Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Walt Disney, en komplett kunster, eller..

edited January 2012 in Donaldisme

Komplett kunster eller en businessmann som lot andre gjøre hovedjobben? (Kontroll hadde han uansett i bøtter og spann!)

Hvor mye av æren for dagens Donaldunivers har egentlig den opprinnelige hovedmannen Walt Disney?

Liten tvil om at den mannen kunne forretninger, men han var nok svært heldig med sitt valg av samarbeidspartnere, især Clarence Nash som han tilfeldigvis oppdaget lyttende til radio, og som skapte Donalds magiske stemme. Disney hadde jo tegnere ansatt som vel egentlig skapte karakterene.

Var ikke Walt Disney egentlig bare en brilliant men kynisk forretningsmann som utnyttet talent til å skape et gigantisk konsern? Må innrømme at jeg ikke kjenner detaljene her, men kanskje andre som vet mer?

Kjør debatt!

Comments

• edited November -1

Leste Neal Gabler sin biografi om Walt Disney i sommer. Vil anbefale alle som ønsker å vite mer om personen Walt Disney, om oppsarten av kompaniet eller rett og slett tidlig animasjonshistorie å lese denne!

På norsk finnes Bob Thomas sin biografi under tittelen "Historien om Walt Disney". Tror ikke det er oversatt flere enn dette (?)

Uansett så er det det ikke noe vits i å debattere dette temaet uten å ha lest seg opp på det først. Og det er også ganske vanskelig uten å skrive en hel avhandling.

• edited November -1

Komplett kontroll? "Gjespiboy."

• edited November -1

Frank Aa skreiv:

På norsk finnes Bob Thomas sin biografi under tittelen "Historien om Walt Disney". Tror ikke det er oversatt flere enn dette (?)

Å, joda. Vet i hvert fall om Bob Thomas' lengre og langt mer uavhengige biografi, beregnet for et voksent publikum. Så vidt jeg husker heter den bare "Walt Disney".

VG-journalist Andres Giæver har også skrevet to bøker om Disney, dog disse nok ikke er rene biografier. Har lest hans nyeste bok, og kan absolutt anbefale den. Den skildrer bl.a. Giævers møte med Carl Barks på en meget minneverdig måte.

• edited November -1

Christer skreiv:

Frank Aa skreiv:

Å, joda. Vet i hvert fall om Bob Thomas' lengre og langt mer uavhengige biografi, beregnet for et voksent publikum. Så vidt jeg husker heter den bare "Walt Disney".

Aha, trodde "Historien om Walt Disney" var den samme som "An American original". Men ser nå at denne er oversatt som "Mannen som ble en legende".

"Historien om Walt Disney" ser ut til å være i en serie med ungdomsbøker. Noen som har lest denne?

• edited November -1

"Historien om ..."-serien er beregnet på barn og er skrevet på 1960-tallet, før kritiske biografier ble aktuelt. Følgelig er den en lettlest blanding av positive anekdoter og enkel geniforklaring av Disney, skrevet den gang man opprettholdt myten om han tegnet alle seriene selv. (Og resten av serien er basert på myten om at kjente personer umulig kunne ha noen som helst negative personlighetstrekk.) Den er interessant som fenomen, men man lærer ikke veldig mye om Walt Disney som person.

• edited November -1

Walt Disney's geni kom i hans rolle som aktiv produsent / redaktør. Han hadde ei evne til å inspirere folk, han oppmuntra til eksperimentering og han hadde ei evne til å finne essensen i ei historie og jobbe den fram. Det er ikkje til å kimse av.

Det er og viktig å hugse på at Disney-konsernet var på randen til konkurs fleire gonger fram til 1960-talet, nett på grunn av at der vart brukt så mykje ressursar på opplæring av staben, eksperimentering med ny teknologi og arbeid med spesialeffekter.

Ubbe Iwerks vert gjerne trukke fram som den store kreative drivkrafta i Walt Disney kompaniet i tidlege år. Det var han som fann på Mikke Mus, det var han som sette seg ned under ei togreise og teikna heile første Mikke Mus filmen (Key-animation skisser eller storyboards då, antakeleg) og det var han som oppfann mykje av dei tidlege nyvinningane i kamera og animasjonsteknologi som Disney brukte.

Det er verdt å merke seg at Iwerks gjorde dette i kraft av å vere medeigar og likeverdig partnar i Disney, før han solgte seg ut for å gjere eigne ting. Han vendte seinare attende til Disney som ansatt og utvikla fleire nye teknikkar.

