Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Kva for historie?

edited July 2012 in Donaldisme

Hei! Nokon som kjenner igjen denne skildringa? Eg tenkte litt på Barks, men det ringde ingen bjøller ...

Donald Duck-historie med skallemåling av innfødte (50-70-tallet)

«1

Comments

• edited November -1

Jeg mener jeg har vært borti dette, men husker ikke helt hvor. Er det mulig at dette med skallemåling nevnes i Donaldismen av Jon Gisle? Jeg synes til og med at jeg husker en illustrasjon. Hvis dette er tilfelle - og jeg er sannelig ikke sikker - så nevnes kanskje historien i boken - eller det går an å kjenne igjen tegneren.

• edited November -1

Ingen illustrasjon i hvert fall. Det er masse eksempler på donaldismens fremstillinger av naturfolk, men ingenting med skallemåling. (Riktignok masse detaljer om nebb-måling og rostrilongitudekvotient, men det blir jo noe annet.)

• edited November -1

Det blir noe helt annet, ja. Men jeg har et bilde på netthinnen av Donald som bruker et måleinstrument på en innfødts hodeskalle. Jeg må bare finne ut hvor jeg har det fra.

Hmm, *tenker så det knaker*...

• edited November -1

Kan det være at du tenker på Comics and Stories 211, hvor Donald løfter opp hodet til en innfødt fordi han tror det er en ønskesten? Denne posituren kan veldig lett huskes som om hodet blir målt/veiet.

• edited November -1

Denne tråden er kanskje til hjelp, eller bare til mer forvirring:

http://www.andebyonline.com/forum/i59682

• edited November -1

RuneFjellheim skrev, i den tråden du linker til:

Hei Olaf,

Nei jeg tror ikke det var den. Helt konkret mener jeg å huske at Donald & co står med tradisjonelt utstyr for å måle hodeskallene (et bueformet stålverktøy) på noen innfødte. Har ikke tilgang til særlig mange gamle Donald lenger så jeg fortsetter å plage der eksperter her.

Rune

"Et bueformet stålverktøy" er litt klargjørende. Jeg ser også for meg et bilde med dette bueformede stålverktøyet. Jeg tror ikke det er Barks, heller en av de vanlige tegnerene fra 60- / 70-tallet. (Strobl? Bradbury? Eller noe helt andre?).

• edited November -1

Denne spørsmålet er fascinerende både fordi det har stått ubesvart så lenge, fordi det er så fattig på konkrete holdepunkter, og fordi det helt tydelig er noe i det. Et ekte mysterium, som kun kan angripes med en rasjonell og systematisk tilnærming.

Det er ikke uoverkommelig å kartlegge forekomster (og fravær) av ikke-Barks-Donald-historier med innslag av innfødte i DD&Co i perioden 1950-1975, og gradvis sjekke dem ut av saken. (Hvis det var en Barks-historie tror jeg den ville vært identifisert for lenge siden.) De komplette årgangene skal vel etter hvert leses gjennom uansett. Men først oppfordrer jeg alle som har et minne om denne historien til å svare på følgende:

Hvor sikker er du på at dette er en Donald-historie fra Donald Duck & Co? Altså ikke en Mikke-historie, eller en Donald-historie fra en pocket eller et album, eller en tegnefilm eller kanskje en helt annen, ikke-Disney-tegneserie som har blitt til en Donald-historie etter å ha slumret i hukommelsen i en liten mannsalder?

For alt jeg vet kan svaret bli "ikke helt sikker", og resultatet kan til slutt bli en negativ bekreftelse. Men som alle vet er det ofte like nyttig som et positivt funn. Og det er i alle tilfeller langt mer håndfast enn at spørsmålet dukker opp igjen om seks måneder, og ingen fremdeles vet.

• edited November -1

Jeg har tenkt på samme måten som deg. Det hender at ting begynner å leve sitt eget liv pga. litt usikker langtidshukommelse. Det er ikke første gang det har skjedd med Disney-serier.

Men hvis vi skal begynne å lete et sted, synes jeg historieopplegget høres mer italiensk ut enn amerikansk. Og det jeg husker av tegnede innfødte fra Italia er negrene til Luciano Gatto. Eks. slik som i denne historien: http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL++391-A

• edited November -1

Du har helt rett i at situasjonen virker mer italiensk. I en amerikansk historie ville skallemåling helst vært en logisk etappe i et større plot, for eksempel at en hatt skal passe på et hode, og det virker egentlig litt søkt. (Nå var søkte manus riktignok langt fra sjelden vare på sekstitallet.)

