Mine øyne falt på dette verket? på kiosken her om dagen
http://www.minetegneserier.no/pls/htmldb/f?p=100:6:14241994283191:VIEW::6:P6_UTGIVELSER_ID,P6_CS:119955,38F652CDD77B41DBCarl Barks og Don Rosa - originalene og oppfølgerne nr.4 2017 (Billiarder i hullet), i tilfelle linken ikke virker.Plager ikke meg nevneverdig men kan noen, eller en eller annen, fortelle meg hvorfor alt som trykkes av Don rosa er så ekstremt pixelert. Sammenlign tegningene til Barks og rosa på det coveret der, hva har skjedd av tilbakeskritt i tegnebransjen siden Barks pensjonerte seg? Don rosa sin del ser jo ut som noe som er laget etter slike tegn etter numrene oppgaver som var i Donald før, og deretter fotografert gjennom en te sil. Selv Don rosa tegner vel ikke så ille som det coveret der antyder.
Så da lurer jeg på om, er dette ett eksempel på sabotasje utført av Barks-purister i diverse forlag som bevist trekker ned kvaliteten på Don rosa sine tegninger på vei til trykkeriet?
Imøteser gjerne en oppklaring på dette fra Don-rosa-folket!
Comments
Kan pikseleringen rett og slett være et konkret uttrykk for reproduksjonens virkning på kunstverkets aura, jf. Walter Benjamin? I så fall lurer jeg på hvorfor Barks ikke er rammet.
Det er ganske pinlig dårlig vil jeg si, hvor får forlaget originalene fra?
Synes personlig fortsatt at don er mere pixelert enn Carl.
Personlig synes jeg Barks er hakket mer pikselert. Det er rett og slett provoserende dårlig trykk sammenlignet med f. eks. Fantagraphics' bøker, samt uten tvil Carl Barks Samlede Verk. Men skal være enig i at både Barks- og Rosa-seriene har dårlig trykkvalitet i disse bøkene. Det blir kanskje mer en subjektiv vurdering hvem som ser verst ut.
Dagens Egmont versjoner av Don Rosa sine serier er de samme som ble brukt i Hall of Fame (Se eksempelet mitt under). Disse ble deretter oppdater hva fargene angår etter Don Rosa sitt ønske. Disse nye oppdaterte filene er de som benyttes i dag. Det er tydelig disse som har endt opp med en elendig kvalitet og høy pixelering.
Dessverre er pixelering et problem i nye trykk av Barks serier også. Her bruker Egmont de samme fargefilene som ble brukt i CBSV for nye utgaver. Men pixler var vel ikke et problem i CBSV? Men synes likevel pixler er en anelse mer tydelig i CBA sammenlignet med samlede verker. Nå er uansett ikke pixlene like tydelige i Barks opptrykkene som i Don Rosa seriene. Men uansett tydelig at de filene som brukes er av mildt sagt dårlig kvalitet. Ingen Egmont publikasjoner holder samme kvalitet når det gjelder gjengivelse av strek, som for eksempel Fantagraphics.
Jeg hadde en liten sammenligning liggende som jeg ikke har brukt før. Ikke like tydelig som på eksemplet til Mats. Men håper den skrekkelige forskjellen likevel synes her også.
Jeg var forresten frekk nok til å ta opp pikseleringen i nye Skrues liv med Don, og han hadde hørt om det før, men la ikke merke til det selv med det blotte øye. Han har vel ikke verdens beste syn nå, men det tyder kanskje på at dagens pikselerte strek dessverre er "godt nok" for de fleste.
Men tror det kanskje er pikselering i DRSV også. I alle fall er det det i den Danske utgaven som kom enda litt senere:
ddfr.dk/forum/viewtopic.php?id=4944&p=6
Pikselering her også, men graden varierer fra serie til serie. Har ikke saumfart hele verket, men Skrues liv XII er nok noe av det som ser verst ut.
Her fra Carl Barks Andeby Lemenjakten og andre historier 1954-55 og Beste historier nr. 7. Det er dessverre en ganske så markant forskjell i kvaliteten på strekene.
https://m.facebook.com/groups/479528102530190?view=permalink&id=611867582629574
Veldig bra at du tar det opp. :) Og det er helt absurd at ingen hos Egmont så langt har merket dette eller ser på det som noe problem. Dette hadde aldri skjedd før i tiden.