Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Don Rosa som historieforfatter

edited January 2011 in Donaldisme

Personlig har jeg aldri vært noen stor DR-fan. Jeg har for eksempel kjøpt 16 Hall of Fame bøker, men ingen av Don Rosa-bindene.
Uansett må jeg innrømme at en del av historiene hans har kvaliteter. De er fantasirike, og er skrevet med kjærlighet til Duck-universet. Problemet jeg har med Don Rosa er de stive, staffasjepregede og ikke minst overlessede tegningene som jeg tidvis synes virker litt skitne, så de blir et forsyrrende element.

"Løsningen" på problemet sånn jeg ser det må jo være at noen andre tegner Don Rosa. Jeg vet ikke om dette har vært diskutert før, men jeg vet at jeg ikke er den eneste som sliter med tegnestilen hans, så det må vel være nevnt?

Don Rosa er jo kjempepopulær, så det er jo tydelig at han gjør noe som appellerer til massene. Jeg bare klarer ikke helt å tro at det er tegningene hans som gjør det....eller er jeg helt på bærtur?

Har det forekommet at noen moderne DD-tegnere har tegnet, evt. re-tegnet historier skrevet av DR?

Comments

• edited November -1

Wavy skreiv:

Har det forekommet at noen moderne DD-tegnere har tegnet, evt. re-tegnet historier skrevet av DR?

Én historie.

Don Rosa har selv uttalt at han hater å tegne, og at han liker best å forme historien. Selv synes jeg Don Rosa har en fantastisk tegnestil, krydret med detaljer ingen tegnere er i nærheten av. Jeg mener tegnestilen hans er viktigere for populariteten, fordi det er dette folk først forbinder med ham. Dessuten passer den kompliserte tegnestilen de kompliserte historiene hans.

• edited November -1

Rosa fikk dette spørsmålet under Raptus (altså om han kunne tenkt seg å skrive manus og la noen andre tegne), og han svarte at dette var noe han ikke ønsket.

• edited November -1

Wavy skreiv:

Personlig har jeg aldri vært noen stor DR-fan. Jeg har for eksempel kjøpt 16 Hall of Fame bøker, men ingen av Don Rosa-bindene.
    Uansett må jeg innrømme at en del av historiene hans har kvaliteter. De er fantasirike, og er skrevet med kjærlighet til Duck-universet. Problemet jeg har med Don Rosa er de stive, staffasjepregede og ikke minst overlessede tegningene som jeg tidvis synes virker litt skitne, så de blir et forsyrrende element.

"Løsningen" på problemet sånn jeg ser det må jo være at noen andre tegner Don Rosa. Jeg vet ikke om dette har vært diskutert før, men jeg vet at jeg ikke er den eneste som sliter med tegnestilen hans, så det må vel være nevnt?

Don Rosa er jo kjempepopulær, så det er jo tydelig at han gjør noe som appellerer til massene. Jeg bare klarer ikke helt å tro at det er tegningene hans som gjør det....eller er jeg helt på bærtur?

Hvilken tegner mener du isåfall er best egnet til å illustrere Don Rosas manus?

• edited November -1

Cavazzano kunne kanskje fått til noe fint med Rosas manus? Jeg tenker, begge bruker jo en del felles teknikker, som skravering etc. Ikke at de tegner likt, eller (på langt nær) identisk, men jeg tror kanskje hans tegnestil kunne kledd et Rosa-manus.

Har uansett tro på at Rosa faktisk godt kunne blitt illustrert av en italiener. (Har ikke noe lignende blitt nevnt tidligere og?)

Så ja, selv kan jeg godt se for meg Don Rosa som historiefortfatter. Personlig har jeg sansen for tegningene hans, og tror det ikke blir helt det samme uten dem, men hadde heller ikke sagt nei takk til manus.

• edited November -1

Rosa har blitt illustrert en gang, i 4-sidershistorien Back in Time For a Dime.

• edited November -1

Audun skreiv:

Hvilken tegner mener du isåfall er best egnet til å illustrere Don Rosas manus? }}

Så langt har jeg ikke tenkt. Har ikke lest så mange DR-historier at det gjør noe, men de er jo ofte eventyrpregede, noe italienere har større tradisjon for enn historier som er initiert av Egmont eller det nederlandske forlaget (husker ikke hva de heter), så jeg synes ikke Cavazzano var noe dårlig forslag.

• edited November -1

Jeg tror at Cavazzano hadde kommet godt ut av oppgaven, hvis han fikk prøve!

• edited November -1

Cavazzano er absolutt en av de beste DD-tegnerne vi har i dag, og et Don Rosa-manus tegnet av ham kunne absolutt vært interessant å se. Jeg tror imidlertid den beste til å tegne en DR-historie (foruten DR selv) er Marco Rota. Det er ett eller annet med tegnestilen hans som gjør at jeg lett ser for meg at det kunne funke. (Mener forresten jeg har lest et sted at om Don Rosa måtte velge ut en annen tegner til å tegne en av hans historier så hadde det blitt Rota. Hvor kan jeg ha lest det?)

• edited November -1

Ja, Marco Rota er også et godt alternativ.

• edited November -1

Kristian Rødvand skreiv:

Cavazzano er absolutt en av de beste DD-tegnerne vi har i dag, og et Don Rosa-manus tegnet av ham kunne absolutt vært interessant å se. Jeg tror imidlertid den beste til å tegne en DR-historie (foruten DR selv) er Marco Rota. Det er ett eller annet med tegnestilen hans som gjør at jeg lett ser for meg at det kunne funke. (Mener forresten jeg har lest et sted at om Don Rosa måtte velge ut en annen tegner til å tegne en av hans historier så hadde det blitt Rota. Hvor kan jeg ha lest det?)

Vet ikke hvor du har det fra, men han har uttalt i flere sammenhenger at han er et stor fan av Marco Rota.

Ser ikke for meg at en Don Rosa-historie kan bli det samme med en annen tegner, men er enig i at Marco Rota kommer nærmest. Han er helt klart den beste gjenværende serieskaperen spør du meg.

• edited November -1

Kristian Rødvand skreiv:

(Mener forresten jeg har lest et sted at om Don Rosa måtte velge ut en annen tegner til å tegne en av hans historier så hadde det blitt Rota. Hvor kan jeg ha lest det?)

Kan han ha sagt da han svarte på spørsmål på donald.no? :-)

Jeg er for øvrig ingen fan av Marco Rotas tegnestil. Dersom Rosa skrev et manus som en annen skulle tegne, ville jeg satt større pris på en tegner med en "renere" og mindre særegen tegnestil.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?