Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald-NM 2012

1568101121

Comments

• edited November -1

Søren òg. Var kome så langt som at me var sikre på at det var enten Donald eller Klodrik som gjekk med skiltet, men så svikta altså kronismen atter ein gong!

• edited November -1

Øystein Skartsæterhagen skreiv:

Jeg vil likevel komme med en liten kritikk av bildeoppgavene i årets NM: Navnene på bildefilene er (med unntak av de to første rundene) ikke like morsomme som før.

Fornøyd nå?

• edited November -1

Syns dere var noe streng med dømmingen av oppgaven med The last sled to Dawson, mener jeg hadde rett der.

• edited November -1

Fisken skreiv:

Øystein Skartsæterhagen skreiv:

Jeg vil likevel komme med en liten kritikk av bildeoppgavene i årets NM: Navnene på bildefilene er (med unntak av de to første rundene) ikke like morsomme som før.

Fornøyd nå?

Ja. :-V

• edited November -1

Christer skreiv:

Syns dere var noe streng med dømmingen av oppgaven med The last sled to Dawson, mener jeg hadde rett der.

Og hva var ditt svar på den oppgaven?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Christer skreiv:

Og hva var ditt svar på den oppgaven?

Mitt svar: "Skrue hadde planer om å slå seg til ro. På den siste sledeturen hentet han det gullet som lå igjen i gruven hans, og dette skulle han ta med til Dawson."

• edited November -1

Slik dommarane leser historia:
    Skrue hadde absolutt planer om å slå seg til ro, men ikkje i Dawson - han har kjøpt ein eigendom i Andeby med det målet å flytte dit. (Og nei, han må ikkje innom Dawson for å kome seg til Andeby - han kjem seg fint dit sjølv om han aldri kom seg innom Dawson, men endte på Whitehorse-båten.) Det var heller ikkje gull på sleda i det heile tatt, berre

SPOILER:

gamalt gullgravarutstyr, i tillegg til den nevnte konfekteska.

Det var altså slik vi oppfattar det berre ein grunn til at Skrue i det heile tatt skulle til Dawson, og det var Gulda.

Dersom andre i forumet har andre synspunkt på dette og føler at svar om at Skrue skulle slå seg til ro burde godkjennast, lytter vi sjølvsagt til andre innspill. Men slik vi oppfattar det har vi altså vald å ikkje godkjenne svar om at Skrue skulle slå seg til ro, då det ikkje var det han skulle til Dawson for.

• edited November -1

Uten å polemisere: Jeg digger Donald, men har liten sans for Rosa. Da jeg så Dawson-oppgava, hadde jeg i utgangspunktet ingen anelse om svaret, men skjønte samtidig straks at det måtte være Rosa-relatert. Følgelig bet jeg i det sure eplet og oppsøkte diverse kommunale bibliotek.

Selv etter at jeg hadde funnet den aktuelle historien, måtte jeg lese teksten ganske grundig før jeg innså hvorfor Skrue dro til Dawson. Lenge lå jeg faktisk an til et liknende svar som Christer. Etter inngående nærlesing innså jeg imidlertid (faktisk bare en time før fristen) at svaret kom først på de aller siste sidene: Skrue kjøpte en konfekteske til sin kjære. Slik søtladen sentimentalitet er langt fra det jeg forbinder med "ordentlig" Donald. Men jeg konstaterer iallfall at det hele førte til et kjærkomment NM-poeng.

• edited November -1

Då skal gårsdagens runde vera retta, og som vanleg er det berre å seie frå dersom nokon føler at dei burde ha fått eit poeng som dei ikkje har fått. Eller dersom nokon har lyst til å klage på at dei har fått eit poeng for mykje, så klart.

• edited November -1

Har ikke lest alle "magiens mestere"-historiene, og gjettet derfor først at det var fordi han var redd for makten kronen ga, men endret det senere til noe annet.... Som selvfølgelig var feil... :)

• edited November -1

Har ikke lest Magiens mestere i det hele tatt, men leste litt om serien og så noen klipp fra den på YouTube så kom jeg frem til det som måtte være løsningen.

Er stolt av plaseringen min nå :-D

• edited November -1

Jeg har ikke lest Magiens Mestere jeg heller, men jeg tror den er inspirert av en historie om en viss ring ...

• edited November -1

Smultringenes herre kanskje? ;-)

Det er faktisk en smultringbutikk i Andeby som heter "Smultringenes herre" er selv en fan av Ringenes Herre men av det jeg har sett av "Magiens mestere" må jeg si at den er nokså anderledes en storverket Ringenes Herre, det bærer litt mer preg av superkrefter og slikt, men Spøkelseskladden er jo en passende Sauron :-P

Husker en annen Ringenes Herre inspirert Pocket historie, hvor Donald bestilte en Sauron (skurken i Ringenes Herre) robot som han sendte på fest eller noe i den dur. Historien er tegnet av Fecchi.

• edited November -1

Apropos, for de som har tenkt å se Hobbiten og ikke orker å lese boka først, vil jeg anbefale å hente fram Bortenfor de sju blåner fra DP #234.

NM, wuhu.

• edited November -1

Som vi alle svarte på forrige rundes topoengsspørsmål, har Skrue en
    nøkkelring med Ganesha på. Det har jeg også!

Takk til Vegar, som ga meg nøkkelringen.

• edited November -1

Er det flere enn meg som har problemer med å få registrert svar på oppgave 4 i dag? (søndag 9.).. Skriver svaret inn, trykker på "registrer"-knappen, men når jeg sjekker etterpå er svaret borte....
    Sjekket både med PC og med ipad, skjedde det samme begge plasser.

• edited November -1

Hmm... Kan du sende meg svaret ditt på privatmelding, så skal eg undersøke det? Er fleire andre som har klart å svare på spørsmålet utan problemer, men høyrast ut som om eg har ein bug å fikse her iallfall.

• edited November -1

whitesand skreiv:

Er det flere enn meg som har problemer med å få registrert svar på oppgave 4 i dag? (søndag 9.).. Skriver svaret inn, trykker på "registrer"-knappen, men når jeg sjekker etterpå er svaret borte....
    Sjekket både med PC og med ipad, skjedde det samme begge plasser.

Jeg ser svarene dine på alle dagens oppgaver, så de er registrert i hvert fall. Men Olaf kommer til å se på hva årsaken evt. kan være.

• edited November -1

Mikkel Hagen skreiv:

Er stolt av plaseringen min nå :-D

Og det burde så absolutt være! Kristin og Øystein har vist seg vanskelig å slå hver for seg, så å holde tritt med de når de har slått seg SAMMEN vil jeg kalle intet mindre enn liten bragd. Og attpåtil av en slik ung herremann. Det gror tydeligvis godt i det norske donaldistmiljøet :)

Jeg valgte av forskjellige grunner å ikke delta i år, men det er morsomst å følge med på spørsmålene og topplasseringene (og spørsmålskveruleringa) likevel. Lykke til alle sammen!

• edited November -1

Pussig. No har eg forsøkt å registrere ordrett same svar som deg, og her fungerer det heilt fint. Lurte på om problemet var at du hadde eit anførselsteikn i svaret ditt, men det har scriptet tatt høgde for, og du har jo uansett brukt anførselsteikn i ei rekke tidlegare svar òg, så det kan jo ikkje vera problemet ... så då veit eg ikkje heilt kva som har skjedd her, eller kva vi kan gjera for å fikse det.

Er det nokre andre som har same problem, eller har hatt det på nokre tidlegare spørsmål?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?