Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald på julaften - anyone?

2456

Comments

• edited November -1

Når det gjelder den amerikanske originalutgaven fra 1958 finner du informasjon om denne her:
    link

• edited November -1

Takk for linken, Aquila. Da ser det ut som om det eneste som mangler i min liste for 1958 spesialen var introduksjonen til Walt og at noen av innslagene fra langfilmene var i en annen rekkefølge.

Må si jeg virkelig savner Walt Disney Treasures serien. Hadde håpet vi fikk et sett med div. Julespesialer etc. før serien ble lagt ned.

• edited November -1

Chrisron skreiv:

Takk for linken, Aquila. Da ser det ut som om det eneste som mangler i min liste for 1958 spesialen var introduksjonen til Walt og at noen av innslagene fra langfilmene var i en annen rekkefølge.

Må si jeg virkelig savner Walt Disney Treasures serien. Hadde håpet vi fikk et sett med div. Julespesialer etc. før serien ble lagt ned.

Enig. Song of the South hadde forresten også vært fint å få utgitt i den serien.

• edited November -1

Mesterius skreiv:

Enig. Song of the South hadde forresten også vært fint å få utgitt i den serien.

Den kommer nok ikke med det første.
    Disney klipper jo bare mere og mere bort fra originalen når det gjelder juleprogrammet også.

• edited November -1

Lurer på om vi noensinne vill få se Torsdag og Fredag igjen i Donald Duck & co, sikter til "Mikke Mus og neger gutten Torsdag" historiene.

• edited November -1

Mikkel Hagen skreiv:

Lurer på om vi noensinne vill få se Torsdag og Fredag igjen i Donald Duck & co, sikter til "Mikke Mus og neger gutten Torsdag" historiene.

Donaldistposten/DP-serie! har jo her en undersøkelse om hvilken historie du vil se i DP-serie!. "Mikke Mus og negergutten Torsdag" er en der. :)

• edited November -1

Noen som vet om dette programmet blir sendt på Nett-TV i år? I forfjor hadde jeg store planer om å se denne på NRK.no, men pga manglende rettigheter hadde de ikke lov til å sende den på annet medium enn den gamle, svarte boksen.

Er det fortsatt slik eller slipper jula å bli ødelagt denne gangen? (Eventuelt ankommer jeg opphavet fire timer tidligere enn planlagt på julekvelden)

• edited November -1

Du kan vel se det direkte på nettet?

• edited November -1

Besvarer du spørsmålet mitt ved å spørre om det samme? :-V

Det var altså direktesendingen jeg snakket om. Jeg gikk på en smell klokka 14.00 julaften 2010. De grufulle minnene hjemsøker meg enda.

Nå har jeg forøvrig sendt mail rett til kilden, så får vi se hva De Høye Herrer i NRK sier som saken.

• edited November -1

Akkurat ja, trodde du mente at du prøvde å se det i opptak. Visste ikke at NRK sensurerte direktestreamen på nett.

• edited November -1

NRK har heller ikke tilatelse til og vise ting de har kjøpt fra Discoverey chanel på nett TV heller.

• edited November -1

Mikkel Hagen skreiv:

Det tviler jeg veldig sterkt på, og det er nok like greit. Historien om Torsdag er så gjennomført rasistisk at (små) barn faktisk ikke bør lese den. Den bør selvfølgelig trykkes opp på nytt, men da i bøker/blader rettet mot eldre lesere.

• edited November -1

Viser til e-post,

Beklager, "Donald Duck og vennene hans" er ikke tilgjengelig via nett-tv.

Med vennlig hilsen
    NRK www.nrk.no
    Kommunikasjonsavdelingen
    Publikumsservice
    Stein Terje Krogli, Informasjonskonsulent

Olaf, tar du kontakt med dine venner i Disney og ordner opp i dette? Eller vil du virkelig at TV-eliten skal få all gleden framfor for nettfolket? :(

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Disney klipper jo bare mere og mere bort fra originalen når det gjelder juleprogrammet også.

Redaktøren hos DR er ikke like begeistret for sensur.
    Men jeg trodde egentlig at denne filmen ikke er en del av den danske "Fra alle os til alle jer" likevel ...

• edited November -1

Vegar skreiv:

Mikkel Hagen skreiv:

Det tviler jeg veldig sterkt på, og det er nok like greit. Historien om Torsdag er så gjennomført rasistisk at (små) barn faktisk ikke bør lese den.

Det er sannsynligvis slike sensur-holdninger som du her står for som er årsaken til at 100-årsjubileet for Thorbjørn Egners fødsel (12.12.12) i all hovedsak ble forbigått i taushet i mediene. Egner oppfattes i dag, slik jeg har forstått det, som rasist av mange fordi han kalte en spade for en spade ved å omtale hottentotter som hottentotter. Og nå plasserer du Gottfredson i samme boks. Andre har også gjort liknende med Carl Barks, Paul Murry og endog Don Rosa (i en omtale av Pertwillaby Papers).

• edited November -1

Det har vært en hel del opplegg rundt Egner-jubileet i hele 2012, både hos den offisielle arrangøren og mange andre steder. Det er ingen systematisk boikott av Egner.

Men hvis du med "Egner" mener utelukkende sangen om Hoa Hottentott, skjønner jeg at du synes fokuset er litt skjevt.

• edited November -1

Fulla Cola skreiv:

Det er ingen systematisk boikott av Egner.

Hvor mye skrev VG, Dagbladet og Aftenposten om Egner 12.12.2012?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Det er sannsynligvis slike sensur-holdninger som du her står for som er årsaken til at 100-årsjubileet for Thorbjørn Egners fødsel (12.12.12) i all hovedsak ble forbigått i taushet i mediene.

La meg for ordens skyld understreke at jeg ikke hadde noe med det å gjøre. Så får den tro meg som vil.

Egner oppfattes i dag, slik jeg har forstått det, som rasist av mange fordi han kalte en spade for en spade ved å omtale hottentotter som hottentotter. Og nå plasserer du Gottfredson i samme boks.

At "Mikke Mus og negergutten Torsdag" er en rasistisk historie betyr ikke at Gottfredson var rasist, i hvert fall ikke med de konnotasjonene ordet "rasist" vanligvis har. Jeg tror ikke Gottfredson var en ondsinnet nazisympatisør som gned seg i hendene og lo ondskapsfullt mens han spredte nedlatende holdninger om andre folkeslag i det amerikanske folk. Torsdag-historien er ikke vondt ment, den er skrevet bare for å underholde, og fremstillingen den har av afrikanere er typisk for den tida. Men det betyr ikke at den bør trykkes ukommentert i barneblader i dag. At Egmonts redaktører bestemmer hvilke verdier som er akseptable i barnebladene sine, og hvilke som ikke er det, er for øvrig ikke sensur - sensur betyr at staten kontrollerer hva som publiseres, og det er en uting - det er redaksjonell ansvarlighet, som er en forutsetning for et fritt samfunn.

• edited November -1

Vegar skreiv:

At Egmonts redaktører bestemmer hvilke verdier som er akseptable i barnebladene sine, og hvilke som ikke er det, er for øvrig ikke sensur - sensur betyr at staten kontrollerer hva som publiseres, og det er en uting - det er redaksjonell ansvarlighet, som er en forutsetning for et fritt samfunn.

Det er ikke bare Staten som kan drive sensur. Selv private kan drive med det. Inkludert redaktører.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Hvor my skrev VG, Dagbladet og Aftenposten om Egner 12.12.2012?

Hvis du var villig til å betale for det så hadde VG en artikkel 12.12.2012.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?