jeg fikk i forrige NM

Det har du helt rett i. Jeg har resultatlistene fra 2005 og 2010, men den fra 2006 skulle jeg likt å se igjen.

• edited November -1

Jeg må også rette en stor takk til arrangørene for nok et flott NM, og jeg gleder meg allerede til neste gang - forhåpentligvis kan jeg henge bedre med da.

Gratulerer til Kristin og Øystein med seieren, og ikke minst til Mikkel som har imponert gjennom hele perioden, dette er vel den yngste deltakeren som har kommet på pallen i et Donald-NM?

• edited November -1

Eg trur eg var nummer 40 på lista sist gong, så det lønner seg tydelegvis å vere på lag!

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?