Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Floyd Norman tegner live på Gottfredson's tegnebord

Det ble akkurat lagt ut en svært interessant video på Disneys offisielle YouTube-kanal. Floyd Norman sitter på Gottfredson's gamle tegnebord og gjenskaper den første dagsstripen med Mikke Mus i serien "Disney Quick Draw!". Videoen er et opptak fra en livesending der han svarer på spørsmål fra seere. Mye historie og interessante opplysinger i denne videoen!

Comments

• Videoen starter forresten med å si den aller første stripa ble tegnet av Floyd Gottfredson. Men akkurat den er jo normalt kreditert til Ub Iwerks/Win Smith.
  • "Videoen starter forresten med å si den aller første stripa ble tegnet av Floyd Gottfredson. Men akkurat den er jo normalt kreditert til Ub Iwerks/Win Smith."

Ja, jeg er litt sjokkert over å se Floyd Norman av alle personer påstå at Mikke Mus-dagsstripen som sto på trykk 13. januar 1930 skal være tegnet av Floyd Gottfredson. Gottfredson tok først over stripen flere måneder senere, midt inne i historien "Mickey Mouse in Death Valley". Den første stripen han tegnet ble trykket 5. mai 1930.

Jeg er nokså sikker på at Floyd Norman vet alt dette. For de som samler på Fantagraphics' Gottfredson-bøker: Volum 1 inneholder en dedikasjon skrevet av Floyd Norman der Norman forteller om hvordan han gjenopplivet føljetongformatet på Mickey Mouse-avisstripen da han skrev manus til denne på 90-tallet. Et bildeeksempel i boken viser første stripe fra Normans første føljetongserie (fra 1990), og denne stripen er en direkte homage til Gottfredsons første stripe fra 5. mai 1930.

I lys av dette blir den ovennevnte videoen enda mer merkelig. Ble Norman bedt av en Disney-executive om å forenkle historikken? Og hvis det var Gottfredson de ville feire, hvorfor ikke bare vente til 5. mai og få Norman til å gjentegne stripen fra den datoen istedenfor?
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?