Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Donald-NM 2012

11516182021

Comments

• edited November -1

Hambograh skreiv:

3. ... google er ofte nyttelaust i denne konkurransen.

Vil ikke si det :)
    Jeg har vært bortreist på jobb siden 12. desember og kommer ikke hjem før NM er over.
    Da har google vært kjekt å ha. Slik at jeg kan få de der hjemme til å sjekke i samlinga om mine antakelser er korrekte. Jeg må jo fortelle i hvilken bok/blad fortellingen finnes :)
    Men det holder jo selvfølgelig ikke til å vinne. Men det er ikke det viktigste ;)

• edited November -1

Jøss, var jeg den eneste som hadde rett på dyrepasser-spørsmålet?

• edited November -1

Adamant skreiv:

Jøss, var jeg den eneste som hadde rett på dyrepasser-spørsmålet?

Det ser sånn ut. Selv var jeg fristet til å svare "ser italiensk ut, men..." ... Hva hjelper det?

For øvrig kan det aldri bli for mange pocketspørsmål!

Hambograh skreiv:

Det ein for øvrig må vera god i for å vinna denne konkurransen er følgjande:
    1. God når det gjeld å ha bortimot komplett samling der ein befinn seg dagleg i perioden 1.- 24. desember.
    2. God når det gjeld å bruka tid på å leita fram historiane spørsmåla er tekne frå (me som jobbar mykje overtid får ein ulempe her).
    3. God til å google, men google er ofte nyttelaust i denne konkurransen.
    4. Gode medhjelparar

Og la meg bare legge til: God til å gi korrekte svar på oppgavene!

• edited November -1

Jeg skjønner ikke hvordan dere klarer å finne fram til svar på COA.
    Jeg har ikke funnet et svar der.

• edited November -1

Willi_kvakk skreiv:

Jeg skjønner ikke hvordan dere klarer å finne fram til svar på COA.
    Jeg har ikke funnet et svar der.

Som oftest må man ha en viss idé om hvilken historie det er. Deretter kan man bruke Inducks til å finne en utgivelse med historien. Videre så må man ha selve historien tilgjengelig for å finne svaret.
    Men enkelte svar kan man finne direkte. Bl.a. spørsmålet her om dagen om Khunza-dalen. Jeg husket historien, men jeg ser også at svaret enkelt kan finnes med et søk på Khunza i Inducks.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Mikkel Hagen skreiv:

Hvem var Dollys sjef da hun jobbet som bibliotekar, jeg svarte Skrue, men fikk feil. På inducks fant jeg en historie hvor Dolly jobbet i Skrues bibliotek. Det er jo da altså på en måte riktig.

Har du ei kjelde, så vi får sjekka dette?

Det er denne historien jeg fant på inducks "Frelsende ridder" men ved nærmere granskning virker det ikke som om Dolly jobbet i biblioteket, er det noen som kan bekrefte eller avkrefte det?

• edited November -1

Er ikke Dolly med i middelalderhistorien? Ikke da guttene finner boka?

• edited November -1

Har ikkje boka tilgjengeleg, men meiner å hugsa at det biblioteket var ubemanna, ja.

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Men enkelte svar kan man finne direkte. Bl.a. spørsmålet her om dagen om Khunza-dalen. Jeg husket historien, men jeg ser også at svaret enkelt kan finnes med et søk på Khunza i Inducks.

Hmm, jeg er ganske sikker på at jeg søkte etter Khunza på Inducks uten å finne historien. Kanskje den norske beskrivelsen ble lagt inn nylig (eller var midlertidig fjernet mens oppgaven lå ute)? Jeg brukte forøvrig google og fant denne siden.

Edit: Ser at beskrivelsen faktisk ble lagt inn ganske nylig.

• edited November -1

Ja, Mikkel har lagt den inn.
    Så da var det et dårlig eksempel :D

• edited November -1

Vi har foreløpig ikkje bestemt oss for korvidt vi nokon gong kjem til å arrangere NM igjen, men dersom vi gjer det, og du har lyst til å få eit varsel av oss på e-post den dagen det skjer, kan du melde deg på denne epostlista.

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Ja, Mikkel har lagt den inn.
    Så da var det et dårlig eksempel :D

Jeg var inne og rettet opp i et par og/å-feil i den beskrivelsen. Tydelig at det er noe du trenger å øve litt på, Mikkel :)

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Vi har foreløpig ikkje bestemt oss for korvidt vi nokon gong kjem til å arrangere NM igjen, men dersom vi gjer det, og du har lyst til å få eit varsel av oss på e-post den dagen det skjer, kan du melde deg på denne epostlista.

Da er det gjort.
    Håper virkelig det blir arrangert flere ganger!

• edited November -1

Det er en stygg feil i oppgave 2 i runde 24. Et av stoffene som oppgis er pottaske. Dette synes å være en kunnskapsløs oversettelse fra engelsk - potassium. Den korrekte oversetteksen er i såfall kalium.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Det er en stygg feil i oppgave 2 i runde 24. Et av stoffene som oppgis er pottaske. Dette synes å være en kunnskapsløs oversettelse fra engelsk - potassium. Den korrekte oversetteksen er i såfall kalium.

Pottaske

• edited November -1

Sigvald skreiv:

For det første: pottaske er ordet som er brukt i den norske utgåva. Det hadde altså vore heilt meiningslaust for oss å bruke eit anna ord i spørsmålsformuleringa.

For det andre: Du tar heilt feil. Pottaske er ei heilt korrekt omsetjing av ordet som blei brukt i originalutgåva av historia (utan at eg med det vil gå nærare inn på kva språk nemnte originalutgåve er på). Pottaske er altså heilt riktig, kalium er heilt feil, og det er ingen stygg feil i oppgåve 2 i runde 24.

• edited November -1

Apropos feil ...
    Jeg var sikker på at bonusspørsmålet om den stekte anda var feil formulert :)
    Han river ut resepten!, skrev jeg først litt påståelig. (Chef Donald)
    Men jeg synes feilen egentlig var litt grov - så jeg så på et par filmer til. Bl.a. den med strutsen ;)

• edited November -1

Og nok en gang har jeg lest igjennom den riktige historien, uten å klare å finne bildet.... Mikke-bildet fra i går altså. Snakker om hastverk.....

• edited November -1

whitesand skreiv:

Og nok en gang har jeg lest igjennom den riktige historien, uten å klare å finne bildet.... Mikke-bildet fra i går altså. Snakker om hastverk.....

Hvis det er noen trøst ... Jeg gjorde det samme med historien med Skrue-sitatet om "ditt er mitt, og mitt er mitt".

• edited November -1

Sånn er det i kampens hete... Lykke til med siste runde,Kristin (og Øystein også selvsagt) ;)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?