Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

"Utdøde" figurer i DD&Co

edited July 2012 in Donaldisme

Opp gjennom årene har jo en rekke Disney-figurer kommet og gått i Donald-bladet. F.eks. er vel Klodrik, Raptus, Moby Duck, Super-Langbein og en rekke andre figurer nå "uønsket" i Egmonts serier. Selv vokste jeg opp med DD&Co særlig på 70-tallet, og jeg prøvde å lage en liste over de figurene (og deres dertil hørende univers) jeg kunne huske fra denne tida, som vel knapt har vært å se i bladet de siste tiårene (?):

Bongo
Langøre
Mowgli
Aristokattene
Lille Tut-Tut
Timmi Gresshoppe
Madam Mim
Klara Klukk
Ferdinand
Ørnulf Ørn
...

Kanskje andre kan bidra med flere navn?

«13

Comments

• edited November -1

Madam Mim dukker opp med jevne mellomrom, senest i denne ukens DD&Co. Men dette er stort sett nederlandske historier.

• edited November -1

Madam Mim er i høyeste grad levende, ja. Det er heller ikke så lenge siden vi så Ferdinand (hvis det er Langbeins nevø det er snakk om).

• edited November -1

Vi ser jo mindere og mindere til Lille Ulv og Stoe Ulv, men de dukker jo fremdeles av og till opp.

• edited November -1

Moby Duck forsvant vel omtrent samtidig som hvalfangst ble upopulært.

• edited November -1

Jeg leser ikke lenger DD&Co jevnlig, så jeg har ikke den fulle oversikt over hvilke figurer som fortsatt... eh... figurerer. (Det fins sikkert en funksjon i INDUCKS som indikerer når en viss figur ble sist publisert, men jeg er ikke så flink med sånt.) Jeg konstaterer at Madam Mim - i likhet med Ulvene - fortsatt er blant oss, men som Frank Aa er inne på, forekommer dette kanskje først og fremst i serier produsert utenfor Egmont-systemet?

• edited November -1

De to musene Gus og Jack (fra Askepott-filmen) bodde en tid hos Bestemor Duck. Men de har vel ikke vist seg siden 50-tallet.

• edited November -1

Husker og ha sett Gus og Jack i et av de nyere bladene, men det var en historie fra 50-tallet.

• edited November -1

Har man sett noe til Fant i det siste?

• edited November -1

Ja, ensidere med Fant dukker opp i nå og da.

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

De to musene Gus og Jack (fra Askepott-filmen) bodde en tid hos Bestemor Duck. Men de har vel ikke vist seg siden 50-tallet.

Nye historier med Jack og Gus på Bestemors gård ble produsert langt inn på 90-tallet, ihvertfall.
    Gus og Jack tar kaka virker å være den nyeste Egmont-historien med dem. Den er fra 1994/95.

• edited November -1

Mesterdetektiven Basil Mus var det jo litt av på slutten av 80-tallet (og Ole, Dole og Doffen på eventyr etter det igjen, men de er jo ikke utdødde da, selv om kanskje universet deres er det?).
    Har også inntrykk av at det ikke er så mange som kommer på framsida av bladet heller (i forhold til før).

• edited November -1

Bein Holmsen er ikke så ofte og se siden farlige Fiffus og Mikro Midas flyttet fra Andeby. Politimester Fiks ser ut til å ha ramlet ut av Mikkes julekortliste.

• edited November -1

Nå til dags er det Donald og guttene som dominerer forsidene. Sist jeg så Mikke Mus på forsiden var i 2005.

• edited November -1

Mikkel Hagen skreiv:

Nå til dags er det Donald og guttene som dominerer forsidene. Sist jeg så Mikke Mus på forsiden var i 2005.

Mikke var på forsiden i nr. 34/ 2010. Men poenget ditt står fortsatt; det er Donald som dominerer.

• edited November -1

Tintern skreiv:

Mikkel Hagen skreiv:

Mikke var på forsiden i nr. 34/ 2010. Men poenget ditt står fortsatt; det er Donald som dominerer.

Ja. Må si at jeg personlig begynner å bli litt lei denne dominansen. Donald Duck & Co er i dag FOR fokusert på Donald, det virker som om Egmont nesten har glemt "& Co"-delen. Jeg skulle gjerne sett Mikke mye oftere på forsiden av bladet (for ikke å snakke om inne i bladet). Og det samme gjelder en del andre figurer.

• edited November -1

Jeg vil anta at det er Egmonts erfaring med salgstallene som er årsaken.. Donald selger rett og slett bedre enn Mikke i Norge. Det samme ser vi på Donald-Pocket også. Når det tidligere var spesialiserte bøker hvor ulike figurer ble løftet fram er det nå alltid en blanding, og det er alltid ender som dominerer forsida.

Når blader med Mikke på selger dårligere, må vi nok bare venne oss til nebbete forsider.

• edited November -1

Jeg savner spesielt Moby Duck, Ørnulf Ørn og Langøre. Men så har vel også undertegnede ganske så sammenfallende Disneypreferanser som Karamell. For oss "gamlekara" er ikke nødvendigvis Egmonts statistikker de som ligger våre hjerter nærmest.
    Siden man først mimrer, så kom jeg også på at det var en og annen historie med "Bitte B-gjengen"?

• edited November -1

Mener å huske at Langøre dukket opp i Donald Duck Ekstra for et par år siden.

• edited November -1

Mesterius skreiv:

Ja. Må si at jeg personlig begynner å bli litt lei denne dominansen. Donald Duck & Co er i dag FOR fokusert på Donald, det virker som om Egmont nesten har glemt "& Co"-delen. Jeg skulle gjerne sett Mikke mye oftere på forsiden av bladet (for ikke å snakke om inne i bladet). Og det samme gjelder en del andre figurer.

Må seie at eg er lei av at Mikke-historiar i det heile er med i Donaldbladet. Desse historiane tilhøyrer i praksis eit eige univers. Ja, det er av ein eller annen grunn ein tradisjon, men flott at den blir utvatna, og forhåpentleg forsvinn desse b-historiene frå bladet snart.

Mikke-historiar burde høyrt heime i eige blad, og kun der. Tragisk at Donaldfans skal lida seg gjennom Mikke-historiar når dei kjøper eit Donaldblad, enten dei les dei eller berre blar forbi. Det blir som om det skulle blitt umogleg å kjøpa mjølk i butikkane utan å få surmjølk med på kjøpet i ein todelt kartong. Eller som om alle bøker med ein roman av Agatha Christie også skal innehalda ein roman av Anne Holt eller Unni Lindell.

• edited November -1

Mikkel Hagen skreiv:

Vi ser jo mindere og mindere til Lille Ulv og Stoe Ulv, men de dukker jo fremdeles av og till opp.

Her burde det ha komme ei historie kor Storeulv endeleg klarer å fanga dei tre små grisane og eta dei opp. Så slepp vi fleire historier om desse ulvane i framtida.

Lilleulv og Bestemor Ulv bør også ta del i festmåltidet, i trua på at det er noko anna dei et. Så bør Storeulv fortelja dei det etterpå, og så vert det heile avslutta med at Bestemor Ulv spring etter Storeulv (som gliser og seier "Hehehe!") med kjevlet, og Lilleulv står bak og græt.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?