Sjølv om der kan vere mørke sider ved Walt Disney, så er dei som jobba med han klare på at han var ein genial produsent som hadde mykje av æra for utforminga av innhaldet i filmane og utviklinga av karakterane. Og han var ikkje sein om å bruke pengar på kreative folk i periodar der han ikkje heilt var sikker på kva dei skulle brukast til.

Clarence Nash vart nemnd tidlegare, og det er eit prima eksempel. Disney høyrde han bruke mellom anna Donald-stemma i ein gig, på radio eller noko, og hyrde han på flekken. Men det tok lang tid, over eit år, før han fann noko stemma kunne brukast til.

Og igjen så må det presiserast at Disney, sjølv om han sikkert kunne vere ein kynisk forretningsmann, ikkje var av "ta pengane og løp" typen. Han betalte dei aller fleste av sine kreative folk ganske godt, investerte alt attende i bedrifta og utvikling av nye prosjekt og var i heile si levetid marknadsleiande på nye teknologiar og format. Til og med bygginga av Disneyland var ein enorm risiko, og ein stad for utvikling av teknologi og utløp for kreativitet.

Og heile tida må det presiserast at Disney var nådelaus i sitt krav om kvalitet. Han kunne hatt mykje større profittmarginar om han hadde levert billegare produkt til eit publikum som ikkje forventa kvalitet.

Dette er ikkje for å unnskulde eventuelle negative sider ved Walt Disney, men det ville vere uriktig å seie at han ikkje var kreativ eller at han "utnytta" talent. Han var tvert imot rask på å belønne talent.

• edited November -1

Frank Aa skreiv:

"Historien om Walt Disney" ser ut til å være i en serie med ungdomsbøker. Noen som har lest denne?

Jeg har lest den, og det er en gjennomgående koselig bok. Så langt jeg kan bedømme, gir den en relativt holdbar skisse av Walt Disneys liv og virksomhet, men den gir ikke rom for kritikk og drøfting.

• edited November -1

Frodo skreiv:

Frank Aa skreiv:

Jeg har lest den, og det er en gjennomgående koselig bok. Så langt jeg kan bedømme, gir den en relativt holdbar skisse av Walt Disneys liv og virksomhet, men den gir ikke rom for kritikk og drøfting.

Leste en del av disse bøkene i min barndom, og har vel fremdeles Historien om Henry Ford i mitt bibliotek. Det stemmer det som er sagt her ja, alle historiske personligheter ble temmelig "glorifisert" i fremstillingen av de. Også Walt Disney.

• edited November -1

Knut Robert Knutsen skreiv:

Ubbe Iwerks vert gjerne trukke fram som den store kreative drivkrafta i Walt Disney kompaniet i tidlege år. Det var han som fann på Mikke Mus, det var han som sette seg ned under ei togreise og teikna heile første Mikke Mus filmen (Key-animation skisser eller storyboards då, antakeleg).

Historien om at det kun var Ub Iwerks som "fant på Mikke Mus" er mildt sagt meget diskutabel og ikke helt bevist. Togreisehistorien som Walt likte å fortelle er kanskje en myte, men om noen satte seg ned under en togreise og fikk idéen til Mikke Mus, så var det Walt Disney og ikke Ub Iwerks.

Nå sier jeg heller ikke at det var bare Disney som fant på Mikke Mus. Det kan godt være, som flere historikere mener, at Iwerks satte seg ned og laget de første museskissene etter at Disney fortalte ham at de trengte en ny figur, og helst et annet dyr enn de hadde brukt til da. (Det kan til og med tenkes at Disney bare ba Iwerks om å tegne Oswald The Lucky Rabbit med runde ører istedenfor lange.) Men tingen er uansett at måten du formulerer disse Iwerks- og Disney-teoriene på får dem til å høres ut som fakta, noe jeg ikke tror de er...

At Iwerks tegnet den første Mikke Mus-filmen (Plane Crazy, 1928) er forsåvidt en annen sak. Det gjorde han definitivt, om enn ikke ombord på et tog. ;) Og vi snakker faktisk ikke bare key-animation-skisser eller storyboards heller. Iwerks foretrakk såkalt straigt-ahead-animasjon (animasjon hvor man rett og slett tegner det ene bildet etter det andre, uten nøkkeltegninger og mellomtegninger), og han animerte så vidt jeg vet hver eneste frame av filmen på egen hånd. Han var på den tiden kjent som en av de beste og raskeste animatørene i bransjen.

