Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Jakten på Tempelridderskatten ..

123468

Comments

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Don Rosa har hevdet at Penny er gift med Raptus von Rupp, men det går tydelig fram av historien at Penny er enslig.
    ------------------------------------------

Gjør det? Raptus kan jo bare være bortreist på en kongress eller noe.

Men Raptus har da bodd i Andeby hele tiden?
    -----------

Han dukker første gang opp i en historie fra 1960. Man kan således tenke seg at han ikke bodde i byen før det. Men OK, jeg vet jo at DR har vist ham der ved et par anledninger, men så har DR også benytett Gullbrand Gråstein og Magica lenger tilbake i tid enn det som strengt tatt fremgår hos Barks.

Sigvald

• edited November -1

Sigvald Grøsfjeld jr. skreiv:
    "[Raptus von Rupp] dukker første gang opp i en historie fra 1960. Man kan således tenke seg at han ikke bodde i byen før det."

Det kjem vel eigentleg ganske tydeleg fram i førstehistoria hans at det er då han kjem til Andeby?

• edited November -1

Uansett kan jeg vanskelig tenk meg ut i fra denne historien at Penny er gift med Raptus von Rupp. Det er uansett klart at hun i denne serien ikke har vært i Andeby på 25 år.

• edited November -1

Hovedhensikten med historien er å underholde :). Historiens viktigste poeng er at Skrue får forsoning med ikke bare Penny, men også sin far. Skrue får vite at faren visste at det var eventyrene, og ikke pengene som, drev Skrue. Tempelridderskatten kommer totalt i skyggen, ja

Historien er en fortsettelse av "Korsfarerens konge", men også "The Old Castle's secret" som er en Barks-historie av samme ulla. Kjennskapen til de hemmelige inngangene til fangehullet er fra den historien.

• ACAC
    edited November -1

Hej

Sigvald:
    Han dukker første gang opp i en historie fra 1960.
    Mener nu det var 1962 men det skiller os ikke.
    Men er den tid så i orden for dig - det er jo ikke Rosa tidsregning hvor vi befinder os midt i 50'erne -
    Måske burde Rosa aldrig have brugt Raptus og så kunne han argumentere for at de gifter sig da han kommer til Andeby, fordi Penny efter denne nye serier flytter til Andeby, hvor hun som ældre dame møder Raptus.

Men: God serie - vældig rørende afslutning... jeg læste ret grådkvalt op under læsningen af de sidste sider.

• edited November -1

I dag fikk jeg Rosa-tegninga i posten, og dere kan se den her: http://home.no.net/emyre1/disney/rosa.jpg

• edited November -1

Gratulerer!

• edited November -1

Grattis med den! Lov meg at du rammer den inn med skuddsikkert glass ;)

• edited November -1

Gratulerer så mye med tegninga! Nå er du nok bra stolt, og med god grunn!

• ACAC
    edited November -1

Hej Einar - Ville det være i orden med dig om vi viser den på duckhunts sider - fantegningsafdelingen?

• edited November -1

Takk for gratulasjonene.

AC skreiv:
    "Hej Einar - Ville det være i orden med dig om vi viser den på duckhunts sider - fantegningsafdelingen?"

Naturligvis, helt i orden.

• edited November -1

Gratulerer!

Det er vel unødvendig å si at den må taest godt vare på :)

• edited November -1

i hvilke rosa-historier er egentlig Raptus brukt? Kommer ikke helt på det i farten.....

• edited November -1

"I hvilke rosa-historier er egentlig Raptus brukt? Kommer ikke helt på det i farten....."

I "Rottefangeren" som Carl Barks lagde de 3 første sidene på og Don Rosa tegnet de 5 siste lot Don Raptus få stikke hodet sitt ut av et vindu.

• edited November -1

Se forresten sida med Raptus her:

http://www.perunamaa.net/donrosa/stories/pied04.jpg

• edited November -1

Tusen takk! =)

• edited November -1

Wilfu skreiv:
    ""I hvilke rosa-historier er egentlig Raptus brukt? Kommer ikke helt på det i farten....."

I "Rottefangeren" som Carl Barks lagde de 3 første sidene på og Don Rosa tegnet de 5 siste lot Don Raptus få stikke hodet sitt ut av et vindu."

Du ser også Raptus sitte med ryggen til i "En helt spesiell ting". Jeg er ikke sikker, men jeg tror Egmont har lagt ned forbud mot bruk av Raptus i nyere serier. RvR var forresten med i en eneste Barks-serie, en Onkel Skrue-ensider.

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:
    "Jeg er ikke sikker, men jeg tror Egmont har lagt ned forbud mot bruk av Raptus i nyere serier."

Som eit menneske i Egmont ein gong sa: Raptus og Rotor har dratt til Las Vegas og blitt drag-artistar, og det sømmar det seg ikkje å lage Disney-seriar om, så difor er dei bannlyst. :-)

• edited November -1

Det var vel bare en spøk?

• edited November -1

Vel, det må vi nesten gjette oss fram til. Så... Ja, sannsynlegvis.

Det siste eg høyrde er at Moby Duck har blitt ribba for å bidra med fjær til kostymene til Raptus og Rotor.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?