Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald som særemne

edited December 2011 in Donaldisme

Hei!
Jeg har valgt Donald som et særemne på skolen, men sliter litt med innhold og struktur. Jeg har bestemt meg for å ta for meg ulike sammenligninger av Donald gjennom tid og mellom ulike tegnere(Walt Disney, Don Rosa og Carl Barks.)
Litt bakgrunnsinformasjon om tegnerne har jeg allerede tatt med, men jeg føler at jeg trenger litt flere solide emner og relevante problemstillinger når jeg skal drøfte og analysere Donald(Walt Disney, Don Rosa og Carl Barks.)

Så om noen vet noe ekstraordinært om Donald eller noen av tegnerne osv., eller har andre problemstillinger så del det gjerne her =)

Takk!

«1

Comments

• edited November -1

Heisann!
    Dette er er veldig vidt felt. Kan du gjøre noen avgrensninger og forklare hva oppgaven skal inneholde?

• edited November -1

Walt Disney tegnet aldri Donald!

• edited November -1

Hei.
    Det står Walt Disney's Donald Duck på historiene, men han er ingen tegner av av Donald Duck av den grunn.
    Som du skriver så kommer man ikke utenom Carl Barks hvis man skal snakke om Donald.
    En del info her.
    Sigvald, som er aktiv her på forumet, er vel Norges største fan av Don Rosa.
    Det kan være verdt å kikke litt på hjemmesiden hans.

Et emne kan være å sammenligne hvor nøye Don Rosa er med tidslinjer og struktur sammenlignet med Barks' litt mere løse linje.

Jeg synes du også burde ta med en norsk tegner i særemnet ditt.
    Arild Midthun og hans norske samarbeidspartnere.

• edited November -1

Når du skriver særemne, ser jeg det naturlig å konsentrere seg om forfatterskap, ikke tegning (analyse av tegninger hører etter min mening bedre hjemme i fag som kunsthistorie eller tegning/form/farge). Tar du utgangspunkt i forfatterskapet til serieskaperne du nevner (Barks, Rosa, evt flere) og evt fletter inn bruk av tidslinje (som nevnt av Glomgold over) blir det enklere å knytte dette til norsk-/språkfag.

• edited November -1

Takk for rettelsen! Det var jeg ikke klar over :/

Jeg hadde hovedsakelig tenkt å sammenligne Donald fra 30-tallet til idag, men ser selv at dette kanskje blir litt for stort og vidt Men oppgaven jeg har fått er en ganske omfattende oppgave på flere sider, så en biografi kun om Walt Disney er da kanskje heller ikke så lurt.
    Hvis jeg leste riktig så tjenestegjorte Walt under krigen som ambulansesjåfør eller lignende, og tenkte kanskje å ta med dette som årsak til forfatterskapet hans.

Jeg har dessverre ikke bestemt meg på hovedinnholdet ennå, og er da veldig takknemlig for forslag og problemstiller som oppgaven krever.
    Så det er vel egentlig en god problemstilling jeg er på utkikk etter, noe å skrive om...

Jeg har startet med bakgrunnsinformasjon om Walt, der bland annet Mikke blir nevnt.

Håper jeg klarte å forklare oppgaven litt bedre, og jeg er som sagt veldig takknemlig for deres tid og ideer!

• edited November -1

Du må jo først bestemme deg for om det er Donald eller Walt Disney som er hovedpersonen i særemnet ditt.

Utviklingen av Donald gjennom tidene synes jeg kan være et interessant emne.
    Hvis du blander inn Mikke Mus så kan det bli mere omfattende enn sidene du har til rådighet.

• edited November -1

Jeg har bestemt meg for Donald igjennom tid, men det er problemstillingen jeg sliter med. For å kunne levere inne en god besvarelse må også problemstillingen som oppgavene baserer seg på være fengende og interessant.

Jeg leste nylig et innlegg angående at Disneys aldri tegnet Donald, og der stod det også at han i virkelig stor grad påvirket filmenes fremføring at karakterene føltes levende ut!
    Slik sett må jeg ta for meg Disney som ansvarlig for Donalds oppførsel og personlighet. Gjorde Rosa noe mer enn med utseende til Donald?

