Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald på julaften - anyone?

1246

Comments

• edited November -1

Christer skreiv:

Andrebyboer skreiv:

Hvis du vil ha en mer tradisjonell versjon så ligger programmet som tidligere nevnt på YouTube. Jeg tror nesten jeg vil velge det fremfor hva NRK måtte vise.

Har du noen link til denne?

Ja, jeg har postet dem før. Denne playlisten lar deg snekre sammen din egen favorittversjon: http://www.youtube.com/playlist?list=PL26FC8B767C205A98

• edited November -1

Takk til Andrebyboer og Glomgold!

Da slipper jeg å ringe på hos naboen og spørre om jeg kan få se på TV hos de en times tid. :)

• edited November -1

Se der ja, takk! Blir nok Youtube på meg også i morgen.

• edited November -1

Og der ligger Original Show fra 1958, ser jeg, hvor det ser ut som om man har klippet bort gjesteopptredenen til Walt (Han vises i bare noen sekunder i åpningen av programmet).

• edited November -1

Erlend skreiv:

Og der ligger Original Show fra 1958, ser jeg, hvor det ser ut som om man har klippet bort gjesteopptredenen til Walt (Han vises i bare noen sekunder i åpningen av programmet).

Stemmer det. Disney er en slags programvert mellom innslagene i hele programmet.

• edited November -1

"Original Show" er en slags rekonstruering av det opprinnelige programmet satt sammen av klipp fra forskjellige kilder. Det er altså ikke 100% autentisk, men i forhold til det vi sannsynligvis får på TV er det nok mye nærmere.

• edited November -1

I utlandet forstår de ikke skandinavers behov for å se på Donald Duck på julaften: http://www.side2.no/underholdning/article3534870.ece

• edited November -1

NikZer skreiv:

I utlandet forstår de ikke skandinavers behov for å se på Donald Duck på julaften: http://www.side2.no/underholdning/article3534870.ece

Journalisten kunne tatt bryet å linke til den originale artikkelen.

Glomgold skreiv:

Her er en amerikaners syn på den spesielle tradisjonen Sverige har når det gjelder Kalle Anka på julaften.

God jul :)

• edited November -1

Damn them for loving our own creations more than us.
    Kommentar fra innlegget Sweden's bizarre tradition of watching Donald Duck cartoons on Christmas Eve. :P

• edited November -1

Jeg fikk kikket litt både på YouTube såvel som støvete, gamle videoopptak fra TV3 i julen. Fikk ikke med meg NRKs versjon, noe som kanskje var like greit?

Versjonen fra 1958 var som det ble nevnt en rekonstruksjon. Litt ymse, hvor noen av innslagene var hentet fra SVT1.

Skulle gjerne sett mer av Walt i et slikt program. Selv om han ifølge biograf Bob Thomas ikke anså seg selv som noen god TV-vert (Han var ikke fornøyd med stemmen, ødelagt av for mange sigaretter gjennom årene, i tillegg til at han hadde noe av Missouri-dialekten), synes jeg han behersket fjernsynsmediet veldig bra. Han hadde en konverserende stil, og man føler man får et lite glimt av hvordan Walt Disney egentlig må ha vært. Og så er det jo interressant å se "The Boss" i aksjon også.

• edited November -1

Jeg fikk sett NRK,s versjon, men den var skuffende, mye som manglet, nedklipte tegnefilmer og ingen snøballkrig mellom Donald og guttene :-(

isteden fikk en se litt av en ny film fra Disney og klipp fra den gamle "Monsterbedriften" de kunne jo i det minste vist klipp fra den nye når de først var i gang.

• edited November -1

Mikkel Hagen skreiv:

Jeg fikk sett NRK,s versjon, men den var skuffende, mye som manglet, nedklipte tegnefilmer og ingen snøballkrig mellom Donald i guttene :-(

isteden fikk en se litt av en ny film fra Disney og klipp fra den gamle "Monsterbedriften" de kunne jo i det minste vist klipp fra den nye når de først var i gang.

Fullstendig enig, den norske julespesialen er blitt mye dårligere etter at NRK fikk ny avtale med Disney for snart ti år siden. Det var vel også da "Donalds snøballkrig" gikk ut, samtidig som de begynte å vise filmer som "Oksen Ferdinand" og "Mickey's Trailer" istedenfor. Ja, dette er fine filmer, men de har jo ingenting å gjøre verken med jule- eller vintertider. Desssuten er "Mickey's Trailer" så istykkerklipt at det nærmest må kalles helligbrøde. Den har visstnok vært vist uten det fantastiske actionklimakset i mange tiår i en del andre land, og det siste tiåret altså også i Norge. Synes det er helt utrolig at ingen i Disney-konsernet har brydd seg om hvor mye "Mickey's Trailer" ødelegges av denne klippingen. I mine øyne er dette langt mer alvorlig enn f. eks. sensuren av negerdukker i "Santa's Workshop"-filmen. Jeg liker selvsagt ikke dette heller, men når det gjelder "Mickey's Trailer" ødelegges faktisk hele filmen av klippingen som er gjort. Jeg må innrømme at jeg ikke så hele spesialen i år. Og det kommer jeg neppe til å gjøre i fremtiden heller så lenge de fortsetter å vise den skamferte "Mickey's Trailer".

