Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

SSB om tegneserielesning

edited March 2012 in Donaldisme

Donald er klart mest lest, men vi ser en generell nedgang i tegneserielesning over tid som er skremmende for den som er opptatt av mediet:
http://www.ssb.no/medie/sa128/tegneserieblad.pdf

«13

Comments

• edited November -1

Dette tror jeg ingenting på. En sak er at noe slikt er vanskelig å måle, noe annet er at det aldri har vært utlånt og lest så mye tegneserier på bibliotekene som de siste årene. Noe jeg ved selvsyn har lagt merke til. Ofte er hefter, album og seriebøker lest nærmest i filler, og både voksne, ungdom og barn sitter i timesvis på bibliotekene og leser tegneserier. Så totalt sett leses det veldig mye serier her til lands

• edited November -1

Det er jo ingen nyhet (eller tvil om) at tegneseriesalget synker, som dokumentert i Opplagstallene synker-tråden. Og statistisk sentralbyrå kan nok måle dette ganske enkelt: Bare spør et representativt utvalg om de har lest en tegneserie i dag.

Men at 5% av nordmenn leser en tegneserie en gitt dag synes jeg er en forbausende god statistikk. Jeg regner meg som en ivrig serieleser (med flere bokhyller fulle), men det går ofte mange dager eller flere uker der jeg ikke leser noen.

Jeg ville anslå at det er kanskje en 10% sjanse for at jeg ville svare ja om SSB ringte meg en tilfeldig dag og spurte om jeg hadde lest en tegneserie de siste 24 timene. Om annenhver nordmann leser like mye tegneserier som jeg står det bra til med denne mediatypen i landet!

• edited November -1

gilbert green skreiv:

Dette tror jeg ingenting på. En sak er at noe slikt er vanskelig å måle, noe annet er at det aldri har vært utlånt og lest så mye tegneserier på bibliotekene som de siste årene.

Akkurat dette er det vel Olaf og AC (begge tilknyttet biblioteksbransjen) som vet mest om?

• edited November -1

Bare så vi ikke snakker forbi hverandre:

Viktig å skille mellom hva som blir kjøpt/solgt av tegneserier og hva som blir lest, det er ganske så vesentlig.

Mer enn noen gang må leserne velge og velge bort i forhold til hva de skal prioritere av innkjøp, ikke minst tegneserier. Mange velger i stedet å låne serier, slik de låner bøker. Mange serier finnes etterhvert også i bokform, derfor er dette en gunstig og rimelig måte å få lest sine (favoritt)-serier på.

Jeg abonnerer på en dagsavis og i likhet med meg tror jeg mange avislesere også leser de daglige seriestripene...Ihvertall blir det rabalder hver gang redaksjonen skal skifte ut en serie, og det er vel en grunn til det?

• edited November -1

OK, klart det er en forskjell, men også klart det er en sammenheng.

Det er uansett bedre å bruke de tallene vi har, altså salgstall og nå også statistikk på hvor mye som blir lest, enn subjektive oppfatninger om at "jeg synes det er masse folk som leser tegneserier på biblioteket mitt, jeg!" (som, selv om de måtte stemme, kanskje bare har å gjøre med lokale forhold). På biblioteket mitt føler jeg at det var flere som gikk og gravde i tegneseriehyllene for 15-20 år siden enn det er nå, men det kan like gjerne ha å gjøre med f.eks. at jeg kanskje besøker biblioteket på andre dager i uken og andre tider på dagen nå enn jeg gjorde da. Har du noe statistikk på bibliotekslesing/utlån av tegneserier?

Hvis vi ser bort fra avisstriper (som jeg skulle gå ut fra ikke blir regnet med her), synes jeg det virker sannsynlig at de fleste som leser tegneserier også kjøper tegneserier innimellom. Ja, gjerne i bokform, det er det jeg gjør selv.

Så vidt jeg vet har ikke nordmenn heller fått dårligere råd i gjennomsnitt, så jeg tviler på at så mange har måttet gå over fra å kjøpe serier til å låne på bibliotek.

