Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Amerikanske Covere

edited January 2011 in Donaldisme

Hei!

Noen amerikanske utgivelser har to forskjellige covere til ellers samme utgivelsen. Både et A- og et B-cover. Hva er poenget med dette?

Comments

• edited November -1

Dette er visst en ordning Boom begynte med da de tok over utgivelsene i 2009. Øyvind Bråten har tidligere svart på et lignende spørsmåk:

..ofte må tegneseriebutikkene ta inn 10 stk. A-cover for hver B-cover. I 1991 kom Marvel med den "nye" serien X-MEN (den gamle serien het The X-men, eller uncanny X-men). Nr. en tror jeg kom med fem forskjellige cover. Og fordi spekulanter gjerne vile sikre seg alle variantene og fordi dette ble hypet veldig tok tegneseriebutikkene inn store mengder av denne. Marvel tror feilaktig at dette nummeret er det mest solgte tegneseriebladet noensine fordi de leverte 8 millioner eksemplarer (når man leger sammen alle variantene) av det. Men fordi alle tegneseriebutikkene tok inn så mye (og de har ingen retur) endte det med at mange tegneseriebutikker satt igjen med store restlager og tapte masse penger på dette.

Egentlig er dette en uryddig ordning etter min mening, ettersom hvert nummer ikke har et konkret cover. I begynnelsen hos Boom hadde f. eks. Uncle Scrooge #384 fem covere. Siden #394 i sommer har de imidlertid tatt til fornuften. Nå har de kun ett, men skikkelig cover.

• edited November -1

Takk for et veldig bra svar!

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?