(Zappet forsåvidt innom de siste ti minuttene for å få med meg det nye klippet fra Wreck-It-Ralph, den ser lovende ut! Derimot føltes det ganske meningsløst med et reklameklipp for at den originale Monsterbedriften kommer i 3D, spesielt siden klippet ikke kunne vises i 3D i julespesialen...)

• edited November -1

Å se på "Mickey's trailer" i julespesialen gjør meg provosert og forbannet! Alle de gode poengene og action-scenene er jo borte, og ingenting har sammenheng lenger. Vi ser Langbein hive seg etter siste maiskolbe, og rett etterpå sitter han med en skål popcorn.... uten noe som helst forklaring. Og begge gangene campingvognen krysser jernbanen er borte, samt alle de tøffe action-sekvensene er vekke.
    Nei, heldigvis har jeg denne i original-utførelsen på DVD.

• edited November -1

whitesand skreiv:

Å se på "Mickey's trailer" i julespesialen gjør meg provosert og forbannet! Alle de gode poengene og action-scenene er jo borte, og ingenting har sammenheng lenger. Vi ser Langbein hive seg etter siste maiskolbe, og rett etterpå sitter han med en skål popcorn.... uten noe som helst forklaring. Og begge gangene campingvognen krysser jernbanen er borte, samt alle de tøffe action-sekvensene er vekke.
    Nei, heldigvis har jeg denne i original-utførelsen på DVD.

Mine fulle sympatier for frustrasjonen din. Og jepp, jeg er også glad jeg har denne på DVD.

Forresten... heeey! Skrivefeilen i tittelen på tråden ble rettet! :)

• edited November -1

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette programmet, men burde ikke en slik julespesial handle om jul? Da jeg så årets julespesial slo det meg at det var svært få av filmene som hadde et julemotiv, og at det var mange av filmene som jeg husket fra da jeg var liten som manglet. En del av de kjente var der imidlertid, som Lady og Landstrykeren som spiser spaghetti, sangen med Snehvit og de syv dvergene (min personlige favoritt), Askepott som får ny kjole og Pluto som jakter på Snipp og Snapp. Så det er heldigvis en del av de gode, gamle som er der fortsatt. Men sekvensen med oksen Ferdinand kan jeg for eksempel ikke huske fra barndommen, og Mikke, Donald og Langbein på campingtur kan jeg vel egentlig ikke huske var med heller. Og både oksen Ferdinand og campingturen får meg egentlig til å tenke på sol og sommer i stedet for vinter og jul, så jeg skjønner ikke helt hva de har der å gjøre.

Rett etter at det var slutt på NRK, slo jeg over på TV2, som hadde et program svært likt NRKs program, men med andre filmer. Her fikk vi f.eks. Toy Tinkers og Peter Pan, som manglet i NRK-versjonen. Jeg så ikke hele programmet, men fikk med meg Langbein som lærer oss å stå på ski også. Sekvensene imellom filmene var like som de vi ser i NRKs versjon, med Timmi Gresshoppe som presentør, og Mikke som spiller piano. TV2s versjon var imidlertid dubbet til norsk, noe som virket litt uvanlig når det er den engelske jeg er vant med å høre. Versjonen TV2 sendte virket imidlertid som et spennende alternativ til NRKs versjon.

• edited November -1

Støtter deg i alt det du sier, Tommy. Jeg har sett den gale fuglen og campingturen så lenge jeg kan huske, og de er jo faktisk litt morsomme, men for min del rant begeret over når også NRK tok med den trauste filmsnutten om Ferdinand (SVT har vel vist den i alle år [men inte Feeeeeeeeerdinand]). Jeg var derfor veldig fornøyd med den Youtube-linken som Glomgold la ut i denne tråden. Legg til snøballkrigen også så har du den perfekte oppskriften på hvordan kavalkaden burde se ut!

Men over til noe ganske annet. En venn av meg fortalte at han faktisk så på Disneykavalkaden direkte på NRKs nett-tv. Nå er den derimot ikke tilgjengelig. Det var da merksnodig.

• edited November -1

Det er fordi de ikke har rettighetene til å vise den etterpå. Bare når den er på programmet.
    Noen programmer kan de sende til evig tid mens noen har de en tidsbegrenset rettighet til å vise på nett-TV.

• edited November -1

Så lenge de ikke gjør noe med The Silly Song fra Snehvit og Timmys When you wish upon a star så kan jeg godta en del :)
    Det blir ikke jul uten disse to.

• edited November -1

Jeg har blitt så skuffet over Disney-kavalkaden de siste årene at i år hoppet jeg glatt bukk over den, og alle andre dårlige programmer som vises utelukkende på grunn av nostalgi. Noen (og her mener jeg faktisk noen, og ikke meg selv ;) ) vil kanskje sette pris på dette om en stund, for det jeg gjorde i stedet var å sette meg ned og skrive på manus til neste Mira-album, og jeg hadde faktisk en kjempeproduktiv dag :)

• edited November -1

Arne Bye skreiv:

Noen (og her mener jeg faktisk noen, og ikke meg selv ;) ) vil kanskje sette pris på dette om en stund, for det jeg gjorde i stedet var å sette meg ned og skrive på manus til neste Mira-album, og jeg hadde faktisk en kjempeproduktiv dag :)

Jeg er noen!

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?