Jeg vil også si at når salget på et blad som Donald Duck & Co. har sunket jevnt over flere tiår, og blitt mer enn halvert på de siste ti årene, så er det vanskelig å tro at grunnen er noe annet enn at færre barn leser Donald, eller leser det sjeldnere. Og Donald har i flere generasjoner vært en "gateway-drug" for tegneserier generelt i Norge. Har noe annet tatt over den posisjonen og de leserne? Jeg tviler sterkt.

• edited November -1

Andrebyboer skreiv:

Og Donald har i flere generasjoner vært en "gateway-drug" for tegneserier generelt i Norge. Har noe annet tatt over den posisjonen og de leserne? Jeg tviler sterkt.

Jeg vil tro at en god del tegneserielesere som i dag kjøper for eksempel Pondus og Nemi, for 30 år siden heller ville kjøpt Donald, da verken Pondus eller Nemi eksisterte og utvalget var mye mindre. I 8.klassen jeg var norsklærer i fjor var det flere som leste Pondus enn Donald.

• edited November -1

Tommy skreiv:

Jeg vil tro at en god del tegneserielesere som i dag kjøper for eksempel Pondus og Nemi, for 30 år siden heller ville kjøpt Donald, da verken Pondus eller Nemi eksisterte og utvalget var mye mindre. I 8.klassen jeg var norsklærer i fjor var det flere som leste Pondus enn Donald.

En trist utvikling, men det forteller vel bare at barna i dag er dårligere lesere enn i 1980. De sliter åpenbart med å takle serier som er lenger enn kun noen få sider. Da jeg var på samme alder leste jeg lange Barks-serier i Donald og lange albumserier i Tempo. Det er forøvrig velkjent at ungdommens leseferdigheter generelt har sunket de siste 10-årene. Årsaken skal bl.a. være ungdommens fokus på nymotens fjas som SMS. Jeg hører også mange si at dagens unge er dårligere i hodregning enn det som var vanlig i 1980. Også i dette tilfellet skal det være dagens unges fokus på nymotens elektronisk fjas som skal være årsaken.

• edited November -1

Du er bare en parodi på deg selv Sigvald.

• edited November -1

Sigvald har da rett i at matte- og leseferdigheter er synkende. Det finnes det undersøkelser på.
    Om "fjaset" skal ta all skylden er jeg mere i tvil om ;)
    Men sms-språket bidrar ikke til en positiv utvikling. Store bokstaver, komma og punktum synes mange er unødvendig.
    Heng ham ikke vent til jeg kommer....
    Orddelingsfeil blir det også bare mere og mere av. Stekt okse lever. Tunfisk biter i olje.
    osv...osv...

• edited November -1

Tommy skreiv:

Pondus eller Nemi fantes ikke for tredve år siden, og er gode tilskudd til bladutvalget, men hvis du tenker på alle seriene som har kommet og (stort sett) gått i løpet av den tiden, mener jeg først og fremst at de er arvtagere til blader som Pyton, Humorparaden, Humor og Kanari, Tommy & Tigern, Larsons Gale Verden, Ernie, Billy, osv. Og de retter seg nok til litt eldre lesere; når man kommer opp i 8. klasse begynner det å bli litt sent å snakke om en "gateway drug" til tegneserielesing.

Dessuten er mitt inntrykk at utvalget slett ikke har blitt bedre siden 80-tallet. For eksempel har tegneseriealbum mer eller mindre forsvunnet fra markedet, utvalget i bladhyller i kiosk og supermarkeder har krympet ned til – i mange tilfeller – 2–3 titler, og blader som Fantomet og Agent X9, spenningsserier, er omtrent ikke å få tak i (før jeg sjekket gikk jeg faktisk ut fra at Agent X9 hadde blitt lagt ned, for jeg har ikke sett det noen steder på lang tid).

