Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Sosiale forhold i Andeby

edited December 2011 in Donaldisme

Hei allesammen!

Jeg går mitt siste år på videregående og skriver særenme om Andeby hvor problemstillingen min er: hvordan er samfunnet i Andeby oppbygd?

På særemnet mitt vil jeg drøfte sosiale forhold i Andeby, evt. moraler som formidles der og om Andeby på noen måte representerer en amerikansk idealby.

Noen som har tanker rundt dette temaet? Vil gjerne vite deres refleksjoner rundt problemstillingen. Kjempe interresant tema!

Takk på forhånd! :-)

«1

Comments

• edited November -1

Man kan ihvertfall konstatere at griser er en innflytelsesrik gruppe i lokalpolitikken, side de ofte er ordførere/borgermestere.

• edited November -1

Hei!
    Jeg tillater meg å linke til hjemmesiden til en bruker her på AOL.
    Du vil sikkert finne noe av interesse der når det gjelder sosiale forhold og moral i Andeby.
    http://www.vidarland.com/?q=no/node/124
    http://www.vidarland.com/?q=no/node/89
    http://www.vidarland.com/?q=no/node/162

• edited November -1

Ellers er boka til Jon - "Donaldismen" - et godt tips.

• edited November -1

1800 skreiv:

Ellers er boka til Jon - "Donaldismen" - et godt tips.

Den begynner nok å bli litt gammel nå. Dessuten har den et humoristisk utgangspunkt. Jeg går ut fra at haarstadina studium skal ha et seriøst vitenskapelig preg? Det første vedkommende bør gjøre er å definere begrepet Andeby. Det enkleste er avgrense seg studiet til andeuniverset (det amerikanske Duckburg) og så evt. avgrense seg til Barks og Rosa.

• edited November -1

Ja, du må passe på så ikke oppgaven din inneholder snev av humor, det hadde tatt seg ut i en tekst som handler om Andeby.

• edited November -1

Andeby-universet har vel ikke utviklet seg så enormt siden Jon Gisle skrev Donaldismen, akkurat, så jeg vil si at en fint kan bruke den boka som kilde for en slik oppgave - i tillegg til andre kilder. Men det er et viktig poeng som det nevnes her er at Gisle skrev boka med glimt i øyet og for å gjøre litt harselas med litteraturhistorikeres latinske begreper og lange fotnoter, så du kan godt nevne dette i det du skriver. For selv om Gisles bok har et humoristisk utgangspunkt, trenger jo ikke denne særoppgaven å ha det, slik det virker som om Sigvald tror her. En kan godt nevne noe som er morsomt uten å være morsom selv.

• edited November -1

Gisle har likevel lagt litteraturteoriens prinsipper -- om enn noe karikert -- til grunn. Selv om han skriver i et fabelaktig humoristisk språk, har han likevel gjennomgående treffsikre analyser av Andeby som samfunn (spesielt kapittel 3). Dette tror jeg er grunnen til at boka fungerer så godt som den (fremdeles!) gjør. Fra et Rosa-strukturalistisk syn er den selvsagt verdiløs, men som frittstående tolkning av Andeby-universet fungerer den like godt som den fungerer som humorbok. Man skal selvsagt vokte seg for å ta de akademisk-latinske flottenfeieriene alt for alvorlig, men det skal man da også i mye ekte faglitteratur. Og sist men ikke minst er den et standardverk innen donaldismen som man etter min mening ikke kommer utenom i en slik oppgave -- enten man velger å bruke den eller ikke. Når det gjelder "amerikansk idealby" kan man også trekke inn How to Read Donald Duck som en representativ kritisk teori, selv om dette er betydelig mer utdatert/kuriost materiale enn Gisle.

• edited November -1

Når vi er inne på donaldisme så kan det linkes til denne siden også.
    Men ta det som står her med en klype salt ;)
    All "forskning" er ikke like god.

• edited November -1

Takk for god hjelp!

Når det gjelder Andeby som et amerikansk idealsamfunn, på hvilken måte kommer det fram? Noen som har noen tanker?

• edited November -1

haarstadina skreiv:

Takk for god hjelp!

Når det gjelder Andeby som et amerikansk idealsamfunn, på hvilken måte kommer det fram? Noen som har noen tanker?

Idealsamfunn? Jeg vet ikke helt... i Carl Barks' hender føles Andeby mer som en satirisk kritikk av et ekte samfunn enn et idealsamfunn, synes jeg.