• edited November -1

Donalds utseende har vel vært konstant siden 30-tallet. Donald kan selvsagt se svært forskjellig ut fra tegner til og tegner, og han kan også forandre seg en del innenfor den samme tegneren underveis i karrieren, men så vidt jeg vet tegner dagens tegnere Donald etter den samme malen som for over 70 år siden.

Så om du skal sammenligne Donald fra 30-årene og fram til i dag vil jeg råde deg til å konsentrere deg om hans personlighet, og eventuelt miljøet rundt ham.

Hva mener du med at Disney er ansvarlig for Donalds oppførsel og personlighet? Etter hva jeg har lest er matrosdressen det eneste Walt Disney har bidratt med hos Donald. Den oppførsel og personlighet vi finner i dagens Donald er for det meste skapt av Carl Barks da han begynte å lage Disney-tegneserier.

• edited November -1

Dette blir kanskje noe off topic, men:

Hva slags oppgave har du fått som særemne? Jeg er selv midt oppi mitt eget særemne, men det virker som vi har fått vidt forskjellige oppgaver. Kan dere velge ett fritt tema med frie kilder? Vi må nemlig velge et tema, basert på tre medietekster i forskjellige sjangre. Jeg syns dette virker mye strengere og mindre åpent i forhold til hva jeg har inntrykk av er gjeldende hos andre skoler.

Selv skal jeg mest sannsynlig skrive om gullgravingen i Alaska rundt århundreskifte, med blant annet Back to the Klondike av Carl Barks og filmen Pale Rider som kilder. Jeg må altså velge en tekst til, men det kan da ikke være en film eller en annen tegneserie.

• edited November -1

Christer skreiv:

Donalds utseende har vel vært konstant siden 30-tallet. Donald kan selvsagt se svært forskjellig ut fra tegner til og tegner, og han kan også forandre seg en del innenfor den samme tegneren underveis i karrieren, men så vidt jeg vet tegner dagens tegnere Donald etter den samme malen som for over 70 år siden.

Så om du skal sammenligne Donald fra 30-årene og fram til i dag vil jeg råde deg til å konsentrere deg om hans personlighet, og eventuelt miljøet rundt ham.

Hva mener du med at Disney er ansvarlig for Donalds oppførsel og personlighet? Etter hva jeg har lest er matrosdressen det eneste Walt Disney har bidratt med hos Donald. Den oppførsel og personlighet vi finner i dagens Donald er for det meste skapt av Carl Barks da han begynte å lage Disney-tegneserier.

Tror det er viktig å skille tegnefilm fra tegneserie her, da det ofte er 2 vidt forskjellige ting, både når det gjelder peronlighet og miljø.

• edited November -1

Tintern skreiv:

Tror det er viktig å skille tegnefilm fra tegneserie her, da det ofte er 2 vidt forskjellige ting, både når det gjelder peronlighet og miljø.

Absolutt. Men denne forskjellen kan være interessant å trekke inn oppgaven, både om hvorfor Donald er så forskjellig på film i forhold til i tegneseriene, og om hvorfor disse ulikhetene ble til i utgangspunktet.

• edited November -1

Skal vi se....

Som tegneseriefigur eksisterte Donald i 8 år før Barks, først som bifigur i Mikke-stripene som var tegnet av Floyd Gotfredson, og deretter i sine egne striper tegnet av Al Taliaferro og skrevet av Bob Karp. Det var først og fremt Taliaferros striper som endret Donalds personlighet fra en anarkistisk bråkebøtte til en forstadsboer, men Barks gjorde ham til en figur som figurerte i fullstendige og lange historier mer en korte avisstripe-vitser. Det persongalleriet vi kjenner rundt Donald ble etablert først med Taliaferro(nevøene, Dolly, Bestemor, Guffen,Bolivar)og senere av Barks(nabo Jensen, Skrue, Anton, Petter Smart, B-gjengen, Gulbrand Gråstein, Magica, Rikerud).

