Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald-NM 2012

1235721

Comments

• edited November -1

Fisken: Då den aktuelle avisstripa verkar å vera basert på den aktuelle teiknefilmen, og avisstripa opphavleg var utgitt utan tittel og aldri har hatt norsk tittel, valde vi å godta det svaret.

Glomgold: Ikkje i den første norske utgivinga, vel?

• edited November -1

Fra runde 3:

3. Kvifor tok harpiane med Skrue til Kolkhis? (1 poeng)

I DD&Co nr.28 1996 kalles disse vesnene for lerkis'er, så dette kunne vært forvirrende for de som sjekket historien i dette bladet.

• edited November -1

Frank Aa: Vi har tatt den beslutninga at vi ikkje har kapasitet til å ramse opp alle ulike omsetjingar av historier som er utgitt fleire gonger. Sjølv i dei tilfella der vi faktisk har tilgong på alle desse blada og bøkene og albuma, vil det ta absurd mykje tid. Sjølvsagt kan dette vera forvirrande for dei som har tilgong på andre omsetjingar enn dei vi bruker, men vi måtte berre ta det valet av praktiske årsakar.

• edited November -1

Der ble det merkbart økning i vanskeighetsgraden, ja.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Du har rett i det.
    Ikke i den første utgivelsen, men fremdeles vil den alltid være en av de første historiene med Gråstein på norsk selv om den kommer i nye utgivelser.
    Jeg var nok litt rask med svaret i alle tilfeller ;)

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Jeg tror du er den eneste personene som klarer å se ett mønster ut av EN hendelse.

OK, jeg var kanskje litt kjapt ute med å konkludere, men etter 4 billedoppgaver viser det seg at det mønsteret jeg påpekte står ved lag:

1. Kven er dette?
    2. Kva heiter faren til denne figuren?
    3. Kven har teikna denne historia?
    4. Kven har teikna denne historia?

Kun i oppgave to ligger fokuset i midten av setningen, i resten av oppgavene er det det siste ordet/uttrykket som er det vesentlige. Jeg mener derfor fortsatt at ordet "faren" i oppghave 2 burde vært uthevet, alternativt at oppgaven kunne vært omformulert for å tilpasses mønsteret. Denne kunne sett slik ut: "Kva heiter denne figuren sin far?".

Men la oss ikke henge oss mer opp i dette. La oss stole på at de dyktige arrangørene/dommerne tar deltakerne på alvor og passer på at resten av oppgavene er ryddige formulert. La oss også håpe at det ene poenget som Mikkel Hagen her gikk glipp av ikke får noen avgjørende betydning for utfallet av konkurransen. Det ville være litt som i f.eks. fotballen der poengtrekk (eller fraværende sådan) påvirker rekkefølgen på tabellen.

• edited November -1

Forslag til Olaf: Kan du ikke samtidig med NM i Donald også arrangere et uoffisielt NM i kverulering, med bakgrunn i innlegg i denne tråden? Ser i allefall 1 person som peker seg ut som favoritt.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Men la oss ikke henge oss mer opp i dette.

Snakk for deg selv - det er kun én person (var dette god nok utheving til at du tar poenget?) som henger seg opp i dette.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

1. Kven er dette?
    2. Kva heiter faren til denne figuren?
    3. Kven har teikna denne historia?
    4. Kven har teikna denne historia?

Kun i oppgave to ligger fokuset i midten av setningen, i resten av oppgavene er det det siste ordet/uttrykket som er det vesentlige.

Vi spør jo ikkje kva historiene heiter, vi spør kven teiknaren er. Så dersom ein berre leser dei to siste orda i setninga vil ein framleis ikkje forstå spørsmålet. Desse to spørsmåla passar difor ikkje inn i mønsteret ditt dei heller.

Eg synest framleis at arrangørane må kunne gå ut frå at deltakarane leser heile spørsmålet og ikkje berre slutten av setninga. Og det verkar det som om alle her inne bortsett frå ein er einige i.

Eg har forsåvidt ikkje peiling på fotball , men er ikkje heile poenget med poengtrekk at det *skal* kunne påvirke rekkefølgja på tabellen?

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Du har rett i det.
    Ikke i den første utgivelsen, men fremdeles vil den alltid være en av de første historiene med Gråstein på norsk selv om den kommer i nye utgivelser.
    Jeg var nok litt rask med svaret i alle tilfeller ;)

Nei, de tre oppgitte navnene i fasiten stemmer med de tre første norske Gråstein-utgivelsene. Takk til min far, som ved instrukser via telefon slo opp alle tre i mammas gamle samling! (Jeg lovet pappa å takke ham i forumet. Imidlertid oppdaget vi etterpå at alle navnene var oppgitt på INDUCKS …)

• edited November -1

Vi spør jo ikkje kva historiene heiter, vi spør kven teiknaren er.

Det har du selvsagt helt rett i, men dette følger også tydelig av spørreordet "Kven" som innleder spørsmålet. Hadde dere vært ute etter historiens tittel ville setningen rimeligvis startet med spørreordet "Kva".

Det som skiller spørsmål 2 fra resten av billedoppgavene er at spørsmålet blir fullt ut meningsfullt selv uten de to midterste ordne "faren til". Jeg kan vanskelig se at de andre spørsmålene forblir like meningsfulle dersom de amputeres på samme måte.

