Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.
Eldre norske dubbinger på Disney-filmer
Comments
Kortfilmer:
In Beaver Valley: dansk
Nature's Half Acre: dansk, norsk, svensk
The Olympic Elk: norsk
Water Birds: dansk, norsk, svensk
Prowlers of the Everglades: norsk, svensk
Spillefilmer:
The Living Desert: dansk, finsk, norsk, svensk
The Vanishing Prairie: dansk, finsk, svensk
The African Lion: dansk, finsk, norsk, svensk
Perri: norsk, svensk
Jungle Cat: svensk
Secrets of Life har ingen skandinaviske språk, mens Seal Island, Bear Country og White Wilderness foreløpig ikke ligger på Disney+ i det hele tatt.
Jeg har bare hatt anledning til å sjekke The African Lion, og det er definitivt den samme dubben her, som ble brukt på VHS-utgivelsen fra 80-tallet, og som jeg antar er den originale. Så, det virker absolutt som at de har hentet frem de originale dubbingene fra femtitallet for denne filmserien. Krysser fingrene for at de klarer å komplettere de norske versjonene før tjenesten lanseres her i september.
Når det er sagt, så har jeg ikke hørt om at de har gjort eldre versjoner av en dubbing tilgjengelig på Disney+, på noe språk. Så, det at de har klart å finne frem noen skikkelig obskure lydspor her, betyr ikke at vi kan forvente at de vil legge ut originaldubben på noen av de animerte klassikerene. Men, jeg synes uansett det var en hyggelig overraskelse.