• edited November -1

I Jon Gisles bok om Donaldismen står det en god del om Donalds historiske utvikling. Dette verket kan imidlertid i dag virke noe datert, da det hovedsakelig tar for seg Barks produksjon, og skriver lite eller ingenting om historier utgitt etter 70-tallet.

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Skal vi se....

Som tegneseriefigur eksisterte Donald i 8 år før Barks, først som bifigur i Mikke-stripene som var tegnet av Floyd Gotfredson, og deretter i sine egne striper tegnet av Al Taliaferro og skrevet av Bob Karp. Det var først og fremt Taliaferros striper som endret Donalds personlighet fra en anarkistisk bråkebøtte til en forstadsboer, men Barks gjorde ham til en figur som figurerte i fullstendige og lange historier mer en korte avisstripe-vitser. Det persongalleriet vi kjenner rundt Donald ble etablert først med Taliaferro(nevøene, Dolly, Bestemor, Guffen,Bolivar)og senere av Barks(nabo Jensen, Skrue, Anton, Petter Smart, B-gjengen, Gulbrand Gråstein, Magica, Rikerud).

Jeg vil fortsatt mene at Carl Barks er den viktigste personen for utviklingen av dagens Donald. For i hvilken grad kommer egentlig Donalds personlighet fram i Taliaferros striper? Han blir ofte bare brukt som helt anonym karakter for å få fram vitsene, og stort sett synes jeg han her ligner mer på tegnefilmens Donald enn den vi kjenner i dag.

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

...Som tegneseriefigur eksisterte Donald i 8 år før Barks...

Donald optræder første gang i Den kloge lille høne, som startede som søndagsside den 16. september 1934.
    Den første historie med Barks' plot er dagsstriben A Hole in One den 25. maj 1935, altså 8 måneder efter.

• edited November -1

Benadikt skreiv:

Den første historie med Barks' plot er dagsstriben A Hole in One den 25. maj 1935, altså 8 måneder efter.

Kan ikke huske å ha sett slike striper i CBSV. Noen som vet hvorfor disse ikke er kommet med?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Benadikt skreiv:

Kan ikke huske å ha sett slike striper i CBSV. Noen som vet hvorfor disse ikke er kommet med?

Tror ikke den informasjonen var kjent da de produserte CBSV.
    Les her

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Benadikt skreiv:

Noen av stripene er med i Carl Barks Tegnefilmene (ekstrabind til CBSV)

• edited November -1

Lenge siden jeg har vært innom andeby nå, men føler for å svare på denne tråden. Hei lilleenga,
    jeg skrev særemne om Donald for to år siden. Da skrev jeg om språket i det norske Donald Duck & Co. Så på forskjeller fra 40-tallet til i dag og gikk på et dypere plan enn kun å nevne "saft suse"-uttrykkene og fokuserte på hvordan språket kunne lære barn bl.a. å lese. Skrev også mye om to viktige oversettere: Helene C. Kløvstad og Vivi Aagaard, og deres roller i utformingen språket.
    Kilder var for det meste Donald-blader, Gisles "Donaldismen", diverse fagbøker i norsk og intervjuer.
    Særemnet mitt gikk riktig så bra; 6-er. Håper dette ga litt inspirasjon. Måtte du ha lykke til!

• edited November -1

Jeg takk for all interesse og alle innlegg, og må si at dette er et hjelpsomt og trivelig forum! Forslagene dere har hjulpet meg på lang vei!
    Til Christer, angående oppgaven min, så har jeg en relativt åpen oppgave. Vi velger ut ifra frie emner, men den bør kunne knytte emne opp mot norskrelaterte ting som det stod i oppgaven: litteratur, medier, språk osv. Akkurat hvor vidt dette er vet jeg ikke helt, men jeg vet ihvertfall at en kamerat skal skrive om spillet "world of war", og det ble godkjente som et emne.

Takker igjen for herlig hjelp! :)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?