• edited November -1

Sigvald skreiv:

En trist utvikling, men det forteller vel bare at barna i dag er dårligere lesere enn i 1980. De sliter åpenbart med å takle serier som er lenger enn kun noen få sider. Da jeg var på samme alder leste jeg lange Barks-serier i Donald og lange albumserier i Tempo. Det er forøvrig velkjent at ungdommens leseferdigheter generelt har sunket de siste 10-årene. Årsaken skal bl.a. være ungdommens fokus på nymotens fjas som SMS. Jeg hører også mange si at dagens unge er dårligere i hodregning enn det som var vanlig i 1980. Også i dette tilfellet skal det være dagens unges fokus på nymotens elektronisk fjas som skal være årsaken.

Jeg husker da mine bestforeldre mente at jeg aldri kom til å lære meg å lese og skrive ordentlig hvis jeg bare leste nymotens fjas som tegneserier.

• edited November -1

Christer skreiv:

Fictional fiction?

• edited November -1

Christer skreiv:

Lulz.

Egentlig ikke så rart, "ingen" som leste Donald da vi gikk i 8. heller. Hvorfor skulle vi? Historiene er ganske så kjedelige og gjentakende, jeg tror det er for barnevennlig. Aner ikke om det var bedre før eller hva jeg skal si, men av og til kommer jeg over riktige spennende Paul Murry-historier som innebærer amatørdetektivloking og pistolretting mot hoder.
    Jeg leste jo Donald i 8. men skjønner godt hvorfor svært få gjorde det.

• edited November -1

Jeg tror nok også det er ganske gjennomgående at serielesingen er på nedgang. Spenningsseriene er med noen få unntak forsvunnet. (Har forøvrig forsøkt å analysere det litt på bloggen min for den som måtte være interessert: http://venstresida.net/?q=node/1229 ) Flaggskipet Donald har lenge vært på en sakte nedadgående kurs. Den eneste oppturen er de nye humorseriene som kom fra og med Tommy og Tigern, Larson osv. i skiftet mellom 80 og 90-tallet som som har ført fram til Pondus og Nemi f.eks.

Det er riktig at vi har fått økt fokus på bokutgivelser av serier de siste årene, jeg frykter likevel at det er et symptom på at tegneseriekjøperne i dag er eldre og velbemidlede, men at nyrekrutteringen blant barn og unge er i ferd med å forvitre. Jeg tror ikke det totale utvalget av serier har økt siden 80-tallet, og i og med at nordmenn har en kjøpekraft på sikkert det doble i dag, og utvalget i det meste annet har økt voldsomt, ser det dessverre litt mørkt ut. Heldigvis gjør internett det enklere å skaffe utenladnske serier, også i digital versjon.

• edited November -1

Helt enig, og meget bra oppsummering av det norske seriemarkedet.

• edited November -1

Her er det en del merkverdige skriverier. Det har nå i mange år vært skrevet side opp og side nede i ulike medier at spenningsseriene er nærmest forsvunnet. Gjentar man en sak ofte nok tror man på det selv. Skulle nesten tro at noen ønsker at spenningsseriene skal forsvinne... Men ikke tro alt du leser.
    Her hjemme kommer Marvel Spesial med en rekke ulike Marvel-helter, Agent X9 har den del nye krimserier på kjøreplanen i år, leserne har også blitt invitert til å komme med sine forslag til nye kandidater. Fantomet har flere europeiske albumserier gående, både Jerome K Bloche, Long John Silver, Thorgal, Ylva og Raisa. Westernserien Tex Willer har flere utgivelser enn noen gang (Tex Willer, MaxiTex, Tex fargebok, Tex Spesialbok), og de nye seriene har aldri vært bedre tegnet og med virkelig avanserte manus. Conan kommer i både hefte (farger), Maxi-utgave, album og bokform. BOING er på banen igjen med spenningsserier fra idrettsverden. Det fines også en rekke andre spenningserier, som du f.eks finner i Nemi, bladet har som kjent (?) en miks av humor, ironi og masse spenning.
    Mindre forlag som Minuskel utgir også en del høyverdig spenningslitteratur i serieform, bl.a. CHE, Mørkets hjerte, Prosessen og Glassbyen.

