Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

R.I.P Vicar

edited January 2012 in Donaldisme

Ser at Vicar døde i går. En tegner jeg liker meget godt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vicar_(comics)

«1

Comments

• edited November -1

Trist nyhet. Huff. Trist å tenke på at det ikke skal komme flere Vicar-historier i bladet. Er jo oppvokst med Vicar ...

• edited November -1

Trist å høre. Vil alltid se tilbake på Vicar som en av de største.

• edited November -1

Forferdelig leit å høre. Vil bli et stort savn etter hans flotte tegninger. Var alltid gøy å oppdage at det var en Vicar historie i bladet.

• edited November -1

Dette var triste nyheter... Han var en av de store og jeg vokste opp med historiene hans på 1970 og 80 tallet. Husker spesielt Return of the Micro Ducks (fra 1977/32) som var en oppfølger til Barks historien Micro Ducks From Outer Space.

• edited November -1

Det som er så spesielt med Vicar er at det er så mange generasjoner som har vokst opp med historiene hans. Om du vokte opp på 70-, 80-, 90-, eller 00-tallet, så var du vant med å lese en ny Vicar-historie nesten hver uke. Mannen er en legende!

• edited November -1

Tommy skreiv:

Det som er så spesielt med Vicar er at det er så mange generasjoner som har vokst opp med historiene hans. Om du vokte opp på 70-, 80-, 90-, eller 00-tallet, så var du vant med å lese en ny Vicar-historie nesten hver uke. Mannen er en legende!

Uten tvil. Det er vel også Vicar som har fått flest historier på trykk?

• edited November -1

Synd å lese at han er død... han var virkelig en av de store. Troner tett opptil Barks i kvalitet og leseglede. For meg som vokste opp på 70 og 80-tallet er han legendarisk. Her kan man snakke om arven etter Barks.

• edited November -1

Elise skreiv:

Ser at Vicar døde i går. En tegner jeg liker meget godt.

En svært trist nyhet - det er tegner med en kapasitet helt utenom det vanlige som har gått bort :-(

Tommy skreiv:

Trist å tenke på at det ikke skal komme flere Vicar-historier i bladet.

Er du sikker på at alt er utgitt? Dersom han har vært aktiv inntil det siste vil det vel ikke være urimelig å tro at Egmont fortsatt har noen uutgitte historier på lager? Neste Kvakk som var planlagt som et Don Rosa nummer blir vel nå et Rosa/Vicar-nummer?

whitesand skreiv:

Synd å lese at han er død... han var virkelig en av de store. Troner tett opptil Barks i kvalitet og leseglede.

I motsetning til Barks skrev Vicar ytterst få manus, så lesegleden knyttet til hans serier er det nok noen flere som også fortjener en honør for.

• edited November -1

Et stort tap …

R.I.P.

• edited November -1

Veldig trist. Rett og slett en "Donald-veteran", og jeg sier meg enig i at Vicar er den som kommer nærmest å være arvtageren til Barks når det gjelder tegneferdigheter - han tegnet Donald slik han skulle tegnes. Det er derfor enda mer imponerende at han hadde usedvanlig høy produktivitet også.

• edited November -1

En liten historie som forteller litt om Vicar: Han var som vel de fleste vet i Oslo en gang. Jeg fikk snakke med han, og under samtalen gikk han vekk en stund. Han hadde da fått øye på en liten jente som sto et stykke unna med et Donald-blad. Hun var for sjenert til å spørre, så Vicar spurte selv om hun ville ha en autograf og fikk masse nikk som svar.

• edited November -1

Erikh skreiv:

En liten historie som forteller litt om Vicar: Han var som vel de fleste vet i Oslo en gang. Jeg fikk snakke med han, og under samtalen gikk han vekk en stund. Han hadde da fått øye på en liten jente som sto et stykke unna med et Donald-blad. Hun var for sjenert til å spørre, så Vicar spurte selv om hun ville ha en autograf og fikk masse nikk som svar.

Kunne både han og jenta engelsk?

• edited November -1

Han brukte tidligere redaktør Solveig Thime som oversetter. I følge henne var det ikke første gang Vicar prioriterte sine minste fans.

• edited November -1

Et annet sted på nettet fremgår det at Vicar døde av leukemi (blodkreft). M.a.o. samme dødsårsak som Barks.

• edited November -1

Huff, dette var trist!

R.I.P.

• edited November -1

Erikh skreiv:

Har respekt for folk som setter barna først. R.I.P Vicar

• edited November -1

Minst 3 generasjoner av Donald-lesere har nå vokst opp med at åpningsserien i Donald-bladet er tegnet av Vicar; selv om dette ikke var kjent før på 1990-tallet. Jeg er født på slutten av 1970-tallet, og det vil blin uvirkelig å aldri mer åpne et Donald-blad med en serie av Vicar som åpningsserie. Det har vel nå vært normen i Donaød-bladet i 40 år nå tro jeg?
    Hvil i fred Vicar.

• edited November -1

Ånei! Ser dette først nå. For meg er han en av de tre store sammen med Barks og Branca. Han definerte for meg hvordan Donald ser ut, jeg vil faktisk si i større grad enn Barks. Mye av grunnen hadde å gjøre med at min Donaldistiske gull-alder var på 80-tallet da Vicar var enerådende førstetegner for Egmont.

En de tingene jeg liker best med hans tegnestil er hvordan han fikk mennesker til å ha samme stil som endene og miljøtegningene fra Andeby. Vicar var jo faktisk forelsket i Andeby, noe som var veldig tydelig i tegningene hans.
    heldigvis lever han videre i de rundt tusen historiene han tegnet.

RIP Vicar

• edited November -1

Arild Midthun har for øvrig hyllet Vicar med en tegning...

• edited November -1

Hvil i fred, Vicar! Jeg kommer til å savne streken din i Donald.

Skriver kanskje mer om mitt forhold til Vicar senere, men for øyeblikket har jeg lyst til å påpeke en liten ting jeg ikke helt forstår, nemlig denne delen av Vicar-hyllesten på selveste donald.no:

Victor Arriagada Rios, kjent som Vicar begynte å tegne Donald allerede i 1972, og han fortsatte, inntil han gikk av med pensjon i 2008.

Det jeg vil kommentere med denne setningen er ikke det feilplasserte kommaet (som selvsagt burde vært etter "Vicar" og ikke etter "fortsatte"), men snarere den siste delen om at han gikk av med pensjon allerede i 2008! Hvafornoe? Stemmer dette da? Jeg har frem til nå vært sikker på at Vicar var aktiv mer eller mindre helt frem til han gikk bort. Vet noen mer om dette?

This discussion has been closed.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?