Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Maya Åstrups Mikke Mus

Jeg sitter akkurat og leser et ganske interessant intervju med den danske Disney-forfatteren Maya Åstrup fra 2011 (vet ikke om dette har vært nevnt i forumet tidligere). På et punkt i intervjuet sier Maya:

"Jeg har skrevet mange Mickey Mouse-historier, før jeg blev forfremmet til Anders And. Og ham har jeg virkelig kæmpet med, fordi alle har et billede af, at Mickey er den lidt kedelige, regelrette detektiv, der aldrig træder ved siden af. Men jeg er overbevist om, at han har mange flere sider. Jeg skrev for eksempel en historie i oktober, hvor han er helt til rotterne. Ingen tror på ham, og han er lige ved at dø til sidst, og det er de der ekstra lag, jeg gerne vil give nogle af karakterne, som kan udvikle dem lidt".

La oss ignorere et øyeblikk hvor trist leddsetningen "før jeg blev forfremmet til Anders And" er. Dette sier vel alt om hvordan Egmont mer eller mindre har gitt opp museuniverset i dag. Det jeg vil frem til er at Maya Åstrup kanskje er den mest interessante Egmont-forfatteren som har jobbet med Mikke Mus i senere år – og jeg sier dette etter bare å ha lest (så vidt jeg kan huske) to historier av henne: "Med Kladden på hjernen" (DD&Co nr. 34-35 2010) og "Mikke blir grusom" (DD&Co nr. 47 2013). Begge disse kunne hatt godt av å være lengre, spesielt den sistnevnte (skjønt det er tydeligvis ikke lett å få lange historier av noe slag gjennom Egmonts nåløye). Men begge festet seg like fullt i bevisstheten min. Her er en forfatter som åpenbart er interessert i å pushe de litt mørkere sidene av Mikke-universet, og teste hvor langt det går an å presse figuren i desperate situasjoner. Jeg kunne godt tenke meg å lese flere eventyrserier med Mikke skrevet av henne.

Så i den forbindelse vil jeg spørre: klarer noen her å kjenne igjen Mikke-historien som Maya snakker om i intervjuet? Har den kommet ut noe sted, for eksempel i det norske bladet?
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?