Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald på julaften - anyone?

1356

Comments

• edited November -1

Totalt ble det skrevet 20 artikler om Egner i norske aviser den 12.12.2012, deriblant i Aftenposten og VG. Kulturseksjonen av Dagbladet har jeg ikke søkbar her, men hvis du har gjennompløyd den og ikke funnet Egner omtalt, så er jeg enig i at det er merkelig. Bevis for noen konspirasjon er det riktignok ikke.

Hele 2012 har vært definert som Egner-året, og totalt har han vært omtalt i 817 norske avisartikler siden 1. januar i år, altså over to per dag i snitt. (Ifølge Atekst.) I tillegg har det blitt gitt ut minst fire bøker om Egner i løpet av året, og holdt et utall utstillinger. I tillegg er flere av hans bøker utgitt på nytt i år.

Det er heller ingen som har stemplet Egner som rasist. At ett av hans verk har gått ut på dato er, som de aller, aller fleste forstår, ikke er ensbetydende med at hele mannens produksjon må forties. At de som sitter på rettighetene etter Egner velger å utelate denne ene sangen fra nyutgivelser av bøkene, er heller ikke ensbetydende med "sensur". De er et privat firma, de har all rett til å gjøre det de vil med materialet de selv eier. De som ønsker det, kan fremdeles få tak i forrige utgave av boka. Bøkene blir ikke inndratt og brent.

Jeg er enig med deg i at revideringen iblant kan gå for langt. Å ville forby "Tintin i Congo" gjenopptrykket, er ett eksempel på dette. (Derfor gikk forslaget heller ikke gjennom.) Men det at noen som vil selge et produkt tilpasser det tiden målgruppen lever i (enten det gjelder mobiltelefoner i Donald eller rase-stereotypier i barnesanger) er helt normalt. Jeg kan også være enig i at rasist-begrepet iblant kan bli for utvannet til å fungere som en nyttig definisjon. Men det er ikke på langt nær så utvannet som begrepet "sensur" begynner å bli.

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Sigvald skreiv:

Hvor my skrev VG, Dagbladet og Aftenposten om Egner 12.12.2012?

Hvis du var villig til å betale for det så hadde VG en artikkel 12.12.2012.

Artikkelen hadde nok vært gratis dersom den hadde omhandlet en mindre kontroversiell aktørm f.eks. kong Harald.

• edited November -1

Fulla Cola skreiv:

Jeg kan også være enig i at rasist-begrepet iblant kan bli for utvannet til å fungere som en nyttig definisjon. Men det er ikke på langt nær så utvannet som begrepet "sensur" begynner å bli.

Jeg synes det er omvendt.
    Ordet rasisme er i ferd med å bli en klisjé. Ordet står i avisene hver eneste dag.
    Krenket er også på god vei til bli noe alle er ...

Språket utvikler seg hele tiden. Ord mister sin opprinnelige betydning, blir brukt i andre sammenhenger og nye ord blir funnet på.

En ting er at Egner selv forandret og reviderte tekstene sine mens han levde. Skulle bare mangle at han ikke kunne gjøre det.
    Noe annet er det at andre reviderer tekstene hans etter hans død.

Men tilbake til topic:
    Her er en amerikaners syn på den spesielle tradisjonen Sverige har når det gjelder Kalle Anka på julaften.
    Han kommenterer også den svarte dukken som roper "mammy" til julenissen.

Det er jo flere stereotypier i Santa's Workshop.
    Hvorfor er det ingen kortvokste som er lei av det bestandig er dvergene (er det lov til å si dverger?) som må jobbe og slite?

• edited November -1

Wow! Denne tråden fikk ben å gå på. Kong Harald? Sikkert ikke så lett å være konstitusjonell monark, da det lett blir kontroverser også her ( slottsoppussing, tildelinger av ordener osv ).

Når alt det er sagt... så håper jeg at den gale papegøyen omsider erstattes av snøballkrig i år. :)

• edited November -1

Den rosa fuglen mener du?

• edited November -1

Mikkel Hagen skreiv:

Den rosa fuglen mener du?

Ja, jo. Hva den nå enn er.

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Men tilbake til topic:
    Her er en amerikaners syn på den spesielle tradisjonen Sverige har når det gjelder Kalle Anka på julaften.
    Han kommenterer også den svarte dukken som roper "mammy" til julenissen.

Det er jo flere stereotypier i Santa's Workshop.
    Hvorfor er det ingen kortvokste som er lei av det bestandig er dvergene (er det lov til å si dverger?) som må jobbe og slite?

Det er vel noen forskjeller. Kortvokste er mennesker mens dverger, småalver (som de vel er de som jobber for julenissen) og Hobbiter er eventyrfigurer på lik linje med f.eks. tusser og troll. Eneste fellestrekk er at de er korte.

Stereotype negere som roper "Mammy" og utallige blackface-gags har derimot sin opprinnelse i at Al Jolson på 1920-30 tallet hadde en figur der han hadde skokrem i ansiktet og blant annet sang sangen "Mammy."