Eg synest framleis at arrangørane må kunne gå ut frå at deltakarane leser heile spørsmålet

For 100 år siden var det vanlig å forklare dysleksi med manglende evner og/eller manglende innsats. I dag vet man bedre. I dag vet man også at lesing blir automatisert og ikke dreier om oppfattelse av en tekst bokstav for bokstav, ord for ord. Eksempler som illustrerer dette finner man mange av på internett. Hva som er forklaringen på at billedoppgave #2 har blitt misforstått vil jeg derfor ikke spekulere i. Jeg har kun søkt å drøfte hvordan misforståelsen kunne vært unngått.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Hva som er forklaringen på at billedoppgave #2 har blitt misforstått vil jeg derfor ikke spekulere i.

Det trenger vi forsåvidt heller ikkje å spekulere i, då vi har fått svaret i forumet allereie:

Mikkel Hagen skreiv:

Det kan ha en sammenheng med at jeg var litt trøtt da jeg svarte på spørsmålene

Der har du forklaringa, altså. Han var litt trøtt då han svarte på spørsmåla. Det treng ikkje å vera meir mystisk enn det Så kan ein kanskje diskutere korvidt arrangørane burde ta meir hensyn til at folk kan vera litt trøtte, men det hensynet har vi jo allereie tatt ved å la spørsmåla vera tilgjengelege i 24 timer ...

• edited November -1

Kristin skreiv:

Glomgold skreiv:

Du har rett i det.

Nei, de tre oppgitte navnene i fasiten stemmer med de tre første norske Gråstein-utgivelsene.

Nei? Jeg er ikke uenig i det. Men spørsmålet dreide seg ikke om utgivelser - det var snakk om historier.
    - I sine tre første historier på norsk hadde han tre ulike namn

Flintbjart Gromgull var navnet i en senere utgivelse. Det var snakk om hva slags navn han hatt i de tre første Gråstein-historiene på norsk. Selv om historien blir utgitt seinere så er det fremdeles en av historiene som kom først på norsk.

Men dette har ingen betydning i poengene. Så det er ikke så nøye ;)
    Tviler sterkt på at det kommer til å være så mange like poengsummer 24. desember likevel.

Jeg så også etterpå at alle navnene sto i inducks :)

• edited November -1

Til informasjon (i tilfelle det fins utålmodige sjeler der ute): Som følge av et kinobesøk vil dagens svar først rettes en gang etter kl. 23 ikveld. Nye spørsmål kommer som vanlig kl. 21 (da dukker også konkurransens første 2-poenger opp).

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Nei? Jeg er ikke uenig i det. Men spørsmålet dreide seg ikke om utgivelser - det var snakk om historier.
    - I sine tre første historier på norsk hadde han tre ulike namn

Flintbjart Gromgull var navnet i en senere utgivelse. Det var snakk om hva slags navn han hatt i de tre første Gråstein-historiene på norsk. Selv om historien blir utgitt seinere så er det fremdeles en av historiene som kom først på norsk.

Synest at dette minner litt om pirk og at det burde vera openbart at vi tenkte på dei første utgivlesene, men på grunn av måten spørsmålet var formulert på vurderte vi fortløpande undervegs korvidt nokon burde få godkjent det svaret, då det var eit par stykker som svarte Flintbjart Gromgull her og det namnet som du skriver HAR vore brukt i ei seinare utgiving av ei av dei første historiene han var med i på norsk. Men uansett spurte vi om *to* namn, og av dei som svarte Flintbjart Gromgull var det ingen som kom med eitt namn til (som var riktig). Det blir difor eit utelukkande hypotetisk spørsmål korvidt vi burde ha godkjent Flintbjart Gromgull, då ein uansett hadde trengt eitt namn til for å få svaret godkjent.

• edited November -1

Det blir difor eit utelukkande hypotetisk spørsmål korvidt vi burde ha godkjent Flintbjart Gromgull, då ein uansett hadde trengt eitt namn til for å få svaret godkjent.

Ja, jeg visste at ikke hadde to korrekte navn, men det kunne tenkes at noen andre hadde Flintbjart Gromgull sammen med et av de to andre ;)

• edited November -1

Spørsmålet om "Korleis tjente Skrue dei 17 kronene han mangla for å tjene sin niande million?" er et av de vanskeligste spørsmålene jeg har vært borti. Brukte nesten 24 timer på og finne svaret, ca klokken 8 fant jeg svaret og skyndte med og lese historien om Skrues niende milion. :-P

• edited November -1

Jeg husker det under sist NM var mulig å se en graf over plasseringene til deltakerne - er dette mulig fortsatt?

• edited November -1

Då er gårsdagens NM-runde retta, og dommarane har to spørsmål:

1) På Min-niende-million-spørsmålet, er det nokon som synest at vi bør godkjenne svaret "Han kjøpte varer og solgte de videre med fortjeneste"?

2) Storeulv-historia er utgitt to gonger på norsk og dessutan på andre språk. Vår retting, og fasiten, har basert seg på 1966-utgivinga. Er det ein annan tekst i andre omsetjingar eller originaltekst som kan gjera at andre svar på spørsmålet er riktig?

Som alltid, rop ut dersom det er noko du føler at du burde ha fått poeng på.

• edited November -1

1) Som deltager skal jeg passe meg for ikke å unne andre poeng, men dette svaret er litt for generelt i mine øyne. Å kjøpe varer og selge videre med fortjeneste er helt generell Skrue (og kapitalist) -oppførsel. Dersom det hadde stått "neper" eller tom. "grønnsaker" så kunne det nok godtas, men varer er for enkelt.
    2) Dersom den som svarer kan oppgi kilden og godtgjøre sitt svar ut fra det så mener jeg at andre svar enn 66-utgaven bør godtas.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?