Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Disneys beste serieskapere i personlig rangering

edited April 2012 in Donaldisme

En tanke som har gått og surret litt, og som jeg fikk lyst til å lufte her i forumet: Hvis du måtte lage en personlig rangert liste over dine favorittskapere av Disney-tegneserier... hvordan ville denne listen sett ut?

"Serieskapere" kan inkludere både manusforfattere og tegnere, og lister kan være alt fra Topp 3 (eller kanskje til og med bare Topp 1) til mange, mange flere. Poenget er rett og slett: Hvor mange serieskapere klarer du å gi en definitiv, nummerert rangering, basert på hvilke serieskapere du selv synes er aller best?

Her er mine egne, rangerte favoritter (dvs. de jeg så langt har klart å liste opp med nummer):

1. Carl Barks
2. Floyd Gottfredson
3. Romano Scarpa

Comments

• edited November -1

1: Carl Barks (selvfølgelig)
    2 og 3: Paul Murry og Floyd Gottfredson
    4: Al Taliaferro
    5: Don Rosa
    6-9: Daan Jippes, Freddy Milton, Ben Verhagen, Arild Midthun

• edited November -1

Helt enig i at Carl Barks er selvfølgelig! ;)

Ellers må jeg si meg en smule sjokkert over at du vurderer å sette Murry over Gottfredson, men det får så være... :P Fint å se at Gottfredson kom på delt andreplass i hvert fall. (Regner med at flere numre/serieskapere på samme linje betyr at du ikke helt har bestemt deg for hvem som skal få hvilket nummer i rangeringen?)

Al Taliaferro må jeg jammen prøve å få inn på min liste også...

"Hvorfor er de så slemme mot meg som bare prøver å hjelpe dem?" -Skipper Slask
    "Vel, legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!" -Donald
  • edited November -1

Mesterius skreiv:

...Ellers må jeg si meg en smule sjokkert over at du vurderer å sette Murry over Gottfredson, men det får så være...

Meningen var at sidestille dem ved at skrive dem på samme linje (som 2 og 3).
    At jeg sætter Murry så højt har måske at gøre med sentimentalitet. Murry var langt den bedse Muse-tegner i ugebladet gennem hele min opvækst. Jeg tror jeg var over 20 år før jeg så den første stribe af Gottfredson.

• edited November -1

1. Carl Barks
    2. Don Rosa
    3. Marco Rota
    4. Vicar

• edited November -1

Benadikt skreiv:

Meningen var at sidestille dem ved at skrive dem på samme linje (som 2 og 3).
    At jeg sætter Murry så højt har måske at gøre med sentimentalitet. Murry var langt den bedse Muse-tegner i ugebladet gennem hele min opvækst. Jeg tror jeg var over 20 år før jeg så den første stribe af Gottfredson.

Ja, det forstår jeg godt, egentlig. Mulig jeg selv ble født en anelse for sent til å sette pris på denne berømte Mikke-tegneren på samme måte som de som vokste opp med et flertall av hans historier i bladet. Jeg vokste på sett og vis opp med Murry jeg også (og visste om betydningen hans for Mikke i ukebladet ganske tidlig), men jeg ser for meg at historiene hans kom mye oftere i ukebladet på 50- til 80-tallet enn på 90-tallet da jeg begynte å lese dem... Samtidig hadde jeg via foreldrene mine tilgang til de fantastiske, store "Jeg"-bøkene under oppveksten, og jeg husker at med en gang jeg hadde lest bare et par historier i "Jeg, Mikke Mus" og "Jeg, Langbein" (sikkert i en alder av 7-8 år), innså jeg at disse seriene (i mine øyne) var tusen ganger bedre enn alt jeg kjente til både av eldre og nyere bladserier med Mikke. Så bildet mitt av Gottfredson som Mikkes største serieskaper ble formet ganske tidlig. :)

Men bare så det er sagt, dette går jo uansett på personlig smak... og selv i dag, når jeg har lest massevis av Murry-historier og definitivt setter de beste seriene hans ganske høyt, er det ingen tvil for meg personlig om at Gottfredson vinner.