• edited November -1

Chrisron skreiv:

Det er vel noen forskjeller. Kortvokste er mennesker mens dverger, småalver (som de vel er de som jobber for julenissen) og Hobbiter er eventyrfigurer på lik linje med f.eks. tusser og troll. Eneste fellestrekk er at de er korte.

Poenget mitt er at kortvokste mennesker blir kalt dverger selv om det ikke er korrekt talemåte.
    Om det er alver eller dverger som jobber hos julenissen har jeg ingen formening om.
    Jeg tror han er oppdiktet :D (Eller burde jeg ikke si det nå rett før jul ...)

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Om det er alver eller dverger som jobber hos julenissen har jeg ingen formening om.
    Jeg tror han er oppdiktet :D (Eller burde jeg ikke si det nå rett før jul ...)

Pøh. Det sa også Professor Statisk i denne historien. De ordene måtte han raskt spise i seg. :)

• edited November -1

Hehe :)
    Ja, jeg hadde korrekt på det spørsmålet ...

• edited November -1

Står fremdeles for utsagnet mitt om muggkjeller... Jeg gremmes.

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Poenget mitt er at kortvokste mennesker blir kalt dverger selv om det ikke er korrekt talemåte.

Dette er en korrekt observasjon, Glomgold. Wikipedia opplyser også at

Maksimal høyde for en dverg er ca 148 centimeter.

Einherje skreiv:

Står fremdeles for utsagnet mitt om muggkjeller... Jeg gremmes.

Man skulle tro at du som finnmarking ville sette pris på den klare talen fra Glomgolds side (jfr. betydningen av ordet dverg) :-)

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Men hvis det er poenget ditt så har de jo klaget. De har bare valgt å gå andre veien ved å ønske at folk slutter å kalle dem dverger og assosiere dem med eventyrskapningene med samme navn.

• edited November -1

Guffen Delbekk skreiv:

Viser til e-post,

Beklager, "Donald Duck og vennene hans" er ikke tilgjengelig via nett-tv.

Med vennlig hilsen
    NRK www.nrk.no
    Kommunikasjonsavdelingen
    Publikumsservice
    Stein Terje Krogli, Informasjonskonsulent

Olaf, tar du kontakt med dine venner i Disney og ordner opp i dette? Eller vil du virkelig at TV-eliten skal få all gleden framfor for nettfolket? :(

Hvilket betyr at heller ikke jeg får sett NRK-versjonen i år (noe som blir en ny opplevelse). Men jeg har nå funnet frem et gammelt opptak, riktignok fra svenske TV3, som jeg får sett senere på dagen (Om ikke noen i familien da forbarmer seg og tar opp NRK-versjonen). Om ikke annet så slipper jeg den rosa fuglen, og utdraget fra Jungelboken, som liksom gir meg assosiasjoner til tropene på julaften. Opptaket fra TV3 er som jeg har påpekt tidligere annerledes enn NRKs versjon og inneholder:

Pluto`s Christmas Tree
    Lady and the Tramp (avslutningssekvensen)
    Cinderella (sekvensen med feen)
    Bambi (samme sekvens som NRK viser)
    On Ice
    Saludos Amigos (utdrag)
    Small One (utdrag)

Og så var det disse da: Toy Tinkers og Donald`s Snow Fight, som også inngår i dette showet.

Så vil jeg ønske lykke til til dem som deltar i NM (jeg også lar meg imponere), og en god jul til dere alle.

• edited November -1

Hvis du vil ha en mer tradisjonell versjon så ligger programmet som tidligere nevnt på YouTube. Jeg tror nesten jeg vil velge det fremfor hva NRK måtte vise.

• edited November -1

Joda, kan godt være jeg finner det frem på YouTube. Men jeg har også et nostalgisk forhold til TV3-versjonen, da jeg må ha hatt det programmet i over tjue år (tiden går fort), og så mye på dette når jeg var yngre.

For meg er også Toy Tinkers og Donald`s Snow Fight de aller beste filmene med Donald (Sjekk ut scenen i Toy Tinkers når Donald tar telefonen midt under skuddvekslingen ("Hello?" "Hello?"). Så det å få disse filmene i samme program er litt luksus.

• edited November -1

Kanskje det blir mere som forsvinner fra Disney-julehistorier og Disney-filmer framover ...
    DreamWorks er ikke stuerene de heller ...

• edited November -1

Vel, i enkelte versjoner av Toy Tinkers ble sekvensen hvor Donald står med en pistol sensurert bort. Dette gjelder også for den nevnte TV3-versjonen, hvilket viser at Disney lenge har vært fremme med saksen. Disneys krampaktige forhold til "Song of the South" tar likevel kaken.

• edited November -1

Andrebyboer skreiv:

Hvis du vil ha en mer tradisjonell versjon så ligger programmet som tidligere nevnt på YouTube. Jeg tror nesten jeg vil velge det fremfor hva NRK måtte vise.

Har du noen link til denne?

• edited November -1

Christer skreiv:

Har du noen link til denne?

Her f.eks.
    Advarsel ... Både Mammy-dukken i Santa's Workshop og pistolen i Toy Tinkers er med ;)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?