Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald-NM 2012

1246721

Comments

• edited November -1

Mikkel Hagen skreiv:

Pokker! så feil, trodde spørsmålet var "Hva heter denne figuren" :'-(

Et småkynisk pek fra Olafs side ettersom tilsvarende spørsmål i den første billedoppgaven gikk ut på å identifisere selve figuren. Det riktigste svaret på billedoppgaven i oppgave 1 var forøvrig "Den sorte ridder" ikke "Arpin Lùsene" - på samme måte som det er en viss forskjell på Fantonald og Donald og Superlangbein og Langbein. La oss håpe at resten av billedoppgavene er mer entydige :-)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Et småkynisk pek fra Olafs side ettersom tilsvarende spørsmål i den første billedoppgaven gikk ut på å identifisere selve figuren. Det riktigste svaret på billedoppgaven i oppgave 1 var forøvrig "Den sorte ridder" ikke "Arpin Lùsene" - på samme måte som det er en viss forskjell på Fantonald og Donald og Superlangbein og Langbein. La oss håpe at resten av billedoppgavene er mer entydige :-)

No provoserer du meg, Sigvald. Småkynisk pek? På kva måte er det kynisk eller eit pek å gå ut frå at folk leser spørsmålet før dei svarer på det?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

... på samme måte som det er en viss forskjell på Fantonald og Donald og Superlangbein og Langbein.

SPOILER:

Det er Langbein som er Super-Langbein! (Men ikke si det til noen.)

• edited November -1

Selv fikk jeg en lærepenge, Les oppgaven skikkelig ;-)

Det kan ha en sammenheng med at jeg var litt trøtt da jeg svarte på spørsmålene og dermed ikke fikk med meg at spørsmålet gjaldt faren. og ikke navnet på selve figuren.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Det riktigste svaret på billedoppgaven i oppgave 1 var forøvrig "Den sorte ridder" ikke "Arpin Lùsene"

Begge navnene var oppgitt i fasiten, så tipper begge ble godkjent også. Så ingen vits i å diskutere hva som er mest riktig. Selv helgarderte jeg og svarte:
    Dette er greven Arpin Lusène som "Den sorte ridder", eller "Le Chevalier Noir" som han selv kaller seg. :)

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Vi lurer òg litt på kva folk synest om vanskelegheitsgraden så langt. Er ting for vrient foreløpig?

Synes vanskelighetsgrade så langt er helt grei for 1 poengs spørsmål. Har brukt mer tid på å lese gamle historier enn å lete etter svar. Husker jeg hadde problemer med å legge vekk historier og fortsette å lete systematisk under forrige NM også...

• edited November -1

Frank Aa skreiv:

Sigvald skreiv:

Det riktigste svaret på billedoppgaven i oppgave 1 var forøvrig "Den sorte ridder" ikke "Arpin Lùsene"

Begge navnene var oppgitt i fasiten, så tipper begge ble godkjent også.

Nå har jeg heller aldri påstått at "Arpin Lùsene" var feil svar, kun at "Den sorte ridder" er mest riktig - eller kanskje jeg heller skulle sagt "mest presist". Utover dette er det naturligvis dommernes suverene rett til å avgjøre hva som er riktig svar på spørsmål som dette. Det eneste man som deltaker kan forvente er at dommerne er konsekvente.

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

No provoserer du meg, Sigvald. Småkynisk pek? På kva måte er det kynisk eller eit pek å gå ut frå at folk leser spørsmålet før dei svarer på det?

Jeg beklager dersom jeg har kommet i skade for å uttrykke meg litt klossete. Mitt poeng er at
    spørsmålet i billedoppgave #2 brøt med mønsteret som til synelatende ble knesatt i forbindelse med billedoppgave #1. Slikt skaper lett misforståelser - det har vi alt sett et eksempel på. Dersom det var flere som svarte Max på denne oppgaven så understreker det bare poenget.

Til Mikkel Hagens forsvar vil jeg også tillegge at selve spørsmålet Kva heiter faren til denne figuren? kan sies å være upresist og muligens spekulativt utformet. Hvorfor nevnes ikke Max ved navn når det ikke var det det var spørsmål om? Dersom spørsmålet hadde sett slikt ut Kva heiter faren til Max? ville Mikkel Hagen aldri ha misforstått oppgaven. Alternativt kunne ordet "faren" vært uthevet Kva heiter faren til denne figuren?. Jeg går jo ut fra at hensikten er å måle deltakernes donaldistiske kunnskaper - ikke deres evne til å lese/fortolke oppgaver?

Fordelen med denne saken er at det forhåpentligvis blir det få slike tilfeller fremover i og med at folk nå skjønner at alle oppgavene må leses svært grundig :-)

• edited November -1

Hvorfor nevnes ikke Max ved navn når det ikke var det det var spørsmål om?

Jeg trodde hele vitsen med billedoppgaver var at det ikke skulle være så lett å google svaret. For øvrig synes jeg spørsmålene hittil har vært oppfinnsomme, aktiviserende og akkurat passe vanskelige.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Dersom spørsmålet hadde sett slikt ut Kva heiter faren til Max? ville Mikkel Hagen aldri ha misforstått oppgaven.

En del av oppgaven er å finne ut dette er Max. Hadde spørsmålet vært formulert slik du foreslår hadde man ikke trengt noe bilde i det hele tatt.

Jeg syns spørsmålene var vært gode og vanskelighetsgraden ideell hittil.

