Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald Duck & Co 2012

2456713

Comments

• edited November -1

Det kan se ut til at denne tråden ikke fungerer helt etter sin hensikt. F.eks. er det ingen som har nevnt at førstehistorien i DD&Co 3/3012 er skrevet av selveste Byron Erickson og tegnet av Arild Midthun.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Det kan se ut til at denne tråden ikke fungerer helt etter sin hensikt. F.eks. er det ingen som har nevnt at førstehistorien i DD&Co 3/3012 er skrevet av selveste Byron Erickson og tegnet av Arild Midthun.

Interessant! Er den bra?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Hvor er hensikten med denne tråden definert?

Burde hver tråd på AOL ha en hensiktsdefinisjon?

Hvilke kriterier ser du for deg skulle gjelde for innlegg i denne tråden da?

Kan det være at du helst så at noen sa ifra i denne tråden hver gang det kom historier av serieskapere som DU har interesse av?

• edited November -1

Sigvald sikter kanskje til at tråden en stund dreide seg mer om fargelegging generelt, enn DD&Co 2012 -- Noe jeg selv for så vidt bidro til med et par off-topic-innlegg. Jeg tror fremdeles disse kommentarene kan flyttes til tråden om fargelegging.

• edited November -1

Tintern skreiv:

Hvor er hensikten med denne tråden definert?

Det følger vel av presedens:
    DD & Co 2010
    DD & Co 2010

En grei oppsummering av formålet med de trådene er:

Omtale av relevant nytt i DD&Co, slik at også ikke-abonnenter kan holde seg oppdatert. Behovet for dette henger bl.a. sammen med at bladet som regel leveres innpakket i plast slik at det ikke er tilgjengelig for gjennomsyn i butikken.

Fulla Cola skreiv:

Sigvald sikter kanskje til at tråden en stund dreide seg mer om fargelegging generelt, enn DD&Co 2012 -- Noe jeg selv for så vidt bidro til med et par off-topic-innlegg.

Nei jeg sikter kun til at ingen nevnte Erickson/Midthun-historien.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Omtale av relevant nytt i DD&Co, slik at også ikke-abonnenter kan holde seg oppdatert. Behovet for dette henger bl.a. sammen med at bladet som regel leveres innpakket i plast slik at det ikke er tilgjengelig for gjennomsyn i butikken.

Hva legger du i "relevant nytt"? Personlig syns jeg alle historier i DD&Co faller inn under den kategorien. Er det Don Rosa og Arild Midthun som er relevant? Samme nummer (nr. 3) inneholder for eksempel også en helt ny Daan Jippes-historie. Er den "relevant"?

Tror egentlig det hadde vært enklere for deg å kjøpe alle DD&Co i stedet for å lure på om hvert blad inneholder noe "relevant". Det er nemlig sånn at ting det kan virke som du syns er relevant er med i bladet ganske ofte. Så hvis du for eksempel er ute etter å kjøpe alle blader som inneholder enten Don Rosa eller Arild Midthun, ender du uansett opp med å kjøpe størsteparten av alle bladene.

• edited November -1

Tommy skreiv:

Sigvald skreiv:

Hva legger du i "relevant nytt"? Personlig syns jeg alle historier i DD&Co faller inn under den kategorien. Er det Don Rosa og Arild Midthun som er relevant? Samme nummer (nr. 3) inneholder for eksempel også en helt ny Daan Jippes-historie. Er den "relevant"?

Tror egentlig det hadde vært enklere for deg å kjøpe alle DD&Co i stedet for å lure på om hvert blad inneholder noe "relevant". Det er nemlig sånn at ting det kan virke som du syns er relevant er med i bladet ganske ofte. Så hvis du for eksempel er ute etter å kjøpe alle blader som inneholder enten Don Rosa eller Arild Midthun, ender du uansett opp med å kjøpe størsteparten av alle bladene.

En Rosa-historie faller da stort sett utenfor begrepet "relevant nytt" da det meste av hans produksjon allerede er publisert i DD&Co.

• edited November -1

"Relevant nytt" er nokså forskjellig fra folk til folk ja...

I de siste numrene av DD har det vært lite å rope hurra for synes jeg, mange intetsigende historier uten den helt store snerten. Hvis flere mener det samme, kan nok det være grunnen til at denne tråden ikke har vært så aktiv som den burde vært.
    Ideelt sett skulle det vel vært en anmeldelse av hvert blad her i forumet før det kom i salg i butikken, slik at de som ikke abonnerer kan vite hva som kommer.
    (Hvertfall ifølge enkelte her...):-)

• edited November -1

Jippes-historien i nr. 3 syns jeg var god til sjusider å være.