• edited November -1

Poenget mitt var ikkje å få det til å framstå som at Ub Iwerks var den einaste kreative og Walt Disney ikkje. Eg trudde eg var klar på at han var kreativ. For å seie det på ein annan måte: Den einaste som, så vidt eg veit, vart rekna som ein rival til Disney "når det gjaldt "æra" om å vere den kreative drivkrafta bak Disney studioet i dei tidlegare åra, så var det Iwerks, som og var hans forretningspartner. Og det er heller ikkje grunn for å seie at han vart "utnyttja".

Historia om Ub Iwerks og at han teikna første Mikke Mus filmen på ei lang togreise, fekk eg frå ei offisiell Disney bok om studioets historie. Det er klart at det er sikkert myter og overdrivelsar i det, det er det ofte, men viss det er så at Iwerks vert tillagt meir ære enn han skal ha av offisielle Disney bøker, så er vel det eit poeng i pluss-kolonna for Walt, er det ikkje?

Spørsmålet som vart stilt i første innlegget her var om ikkje Disney var ein brilliant men kynisk forretningsmann som utnytta talent. Det eg forsøkte å få fram var , igjen: såvidt eg veit, at Disney var ein brilliant produsent som fekk fram det beste i dei talenta som jobba for han, som ofte var på konkursens rand fordi han sette kvalitet og investeringar i talent og ny teknologi framfor profitt og som oftast vert omtalt som ein generøs og rettferdig sjef. Kynisk er ikkje eit ord eg har høyrd brukt om hans forretningsstil.

Det betyr ikkje at der ikkje var negative sider, som sikkert dei fleste har høyrd om, alt frå kor mykje han mislikte fagforeningar til anklager om suspekte haldningar. Men det verkeleg kyniske Disney (ifølge det eg har lest), det er vel meir opp på Michael Eisner si tid.

• edited November -1

Knut Robert Knutsen skreiv:

Historia om Ub Iwerks og at han teikna første Mikke Mus filmen på ei lang togreise, fekk eg frå ei offisiell Disney bok om studioets historie.

Kan det være at du husker feil/blander sammen litt her? Historien om Walt Disney på togtur og hvordan han fikk ideen til Mikke (eller Mortimer som han visstnok skulle ha kalt karakteren først) er den mest kjente versjonen av historien. Men kan aldri huske å ha lest om Iwerks på togtur noe sted. Ifølge kildene jeg har lest ble den første Mikke-filmen tegnet i et lukket rom i studioet, for å holde det skjult for de andre, og produsert av et team på 12 personer delvis i en garasje utenfor studioet. Men i dette teamet var det bare Iwerks som animerte.

Akkurat hvem som kom med ideen til hva når det gjelder utformingen og navngivingen av Mikke tror jeg aldri vi får vite med sikkerhet. Både Iwerks og Lillian Disney har gitt forskjellige forklaringer omkring dette i ulike intervjuer. Antagelig var det et teamarbeid mellom Walt, Roy og Iwerks med litt input fra Lillian som skapte den første versjonen av Mikke.

• edited November -1

Denne togreisa vi snakker om her er vel den han og Lillian tok hjem fra New York tirsdag 13. mars 1928 etter at Disney ikke fikk lov til å lage flere Oswald filmer. Det var på denne togreisen Walt og Lillian begynte å diskutere en ny serie som skulle erstatte Oswald-serien (kilde: Walt before Mickey, Disney's Early Years, 1919-1928. Timothy S. Susanin, 2011).

• I går var jeg innom Notabene. De har januarsalg og vil ha den nette sum av 59,- for boka "Walt Disney - Mannen og myten". På nett vil de visst ha 429-, for den. http://www.notabene.no/Product.aspx?cID=&pID=179867

Løp og kjøp før noen anmelder denne ulovlige prisdumpingen.
  • Veldig bra tips GuffenDelbekk. Jeg fikk tak i boka, og uten ditt innlegg hadde jeg aldri funnet dette tilbudet.
  • Takk for tipset, men dessverre så hadde ikke den nærmeste Notabene-butikken denne boka. Hadde aldri hatt den heller.
    Men de hadde jo nesten ikke bøker i det hele tatt. Stort sett bestselgerlista, papp, papir og annet dill.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?