Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

50 år siden Walt Disney døde

Det er i disse dager 50 år siden Walt Disney døde. Han var født i 1901, i likhet med Carl Barks. Tror dere at Andeby hadde sett annerledes ut i dag dersom det hadde vært Barks som døde i 1966 og Walt Disney som døde i 2000?

Comments

• Jeg tror ikke det hadde sett så annerledes ut. Hvis Barks hadde vært aktiv fram til han døde i 1966 ville han jo ha vært i den alderen der han i vår verden pensjonerte seg uansett. Andeby var jo stort sett ferdig definert på det tidspunktet. Og om Walt Disney hadde levd til år 2000 tror jeg ikke ville hatt så mye å si. Disney hadde jo ikke noe med Andeby å gjøre uansett.
  • Enig med Tommy. Derimot kunne det vært VELDIG interessant å se en alternativ versjon av hvordan Disney-konsernet hadde utviklet seg hvis Walt hadde levd mange tiår lenger enn han gjorde.
  • Også enig med Tommy. Det Walt konsentrerte seg mest om på 1950 og -60 tallet var Disneyland. Det er ikke sikkert han engang viste at det var noe som het Andeby (Duckburg). Disneykonsernet hadde lite med tegneseriene å gjøre, det var Western som tok seg av det.
  • Anders Gjæver skrev vel noe sånt som at hvis Walt hadde fått leve noen år til så ville tiden ha gått ham forbi. Muligens. Det hadde vært interessant å sett hvordan Walt hadde stilt seg til hippiebevegelsen, studentopprør og diverse andre motkulturer/bevegelser.
  • Hva Walt Disney ville ha gjort hvis han ikke hadde gått bort i 1966 er det nesten umulig å si noe sikkert om. Han var en stor innovatør, som stadig hadde nye ideer, som ofte kom som store overraskelser, selv overfor han nærmeste medarbeidere, noe som også hans datter Diane påpekte mange år etter farens død. Det Walt Disney først og fremst var opptatt i slutten av sitt liv var byplanlegging og sitt store prosjekt EPCOT (Experimental Prototype Community of Tomorrow), som var en av grunnene til hans oppkjøp av store landområder i Florida på slutten av 1960-tallet. Siden Walt Disney døde da dette kun var på et planleggingsstadium, ble det ingenting av hele prosjektet. Disney-konsernet bygget i stedet opp en temapark på området, med fokus på teknisk innovasjon og ulike nasjonale kulturer (og som er en av parkene i det gigantiske "Walt Disney World" komplekset), men beholdt navnet "Epcot", mest sannsynlig som en hyllest til Walt selv.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?