• edited November -1

Interessant tråd. Jeg skal selv snart i gang med særemne, og har planlagt et lignende tema. Jeg syns du bør ta utgangspunkt i Carl Barks' serier, da det også var han som skapte Andeby.

Som Mesterius også nevnte er Andeby mer en etterligning av en amerikansk by enn et idealsamfunn. Her finner man kriminalitet, sosiale forskjeller, og andre innslag fra den virkelige verden, men i en noe overdrevet og parodisk versjon. Noen av historiene kan ansees som satire på amerikansk kultur og lovgivning, f.eks. i Only A Poor Old Man.

• edited November -1

Samtidig må det vel nevnes at det er enkelte utfordringer i samfunnet vi aldri ser noe til. Det er ingen alkoholikere i Andeby, ingen narkotikamisbrukere, ingen prostituerte, ingen terrorister, ingen høyreekstreme, ingen selvmordsbombere, ingen pedofile, ingen konemishandlere, ingen dødsulykker etc. Så Andeby er tross litt mer idyllisk enn vårt samfunn, der slike ting faktisk eksisterer.

• edited November -1

Uteliggere er det derimot en del av, og en del Italienske historier legger vel ikke helt skjul på at det er en del alkoholisme der i gården.

• edited November -1

Adamant skreiv:

Uteliggere er det derimot en del av, og en del Italienske historier legger vel ikke helt skjul på at det er en del alkoholisme der i gården.

...pluss at de heller ikke legger skjul på at Donald faktisk kjenner igjen kvinner bare ved å se på baken deres. True story.

• edited November -1

Tommy skreiv:

Samtidig må det vel nevnes at det er enkelte utfordringer i samfunnet vi aldri ser noe til. Det er ingen alkoholikere i Andeby, ingen narkotikamisbrukere, ingen prostituerte, ingen terrorister, ingen høyreekstreme, ingen selvmordsbombere, ingen pedofile, ingen konemishandlere, ingen dødsulykker etc. Så Andeby er tross litt mer idyllisk enn vårt samfunn, der slike ting faktisk eksisterer.

At noko ikkje er avbilda i teikneseriar er ikkje likelydande med at det ikkje eksisterer. Har du kjelder på at det ikkje finst alkoholikarar, narkotikamisbruk, prostitusjon, terrorisme, høgreekstreme, sjølvmordsbombarar, pedofile, konemishandlarar eller dødsulykker i Andeby?

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

At noko ikkje er avbilda i teikneseriar er ikkje likelydande med at det ikkje eksisterer. Har du kjelder på at det ikkje finst alkoholikarar, narkotikamisbruk, prostitusjon, terrorisme, høgreekstreme, sjølvmordsbombarar, pedofile, konemishandlarar eller dødsulykker i Andeby?

Jeg har ikke kilder på at noe som helst som ikke er avbildet i tegneseriene eksisterer i det hele tatt. Men jeg står fortsatt på at vi ikke ser noe til det.

• edited November -1

Ettersom det er snakk om et amerikansk "idealsamfunn" så ser vi neppe venstreradikale her også...

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

At noko ikkje er avbilda i teikneseriar er ikkje likelydande med at det ikkje eksisterer.

Kommer vel an på hvilken tegneserie du tenker på.
    Jeg håper for Christoffer Robin sin skyld at det f.eks. ikke finnes noen 'lommemann' i Hundremeterskogen. Vi ser han i hvert fall ikke.

• edited November -1

Med tanke på hvor mange ekstreme situasjoner som skjer i Andeby, er det et ikke så lite under at det ikke skjer dødsulykker. Tenk bare på hvor mange ganger Donald skulle vært død etter vanlige normer for flaks og uflaks i katastrofesammenhenger.

• edited November -1

Narkotikamisbrukere finnes, forøvrig. Ifølge en italiensk historie tjente Skrue deler av formuen sin på opiumsmugling.

• edited November -1

Det rådet jeg ville gi (skjønt jeg er ikke litteraturkritiker, så kanskje de har annen tankegang), er å ikke ukritisk se forskjellige historier som vinduer inn i en sammenhengende virkelighet. Forskjellige forfattere ser det ikke nødvendigvis på samme måte, og selv en enkeltforfatter kan ha ulike tolkninger i forskjellige historier. Altså ikke forutsette at det finnes en konsistent Andeby, men heller velge ut enkelthistorier som illustrerer forskjellige poenger.

Andeby kan godt være en idealisert småby i en historie, og et metropol plaget av trafikkaos og forurensing (f.eks.) i en annen.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?