• edited November -1

1. Carl Barks
    2. Don Rosa
    3. Gotfredson
    4.Vicar
    5. Paul Murry
    6. Marco Rota
    7. Dan Jipes
    8. ferioli
    9.Toni Strobil
    10.Al Taliaferro
    11. Arild Mitdhun

Carl Barks er den apsolutte favoritten ved siden av Don Rosa.

Det var i blader fra 80-tallet jeg oppdaget fantastiske historier om skrue & co på skattejakter som skilte seg ut. Disse seriene var av mesteren Carl Barks også Vicar var en tegner jeg tidelig kjente igjen streken til, Don Rosa ble den jeg lærte navne på først.

• edited November -1

Christer skreiv:

1. Carl Barks
    2. Don Rosa
    3. Marco Rota
    4. Vicar

Kopierer denne jeg! :)

• edited November -1

Nummer en er ganske grei.
    1. Carl Barks.
    Så er jeg mere i tvil på rangeringen, men...
    2. Floyd Gottfredson
    3. Marco Rota

• edited November -1

Dette er mer komplisert enn å bare si "tegner X er bedre enn Y". For det første kan de variere over tid, og bli enten bedre eller verre. "Barks 1949-50" trumfer omtrent absolutt alle andre, men Barks 1965+ er en sørgelig degenerert versjon.

Vicar har med en viss rett vært hyllet som nesten der oppe med Barks, men dessverre har også han gått nedoverbakke og blitt mer "grumsete". Et eksempel på hvor mye renere stil han hadde omkring 1980, ville være historien "Tull og rør i Alaska" (som ble gjenopptrykt for ikke så lenge siden)

Det er også et spørsmål om hva eller hvem tegnerne skal fremstille. Én og samme tegner kan være god på noe og elendig på andre ting.

Vicar gjør gode ender, men i en av "Millennium Orb"-historiene for 12 år siden husker jeg at han en gang måtte tegne Mikke Mus (eller var det en forfader?), og resultatet var lite nok gjenkjennelig. Det var visst bare én rute, heldigvis.

Endene til Don Rosa er akseptable, men hundefjes-figurene hans ser liksom ikke helt riktige ut for meg. Han gjorde en gang en Halloween-historie der nabo Jensen var en viktig figur, men for meg er Don Rosa-Jensen så forskjellig fra Barks-Jensen at man nesten like gjerne kunne gitt ham et nytt navn og sagt det var en annen nabo. Jeg sier ikke at Don Rosas "Jensen"-tegninger var stygge, men det ble bare ikke samme figur for meg.

Av og til fremgikk det også at Don Rosa hadde en unødig dyp romanse gående med linjalen sin. "Incident at McDuck Tower" er det rene geometriske mareritt.

Skal vi snakke om ikke-så-gode tegnere, må jeg også tenke på han fyren med grumseendene som pleide å tegne "rammehistorien" i de gamle pocketene. Har aldri brydd meg om å finne ut hva han het en gang, men han har vel kanskje vært nevnt allerede, for alt jeg vet.

• edited November -1

Du tenker nok på Giuseppe Perego.

Er enig i det meste av det du sier. Jeg rangerte mine favoritter ut fra et helhetsinntrykk, men selvfølgelig kan det variere og avvike.

• edited November -1

1. Carl Barks (ikke særlig originalt, men liksom ikke til å unngå)
    2. Floyd Gottfredson
    3. Don Rosa
    4. Paul Murry
    5. Al Taliaferro
    6. Marco Rota
    7. Daniel Branca

Mye klassikere her, altså, men jeg synes ikke det er noen av dagens serieskapere som helt når opp til gamlekara. Og Vicar har nok ingen plass på min liste, i mine øyne er han kjedelig og pregløs. (Brannfakkel?)