• edited November -1

Koselig å høre at folk gjevnt over virker som de har det gøy med konkurransen - det er jo hovedpoenget med å arrangere NM.

Når det gjelder bildespørsmålet var det en kombinasjon av variasjon over spørsmålet "hvem er dette?" og at folk som ikke hadde fått med seg at "Langbein og sønn" eksisterte skulle ha en reell mulighet til å gjette farens identitet basert på utseende. At det blir diskusjon rundt spørsmålenes utforming, fasitsvar og alt annet hører jo tydeligvis med i NM-trådene i forumet, og følger dermed mønsteret fra tidligere år. Her er alt som forventa, altså, om ikke alle spørsmålene våre følger det forventede mønsteret enkelte synes å se.

Uansett: Takk for tilbakemeldinger, og takk til alle dere som deltar - konkurransen hadde ikke eksistert uten dere!

• edited November -1

Christer skreiv:

En del av oppgaven er å finne ut dette er Max. Hadde spørsmålet vært formulert slik du foreslår hadde man ikke trengt noe bilde i det hele tatt.

Jeg ser poenget ditt. Dette endrer likefullt ikke på det faktum at misforståelsen (etter alt å dømme) hadde vært unngått dersom ordet "faren" hadde vært fremhevet, eller dersom spørsmålet ganske enkelt hadde vært Kva heiter denne figuren?.

• edited November -1

Må også få si at jeg koser meg med NM og synes det er gøy :-D

Vanskelighets graden er grei, ikke for lett og heller ikke for vanskelig. Den byr også på utfordringer ved at jeg må tenke meg frem til svaret. Tenker her på spørsmålet om Don Rosa historien "Glem det!" hvor jeg først tenkte på alle historier som involverte bilkrasj som jeg har lest.

• edited November -1

datagutten skreiv:

Jeg sliter med sitatoppgavene, men ellers ganske greit.

Jeg ser jeg fikk feil på oppgaven med zombien. Jeg tolket den slik at det var spørsmål om hvorfor zombien ga fra seg en dokke, ikke hvorfor den valgte donald, selv om det kanskje egentlig var åpenbart.

(Min første post på forumet, bare 5 år etter at jeg registerte meg)

Hvis vi først skal krangle om ting (og det skal vi jo!) synes jeg dette er et bedre poeng. "Hvorfor"-spørsmål er generelt vriene, siden det riktige svaret avhenger av nøyaktig hva det er som må forklares, og hvor dypt man vil grave i direkte og underliggende årsaker. Så man kan gi sikkert tusen forskjellige, like riktige, svar på spørsmålet "Hvorfor gikk romerriket under?"

I dette tilfellet kunne mulige svar f.eks. inkludere:

-For at han skulle stikke seg på en nål gjemt i dukken.
    -For å gjennomføre en voodoo-forbannelse sånn at han ville krympe.
    -Fordi Hoko Poko hadde beordret ham å gi den til en som så ut som Donald.
    -Fordi han så ut som Skrue gjorde da Hoko Poko forbannet ham.
    -Som hevn fordi Skrue hadde fordrevet stammen hans fra landsbyen deres.
    -Fordi Barks hadde lest om voodoo-dukker og zombier (sikkert i National Geographic) og syntes det var et godt utgangspunkt for en historie.

• edited November -1

Vil også slenge meg på dem som sier at dette er fabelaktig opplegg, og at det ser ut til å være passe vanskelig.

Var i England de to første rundene, men fikk raskt logget meg på Internett med mobilen og svart på det jeg kom på i farten. Nå som jeg er tilbake i Norge og har muligheten til å lete litt også (riktignok uten samlingen min det meste av tida) etter svar, satser jeg på å få litt flere poeng, men er jo ingen garanti for at jeg klarer det. Spørsmålene blir vel også vanskeligere etter hvert ...

• edited November -1

Sigvald skreiv:

...... Mitt poeng er at spørsmålet i billedoppgave #2 brøt med mønsteret som til synelatende ble knesatt i forbindelse med billedoppgave #1. Slikt skaper lett misforståelser - det har vi alt sett et eksempel på.

Jeg tror du er den eneste personene som klarer å se ett mønster ut av EN hendelse.

Utenom dette så vil jeg rose arrangøren, ennå jeg ikke fant tid å delta i (hele) årets NM. Måtte den beste vinne :)

• edited November -1

whitesand skreiv:

Vanskelighetsgraden er grei nok den. Men i og med at jeg sist kom på 2.plass mellom Kristin og Øystein, og de denne gang stiller lag, så føler jeg at seieren er laaaangt unna :-)

Føler jeg må gi en kommentar her ... Innser at vi er blant forhåndsfavorittene, men det er vi jo ikke alene om. Selv tar jeg i alle fall ingenting for gitt. Vi er ikke et lag for å bli et "superteam", men fordi å konkurrere mot hverandre ville blitt innmari vanskelig.

Ellers: veldig gøy så langt!!

• edited November -1

Topplista er oppdatert. Kjør diskusjon!

• edited November -1

Jøss, snille sensorer.

• edited November -1

Fisken skreiv:

Jøss, snille sensorer.

Javel?

• edited November -1

Godkjenner animasjonsfilmer når svaret er en avisstripe :-)

• edited November -1

Angående bonusspørsmålet:
    Han heter også Flintbjart Gromgull i en av disse historiene.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?