Egmonts Facebook-side TSK (Tegneseriekontoret)
meldte den 20. april at Glénats to første spesialalbum med Mikke Mus er på vei til norske bokhandler, og selvsagt også til Egmonts nettbutikk univers.no. Dette dreier seg om "En mystisk melodi (eller Hvordan Mikke møtte Minni)" av Cosey og "Mickey's Craziest Adventures" av Lewis Trondheim og Keramidas. Disse utgis av Egmont i Norge, Sverige og Danmark (i de to sistnevnte landene er de allerede ute), og blir hardcoverbøker i samme fine utstyr som Glénats franske originalutgaver og IDWs engelskspråklige oversettelser.

Facebook-beskrivelsen, akkompagnert av bildet ovenfor, lyder: "To fantastiske bøker ute på norsk! Av Cosey, Lewis Trondheim og Keramidas! Snart i en bokhandel der du bor! Stort format, gilde farger og snobbete papir!" Jeg spurte om utsalgsprisen og fikk som svar: "Selvfølgelig vil de kunne bestilles fra Univers.no. Der vil de koste 249,- pr. stk. evt. 399,- for begge samlet. Priser inklusive porto. Eller fra vår superserviceinnstillte kundeserviceavdeling på telefon 22 77 25 10."
Jeg synes det er flott at Egmont satser skikkelig på disse spesialalbumene i Skandinavia, og håper de selger godt nok til at flere kan utkomme. Angående dét sa Egmonts svenske redaksjonsmedarbeider Germund Von Vovern nylig følgende
i en kommentar på den danske Facebook-gruppen Tegneseriefans: "Faktum är, som nästan alltid, att säljer dessa böcker bra ökar chansen att de två påföljande böckerna (Tebo + Loisel) ges ut de också. Och ärligt talat är de danska/svenska utgåvorna riktigt fina." Kommentaren ble postet i en tråd om de danskspråklige utgavene, som jeg tipper er grunnen til at Germund sier "de danska/svenska utgåvorna", men jeg vil absolutt tro det han sier også gjelder for de norske.
:)
Comments
"Vel, legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!" -Donald
Vi kan bestille Mickeys craziest adventure og/eller en Mystisk Melodi.
Bestill begge for 399 og spar 99,-
Videre påsto samme offisielle Facebook-side for nøyaktig én uke siden at bøkene "er ute … NÅ!" Men det var de ikke... verken da eller nå. Jeg spurte om igjen om utgivelsesdatoen dagen etter, men uten å få noe svar. Ganske imponerende til å være en Facebook-side som er spesifikt dedikert til "Informasjon om tegnserieutgivelser fra Egmont Publishing / Egmont Kids Media."
Enda mer overraskende – ja, IMPONERENDE, faktisk – er det at Egmont har klart å poste det franske coveret som visningsbilde istedenfor det norske. Dette til tross for at de norske bøkene for lengst er trykket, som det fremgår av bildet ovenfor.