• edited November -1

Las på Nummer9.dk at Politiken i Danmark utlyser Donald-Manus konkurranse (plot og synopsis). Sikkert ikkje opent for Nordmenn, men der er nokre linker til eksempel på arbeidsmetode etc. som kan vere interessant. Eit eksempel til etterfølgelse for Dagbladet, kanskje?
    http://politiken.dk/bagsiden/ECE1502554/andekonkurrence-er-du-den-nye-walt-disney/

• edited November -1

I nummer 5 starter en serie hvor Hakkespettene skal reise endel fram og tilbake i tid, med Nærum og Midtun stående bak. Har kikket litt på historien, og den ser forsåvidt grei ut den. Men må si jeg lo høyt da jeg leste tittelen til Hakkespettgeneralen. Den er nemlig oppkalt etter min mor! Nemlig E.V.A.H.A.N.S.E.N!

• edited November -1

Knut Robert Knutsen skreiv:

Las på Nummer9.dk at Politiken i Danmark utlyser Donald-Manus konkurranse (plot og synopsis). Sikkert ikkje opent for Nordmenn, men der er nokre linker til eksempel på arbeidsmetode etc. som kan vere interessant. Eit eksempel til etterfølgelse for Dagbladet, kanskje?
    http://politiken.dk/bagsiden/ECE1502554/andekonkurrence-er-du-den-nye-walt-disney/

Dagbladet gjorde det same allereie i 2003, dei.

• edited November -1

whitesand skreiv:

I nummer 5 starter en serie hvor Hakkespettene skal reise endel fram og tilbake i tid, med Nærum og Midtun stående bak. Har kikket litt på historien, og den ser forsåvidt grei ut den. Men må si jeg lo høyt da jeg leste tittelen til Hakkespettgeneralen. Den er nemlig oppkalt etter min mor! Nemlig E.V.A.H.A.N.S.E.N!

På baksida av den store plakaten som fulgte med bladet i forbindelse med premieren på Nærum og Midthuns nye serie avsløres det i hvilke numre denne serien kommer: 5, 12, 18, 25, 32 og 40. Første del er på 16 sider, så her er det mye å se fram til!

• edited November -1

Heads up: I Donald Duck & Co nummer 7 er det eit bilag med FORSIDE AV DON ROSA!!!!! Hugs å kjøpe bladet til danske vener.

(Historia som står i bilaget er forresten Carl Barks' fictional-fiction-historie «Landet under jorden».)

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Heads up: I Donald Duck & Co nummer 7 er det eit bilag med FORSIDE AV DON ROSA!!!!! Hugs å kjøpe bladet til danske vener.

(Historia som står i bilaget er forresten Carl Barks' fictional-fiction-historie «Landet under jorden».)

Den regnes vanligvis ikke som fictional-fiction. Både Don Rosa og William van Horn har senere refererert til denne historien i egne historier (jfr. "The Universal Solvent"). God timing forresten. Første del av den første norske utgaven av historien kom i DD&Co #7/1975. Kanskje dette er en form for 37-årsmarkering?

• edited November -1

Ja, for det er jo selvfølgelig på sin plass å markere 37-årsjubileet for denne historien.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Jeg reagerer på hvordan Rosa røper hva som venter Skrue & Co når de står der nede i undergrunnen før man i det hele har åpnet bladet.
    Jeg husker ennå overraskelsen og den glade fryden jeg hadde da det gikk opp for meg hva som forårsaket jordskjelvene som rammet Andeby. Heldigvis ble historien da ikke ødelagt av en spoiler-forside.

• edited November -1

Første gang jeg leste denne historien, visste jeg akkurat hva som ventet nede i undergrunnen. For jeg hadde sett det i Ole, Dole og Doffen på eventyr. Men handlingen var ikke helt det samme, ikke stemningen heller.

• edited November -1

Hva får vi egentlig vite i #7, side 16, rute 3?

Er Dolly analfabet?
    Har Jan funnet et ferdigskrevet kort på gata og fylt ut baksiden?
    Er Tommy slurvete? (Egentlig inneholder ikke ensideren nok dialog til at jeg kan slå fast hvorvidt det er han som står bak oversettelsen.)

• edited November -1

Fisken skreiv:

Hva får vi egentlig vite i #7, side 16, rute 3?

Kanskje noen i redaksjonen prøvde å være litt ekstra romantisk og fikk smuglet det inn?

Ellers i samme blad, så lurer jeg på hvem som er mest dum, Klaus Knegg, Storeulv eller den som fant på "vitsen". Greit nok at de bytter ut de klassiske avisstripene med disse nederlandske stripene. Men det må da finnes noen med litt bedre humor?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?