Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Kunst og straff

Hei
Kjenner dere tilfeller der kunstnere har blitt dømt, stoppet eller bøtelagt for å bruke disneyinnhold i kunsten sin?

Comments

• Man kan vel kanskje si at Disney klarte å stoppe Charlie Christensen fra å tegne Arne Anka med Donald-lignende utseende, i hvert fall for en stund. Anda fikk hønsenebb, og deretter løsnebb med andefasong som var festet med en strikk. Etter hvert forsvant strikken og Arne var tilbake til sitt normale utseende. Det hele kan selvsagt ha vært et PR-stunt fra Charlie Christensens side, men det truende brevet fra Disney (som er gjengitt i den store hvite Arne Anka-boka) virker ekte.
  • Jeg synes dette er interessant. Dersom du med kunstner også medregner tegneseriekunstnere finnes det jo noen eksempler. Jeg abonnerte i sin tid på serien Howard the Duck. Rundt 1978 kom det trusler om søksmål mot denne serien, som var en slags eksperimentell serie der en aggressiv and ordnet opp mot diverse trusler fra verdensrommet ol. Walt Disney Company mente at Howard kom i juridisk konflikt med Disneys egen Donald Duck. Før rettsaken kom det til et forlik, og etterpå fikk Howard bukser. Temmelig likt det Nils Petter henviser til altså.

Den norske eksperten på dette er juristen Jon Gisle. I en juridisk avhandling fra Universitetet i Oslo i 1998 (?) diskuterer Gisle opphavsrettslig vern av tegneseriefigurer som åndsverk. Avhandlingen finnes i skriftserien CompLex. Her drøftes ikke bare at seriefigurer har rettigheter i forhold til plagiater (Asterix - Asterurix fra EU-kampen i 1994), men også bruk av figurene i andre sammenhenger. I Norge vises det til Lady (Fra Lady og Landstrykeren) som ble brukt i informasjonsmateriale for arrangementet Skeive Dager i Oslo. Dette ble det reagert på, men Disney forfulgte ikke saken rettslig. Egentlig litt synd, siden materialet ikke var direkte kopier av Disneytegninger. I britisk rett er det nemlig slik at det formelt sett bare er de enkelte bildene som har vern. Dermed vil nok en rettssak mot et maleri av figurene falle i Storbritannia. I USA derimot ble det allerede i den første Superman-dommen i 1940 slått fast at tegneseriefigurer som sådanne har opphavsrettslig vern. Dermed er det ulovlig å lage serier uten tillatelse, å lage merchendise, filmer mm. Og her kommer nok også kunst i form av malerier ol inn.

Så kan en selvsagt diskutere hvor grensen går. Er et maleri av en firkantet binge så nært knyttet til Skrue at det ikke er lov? Hva med en tiøring? I sin tid fantes hamburgersjappa McDolly´s på Gjøvik. De hadde for sikkerhets skyld dekorert fasaden av kiosken med store malerier av Disneyfigurer. Navnet og butikken forsvant rimelig fort, uten at rettsak var nødvendig....
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?