Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Donald Duck & Co 2017

2»

Comments

• THE PLOT THICKENS.

Jeg har ikke kjøpt verken pocketen eller de nyeste DD&Co, men nevnes det i noen av utgivelsene at "dette kan du lese mer om Donald Pocket nr. 454", eller "dette kan du lese mer om i Donald Duck & Co"? Eller er sammenhengen noe som leserne selv er ment å oppdage?

Vanlig prosedyre i amerikanske serieblader er vel at de skriver i slutten av bladet hvor man kan lese videre.
  • I bladet er det ingen referanser til noe annet.
  • edited July 2017
    Ah, som jeg tenkte. Da er det nok heller ikke nødvendig på noen måte å lese både DP og DD&Co for å følge de respektive utgivelsenes historier, slik tilfellet som regel er med amerikanske blader.
  • Ser at Inducks har definert disse historiene som en egen underserie nå, "The Dark Series":
    https://coa.inducks.org/subseries.php?c=The+Dark+Series

Fordømt at bare annethvert blad selges i butikk, mangler kun den ene historien i nr. 26.
  • Som abonnent føler jeg at eneste bonus jeg får er at jeg faktisk mottar alle bladene. Før den nye ordningen var alle nr i juli utvidet. Nå er det bare nr'ene som er i løssalg som har flere sider enn vanlig. Det samme i fjor...
  • edited July 2017
    Nå har jeg lest historien i DP454 og den ligger handlingsmessig før bladene. Donald/Fantonald møter Professor Svarthe for første gang og får ham fengslet.
    Det er også en del tekstbokser som forklarer hvem Fantonald er og at Petter Smart har levert utstyret hans.

I DD25 som er Svarthes første opptreden i bladet henvises det til at han har møtt Fantonald og at han har et hemmelig skjulested, noe man får se i pocketen.

Dete er ingen referanser mellom pocketen og bladet, men flere av historiene i bladene har referanser til hverandre.
  • En historie i Donald Pocket, og ikke i Donald Duck & Co, så seg nødt til å FORKLARE hvem Fantonald er? Hva har skjedd med verden?
  • Dette er sikkert av spesiell interesse for noen, så kan nevne at sommerlesing i DD&Co nr.29 blir En helt spesiell liten ting av Don Rosa.
  • 20 år siden sist, forhåpentligvis i sammenheng med at Skrue fyller 70 år i år. Vet ikke om det har vært noe som tilsier noen større markering i år som i 2007?
  • Blad nr 32 i år har en historie som heter Gryteferdig. Til minne om Kornelius Kvakk som skal ha fått en krukke gull av en dverg arrangerer Hakkespettene en konkurranse der man skal finne Ole, Dole og Doffen utkledd som dverger. De tre vinnerne får hver sin krukke med gull. Blant deltakerne er onkel Skrue, Anton og en litt motvillig Donald. Skrue jukser en masse i denne historien, noe som ikke stemmer med personligheten hans. I historien med Bombi Zombi kommer det frem den ene gangen han regelrett svindlet og jukset. Historien Gryteferdig er vel og merke morsom, men jeg irriterte meg litt over brudd på en karakters personlighet.
  • I bladet som jeg mottok torsdag er det en skikkelig oversetterblemme i en historie der Petter Smart drar til Limpopo. Han tror Gudbrand Gråstein er en bedre arbeidsgiver enn Skrue. Helt konsekvent i historien omtales Gulbrand som Gudbrand!
  • edited October 2017
    DD&Co synker stadig dypere, skjønner jeg.

Jeg har mer eller mindre totalt sluttet å kjøpe nye numre av bladet; synes den dårligere papirkvaliteten de begynte med i 2014 er så deprimerende. (Det samme er det kyniske påfunnet om kun annenhver uke i butikk, forresten. Vet noen om dette har ført til en merkbar økning i antall abonnenter?)
  • Totalt antall solgte eksemplarer av hvert blad har fortsatt å synke slik jeg husker tallene for ukepressen. Men tror ikke tallene skiller mellom løssalg og abonnement. Ett ganske tragisk påfunn med kun annethvert blad i løssalg. Frem til 2003 kjøpte jeg bladet i løssalg, men begynte abonnere etter et forholdsvis gunstig tilbud.
  • I blad 45 dukker en viss pensjonert Donald tegner fra Louisville opp i denne historien. Noen som husker flere historier ser tegnere dukker opp. Jeg huske Jippes tegnet inn Barks som egg aster I en av Barks' hakkespetthistorier.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?