I en italiensk historie ser jeg derimot lett for meg at dette er et enkelt bakteppe for historien: Donald får jobb som antropolog i Afrika, men så skjer det forskjellige andre greier i stedet.

• edited November -1

Fulla Cola skreiv:

Denne spørsmålet er fascinerende både fordi det har stått ubesvart så lenge, fordi det er så fattig på konkrete holdepunkter, og fordi det helt tydelig er noe i det.

Denne vennen til bloggeren som du linker til er den samme som har startet den andre tråden.
    Det er altså ikke to forskjellige personer som har dette minnet.

Hvor Eirikb har hentet sitt sitat fra, aner jeg ikke.
    Men er det et spørsmål fra samme person?

Eirikb skreiv:

Hei! Nokon som kjenner igjen denne skildringa? Eg tenkte litt på Barks, men det ringde ingen bjøller ...

Donald Duck-historie med skallemåling av innfødte (50-70-tallet)

• edited November -1

Jeg har ikke noe indre mentalt bilde av Donald som måler hodeskallen til en innfødt. Jeg har derimot et indre mentalt bilde av en lege (?) som måler Donalds hodeskalle. Kan disse ha blitt forvekslet, feiltolket, feilmemorert osv.?

• edited November -1

I slutten av forrige uke mottok noen donaldister en mail fra en fyr som skulle holde et foredrag og trengte hjelp til å finne akkurat denne historien. Mailen med forespørselen har helt sikkert blitt videresendt til flere i håp om at noen kan finne ut av det. Tror nok det er årsaken til at dette spørsmålet har dukket opp igjen nå.

• edited November -1

Hvis foredraget skal ha noe med samer å gjøre så er det vel det samme ryktet om "skallemåling av innfødte i Donald Duck".

Spørsmålstilleren fra i fjor stilte det samme spørsmålet i 2007 også.

• edited November -1

Tommy skreiv:

Jeg har derimot et indre mentalt bilde av en lege (?) som måler Donalds hodeskalle. Kan disse ha blitt forvekslet, feiltolket, feilmemorert osv.?

I 'Donald Gets Drafted' så blir hodet til Donald målt, men kun med målebånd.
    Ikke noe slikt.

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Hvis foredraget skal ha noe med samer å gjøre så er det vel det samme ryktet om "skallemåling av innfødte i Donald Duck".

Spørsmålstilleren fra i fjor stilte det samme spørsmålet i 2007 også.

Beskrivelsen der passer med beskrivelsen som er nevnt på Inducks av historien "Skatten som forsvant"/"Robinson-nevøene" fra Donald Ducks sommershow 1977, eller Donald Pocket 37. Kan det være den?

• edited November -1

Jeg har både showet og pocketboka, men ikke her jeg er nå.
    Så noen andre må sjekke det.

Men B-Gjengen er med i den historien. Noe annet som kan være interessant å diskutere i den sammenheng er utseendet til B-Gjengen.
    Tidligere så var det ment at man kunne se på mennesker om de var kriminelle.
    Denne karen hadde meninger om dette.
    Kjevepartiet til B-Gjengen er typisk for kriminelle :D

Kom fram til denne italienske doktoren i min søking etter anthropology, phrenology og Donald Duck/Mickey Mouse.

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Kom fram til denne italienske doktoren i min søking etter anthropology, phrenology og Donald Duck/Mickey Mouse.

Og akkurat derfor tviler jeg på at denne historien eksisterer. Tror det er litt tvilsomt om noen redaktører hadde godkjent en slik historie. Kanskje på 30-tallet og litt inn på 40-tallet, men ikke senere. Tror jeg...

• edited November -1

Dersom det er en italiensk historie er sensuren ofte langt mildere.

• edited November -1

Det har du selvfølgelig helt rett i, og det skulle vel styrke "mistanken" om at den kan være av italiensk opphav.

Men det rare er at dette spørsmålet har vært stilt tidligere, uten at noen av oss kunne gi et svar. Og på dette forumet er det mange som er virkelig kunnskapsrike om Disney-serier.

• edited November -1

Jan P. Krogh (leder i Donaldistene) sendte i dag ut en felles e-post som svar til spørsmålsstiller hvor han fastslår at historien ikke er utgitt i DD&Co, basert på "utrettelig søk i våre arkiver". Krogh mener også at historien ikke er utgitt på norsk i det hele tatt. Om så er tilfelle er en teori på mysteriet at spørsmålsstiller har lest historien i en utenlandsk utgave, men i senere tid har glemt dette, og heller fokusert på norske utgivelser.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?