Det er vanskelig å sammenligne tidligere tiår med 2000-tallet hva gjelder folkelesning. Men husk at det tidligere ikke fantes hyllemeter på hyllemeter med Donald Årgangsbøker, Fantomet Årgangsbøker og en rekke andre bokserier. Disse blir lest i hopetall på bibliotekene, og denne lesingen kommer i tillegg til ukebladet Donald Duck, i tillegg til alle de andre Disney-utgivelsene, som Donald Ekstra.
    Donald Pockets utgis fortsatt hver måned, i tillegg kommer nye opplag av de gamle, ved siden av en rekke storpockets og spesialpockets.

Hva med å forsøke å se HELHETEN når man skal gi gi et inntrykk av hvor mye serier som utgis og leses her til lands?

Ser man på hvor mange andre tilbuds som finnes i dag leses det imponerende mye serier, mer enn du gjerne tror.

• edited November -1

gilbert green skreiv:

Skulle nesten tro at noen ønsker at spenningsseriene skal forsvinne... Men ikke tro alt du leser. Her hjemme kommer Marvel Spesial med en rekke ulike Marvel-helter, Agent X9 har den del nye krimserier på kjøreplanen i år, leserne har også blitt invitert til å komme med sine forslag til nye kandidater. Fantomet har flere europeiske albumserier gående, både Jerome K Bloche, Long John Silver, Thorgal, Ylva og Raisa. Westernserien Tex Willer har flere utgivelser enn noen gang (Tex Willer, MaxiTex, Tex fargebok, Tex Spesialbok), og de nye seriene har aldri vært bedre tegnet og med virkelig avanserte manus. Conan kommer i både hefte (farger), Maxi-utgave, album og bokform. BOING er på banen igjen med spenningsserier fra idrettsverden. Det fines også en rekke andre spenningserier, som du f.eks finner i Nemi, bladet har som kjent (?) en miks av humor, ironi og masse spenning.

Ingen av disse utgivelsene er Tempo. Hvor mange av disse utgivelsene presenterer fransk-belgiske spenningsserier med røtter tilbake til 1960- og 1970-tallet (Allan Falk, Mark Breton, Brockmakerne, Sjørøveren Rødskjegg, Kim West, Bernard Prince, Bob Morane, osv)?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

gilbert green skreiv:

Skulle nesten tro at noen ønsker at spenningsseriene skal forsvinne... Men ikke tro alt du leser. Her hjemme kommer Marvel Spesial med en rekke ulike Marvel-helter, Agent X9 har den del nye krimserier på kjøreplanen i år, leserne har også blitt invitert til å komme med sine forslag til nye kandidater. Fantomet har flere europeiske albumserier gående, både Jerome K Bloche, Long John Silver, Thorgal, Ylva og Raisa. Westernserien Tex Willer har flere utgivelser enn noen gang (Tex Willer, MaxiTex, Tex fargebok, Tex Spesialbok), og de nye seriene har aldri vært bedre tegnet og med virkelig avanserte manus. Conan kommer i både hefte (farger), Maxi-utgave, album og bokform. BOING er på banen igjen med spenningsserier fra idrettsverden. Det fines også en rekke andre spenningserier, som du f.eks finner i Nemi, bladet har som kjent (?) en miks av humor, ironi og masse spenning.

Ingen av disse utgivelsene er Tempo. Hvor mange av disse utgivelsene presenterer fransk-belgiske spenningsserier med røtter tilbake til 1960- og 1970-tallet (Allan Falk, Mark Breton, Brockmakerne, Sjørøveren Rødskjegg, Kim West, Bernard Prince, Bob Morane, osv)?

Sigvald, dette gir ingen mening. Hva i all verden har det med saken å gjøre hvor mange av tegneseriene som har vært i Tempo? Diskusjonen dreier seg om spenningsserier på et generelt plan.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Ingen av disse utgivelsene er Tempo.

