Jeg vet ikke om det er et allment kjent fenomen, det jeg etter Gisle vil kalle en
rostrirevisjonisme (nebbjustering) av Barks i 60-årene, men jeg oppdaget det nylig og ble ganske sjokkert. La meg forklare ...
Jeg leser i 1969-årgangen nå, og der dukker det opp Barks-historier hvor noen av tegningene virker litt merkelige - tuklet med, på en måte. Og jo, når jeg sammenlikner med samme historie i WDC&S, så viser det seg jammen at nebbene er annerledes. Nebbene i f.eks.
Gamle kjærlighetsbrev fra 1949 er visket ut og
tegnet betydelig kortere (av ukyndig hånd!).
Det er kjent at nebbene ble kortere utover i 60-årene, men ikke visste jeg at tidlig Barks ble revidert for liksom å tekkes samtidens estetikk. Det virker som en merkelig ting å gjøre. Huff!
Comments
Ser nå at listen over utgivelser under hver historie i Inducks er markert med [beaks shortened] eller [partly redrawn], så man kan se hvilke som er rammet.
Er fortsatt fascinert av at det var så viktig med riktig nebblengde at man brukte ressurser på å revidere 20 år gamle serier. Hvem bestemte dette, og hvem gjorde endringene?
Det er interessant at revisjonistene også har hatt instrukser om å fjerne endenes tanngard! Forståelig nok, men med særdeles dårlige resultater ...