• edited November -1

Mesterius skreiv:

Hvis du måtte lage en personlig rangert liste over dine favorittskapere av Disney-tegneserier... hvordan ville denne listen sett ut?

"Serieskapere" kan inkludere både manusforfattere og tegnere

Blant de rene manusforfatterne er Guido Martina mitt uomtvistelige førstevalg.

Når det gjelder tegnerne (evt. tegnerne/manusforfatterne) er min personlige Topp 10-liste som følger:
    1. Carl Barks
    2. Floyd Gottfredson
    3. Romano Scarpa
    4. Paul Murry
    5. Giorgio Cavazzano
    6. Al Taliaferro
    7. Marco Rota
    8. Giovan Battista Carpi
    9. Vicar
    10. Tony Strobl

• edited November -1

De nye historiene er kjedelige i forhold til de gode gamle klassikerene. I ukens blad er Donald trafikkpoleti og gjør det bra helt til han tar orførerens sønn i og råkjøre. Dette manuset er nesten direkte kopiert etter en Vicar historie hvor Donald jobber som parkeringsvakt i Andeby. Han gjør det bra helt til han tar ordførerens kone i og feilparkere.

• edited November -1

Skribent skreiv:

Dette er mer komplisert enn å bare si "tegner X er bedre enn Y". For det første kan de variere over tid, og bli enten bedre eller verre. "Barks 1949-50" trumfer omtrent absolutt alle andre, men Barks 1965+ er en sørgelig degenerert versjon.

Selvsagt er dette sant, men jeg mener likevel at det skal være mulig å gjøre en bedømmelse ut fra helhetsinntrykket av forfatteren/tegneren, slik som Christer også er inne på. Og dette blir så klart meget personlig og subjektivt. Jeg kan jo bruke min egen liste som eksempel, og si at hvis jeg satte de beste seriene jeg har lest av Romano Scarpa opp mot de dårligste seriene jeg har lest av Barks og Gottfredson, så hadde Scarpa uten tvil kommet øverst. Men hva har dette å si, når de beste seriene jeg har lest av Barks og Gottfredson uten tvil topper de beste seriene jeg har lest av Scarpa?

Det er også et spørsmål om hva eller hvem tegnerne skal fremstille. Én og samme tegner kan være god på noe og elendig på andre ting.

Vicar gjør gode ender, men i en av "Millennium Orb"-historiene for 12 år siden husker jeg at han en gang måtte tegne Mikke Mus (eller var det en forfader?), og resultatet var lite nok gjenkjennelig. Det var visst bare én rute, heldigvis.

Jeg ser poenget her også. Men igjen, personlig helhetsinntrykk av tegneren/forfatterens arbeid er vel det jeg først og fremst var ute etter (ellers blir det jo ganske umulig å lage en sånn liste, men mulig det er dét som er poenget ditt? ;). Hvis du vil la den ene tegningen av en mus gå ut over bedømmelsen av Vicars 30+ års arbeid med å tegne ender, er jo det opp til deg. Men selv tror jeg at jeg ville fokusert mer på det som utgjør hoveddelen av verket hans.

Endene til Don Rosa er akseptable, men hundefjes-figurene hans ser liksom ikke helt riktige ut for meg. Han gjorde en gang en Halloween-historie der nabo Jensen var en viktig figur, men for meg er Don Rosa-Jensen så forskjellig fra Barks-Jensen at man nesten like gjerne kunne gitt ham et nytt navn og sagt det var en annen nabo. Jeg sier ikke at Don Rosas "Jensen"-tegninger var stygge, men det ble bare ikke samme figur for meg.

Hehe, dette er jeg faktisk ganske enig i! Og sånne ting påvirker nok en anelse til at Don Rosa ikke kommer på noen av de øverste plassene i min liste (selv om grunnene hovedsakelig er andre).

Skal vi snakke om ikke-så-gode tegnere...

Forsåvidt har vi vel allerede en tråd for dårlige tegnere her. ;)

• edited November -1

1. Carl Barks
    2. Carl Barks
    3. Carl Barks

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?