Da har endelig Sigvalds ikke-DR-relaterte innlegg funnet sin absolutte form.

gilbert green skreiv:

Her er det en del merkverdige skriverier. Det har nå i mange år vært skrevet side opp og side nede i ulike medier at spenningsseriene er nærmest forsvunnet. Gjentar man en sak ofte nok tror man på det selv. Skulle nesten tro at noen ønsker at spenningsseriene skal forsvinne... Men ikke tro alt du leser.
    Her hjemme kommer Marvel Spesial med en rekke ulike Marvel-helter, Agent X9 har den del nye krimserier på kjøreplanen i år, leserne har også blitt invitert til å komme med sine forslag til nye kandidater. Fantomet har flere europeiske albumserier gående, både Jerome K Bloche, Long John Silver, Thorgal, Ylva og Raisa. Westernserien Tex Willer har flere utgivelser enn noen gang (Tex Willer, MaxiTex, Tex fargebok, Tex Spesialbok), og de nye seriene har aldri vært bedre tegnet og med virkelig avanserte manus. Conan kommer i både hefte (farger), Maxi-utgave, album og bokform. BOING er på banen igjen med spenningsserier fra idrettsverden. Det fines også en rekke andre spenningserier, som du f.eks finner i Nemi, bladet har som kjent (?) en miks av humor, ironi og masse spenning.

Fantomet og Agent X9 finnes fremdeles, men bare så vidt. Opplaget på Fantomet har stupt fra rundt 35,000 på 80-tallet til et snitt på 6,800 (hvis jeg forstår Egmonts noe forvirrende statistikker), og Agent X9 er nede på 5,600. Som sagt føres de ikke lenger i mange kiosker og supermarkeder, og da er vel løpet egentlig kjørt, det er bare et spørsmål om tid. (Se kommentarer her; dette er en trend som har vært i gang en stund.)

Conan har jo holdt på siden 1984, og er altså ikke noe nytt tilskudd i markedet. Jeg har ikke kunnet finne nylige tall, men fra 1996 til 2000 sank opplaget fra 25 000 til 20 500 (-18%), etter å en gang ha vært oppe i 50 000. (Men andre - etter mitt syn mindre pålitelige - kilder gir opplag på 36 000 i samme periode.) Uansett ser vi en nedgang over lengere tid.

Når det gjelder disse andre seriene, så må vi som du sier se på helheten. Marvel Spesial, ja vel, men hva med alle Marvelseriene som har forsvunnet? (Spider-Man var vel den siste som gikk.) Og hva med alle DC-seriene som fantes en gang (f.eks. Gigant)? Hva med Magnum/Inferno/Magma? Hva med Sølvpilen? Hva med Tarzan/Korak? Hva med Iskalde Grøss? Granat Serien, Prærie Bladet og andre orddelingsfeil? Forsåvidt, hva med Tempo? Transformers, Teenage Mutant Hero Turtles, The Real Ghostbusters og annet 80-tallsskrap? Borte. Noen få holder fortsatt stand, og et par-tre nye prøver seg, men at spenningsserieutvalget rent faktisk skulle ha blitt bedre er for meg absurd.

Noe kommer som bøker, og mye av det amerikanske blir heller importert på engelsk enn oversatt som blad. (Tilgjengeligheten av amerikanske serier i originalutgave er den ene delen av utvalget som helt åpenbart har blitt bedre siden midten av nittitallet, med det meste nå trykket i samlebøker, og med informasjon og bestillingsmuligheter over internett.) Men dette er for det allerede etablerte markedet, ikke for nye og unge serielesere.

Angående bibliotekslesing vil jeg bare gjenta at det ble lest mye tegneserier på bibliotekene jeg besøkte for ti-tjue år siden også, og uten håndfaste tall ser jeg ingen grunn til å tro at denne delen av lesingen variererer fra (eller til og med kompenserer for) trenden man ser i salgs- og lesertallene over stort sett hele markedet.

• edited November -1

Mesterius skreiv:

Sigvald, dette gir ingen mening. Hva i all verden har det med saken å gjøre hvor mange av tegneseriene som har vært i Tempo? Diskusjonen dreier seg om spenningsserier på et generelt plan.

Riktig, og mitt poeng er at det ikke hjelper med et stort utvalg - dersom hele dette utvalget er amerikanske serier, manga eller nyere serier. Mangfold er også tradisjonelle fransk-belgiske serier.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?