Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Onkel Jubalon

Har akkurat lest bok 2 av William van Horn i Hall of Fame-serien.
Her treffer vi stadig på Skrues boms av en halvbror, den snodige onkel Jubalon.

Han må nødvendigvis være frukten av et sidesprang mellom Fergus McDuck og en pelikanpike.

Dette er en nesten umulig tanke.

Vil denne uanstendige historien noensinne komme på trykk i Donald Duck & Co eller vil skandalen ties ihjel?
Og er det noe slektskapsforhold mellom onkel Jubalon og Rotor McKvakk?

Spørsmål som kan holde en stakkar våken ei sumarnatt..

Comments

• edited June 2014
    Hm, interessant nok. Strengt tatt vil eg seia at kun karakterar skapt av eller brukt av Karl Marx er såkalla "canon". Men Onkel Jubalon kan kanskje vera eit unntak.

Dei fleste kjenner jo til at Barks og Van Horn hadde eit samarbeid på slutten av førstnemnde sin karrière. Då Barks var ute av stand til å teikna sjølv overlot han til den han nok sjølv såg på som sin rettmessige arvtakar, Van Horn, til å stå for teikninga av manusa sine. Ja, det var nok snakk om fleire manus enn kva som er offisielt kjend.

Det er nok ikkje utenkeleg at Barks eigentleg heller ville at Van Horn skulle ha laga Onkel Skrues liv enn Don Rosa. Angåande Jubalon så tok eg ein kikk i samlinga mi og ser han første gong er med i Donaldbladet i 33. utgåve av 1994-årgangen. Dette var jo like etter Skrues liv. Min teori er at det er Barks som er opphavet til denne karakteren, sjølv om Van Horn stod for teikning og manus offisielt sett. Dette var nok eit aldri så lite spark til Rosa for stamtreet og Skrues liv, som Barks nok ikkje var heilt fornøyd med.
  • Har ikke satt meg så nøye inn i bakgrunnshistorikken på dette området men van Horn stod vel for tegningene i Barks siste fortelling Horsing around in History, så vi vet i det minste at de to har kjent hverandre. Hva de har pratet om utover denne historien er jo åpent for spekulasjoner.

Men det var altså bare tanken på at den ellers så rettskafne Fergus på et eller annet tidspunkt før eller etter Skrues fødsel skal ha harvet over en pelikan som brant seg fast i mitt sinn.

Det finnes flere og utmerkede grunner til at denne biten av Skrues liv ikke er tatt med i Don Rosas biografiske verk, som tross alt skulle publiseres i et barneblad, men kanskje er det å håpe på at episoden innlemmes i en fremtidig "extended cut" for voksne lesere? Om ikke annet enn for å forklare hvor denne fremmelige fuglen kommer fra?

Aller helst ville jeg sett en Jubalons Liv og Levnet men det er vel å be om for meget.

• Ser eg skreiv Karl Marx i det førre innlegget, det skulle sjølvsagt ha vore Carl Barks.
  • Ja, jeg stusset litt over dette. Etter et kjapt søk i inducks ser jeg jo at Karl Marx aldri tegnet noen Donald-historier.
  • CB og KM er selvsagt samme personen ...
  • Her lærte jeg mer om Karl Barx enn ti vise på taket.
  • edited June 2014
    Hambograh, har du lest artikkelen "A Journey to Duckburg"? Den omhandler Don Rosas besøk hjemme hos Carl Barks i Grants Pass, Oregon etter de opprivende rettsakene i kjølvannet av Barks Studio perioden. Besøket fant sted 12. august 1998. Artikkelen beretter om en vennlig tone mellom de to. Les mer på mine nettsider:

• Litt OT: Det besøket ble forøvrig filmet, og det er riktig at det var et møte preget av normal høflighet. Barks var en utrolig vennlig mann, og han ville uansett ikke ha kommet med noen negative kommentarer i en slik setting, selv om han nok hadde sine meninger.
  • Jeg synes nok at Barks smil er litt påklistret der han blar i Solens Sønn, ja.

Høflighet er nok stikkordet her.

• edited June 2014
    "And it disturbs me when kindly (but misguided) people make the ascertation that I'm in any way better than Barks (other than younger) it hurts my feelings!"

Enig med Rosa her! ;)

Og forresten - off-topic, men:

"I'll be glad to do a Mickey Mouse story after someone else writes and draws classic Mickey comics for 25 years and gets me interested in those cute ink lines."

Det kan høres ut som Don Rosa aldri har lest Floyd Gottfredsons klassiske Mikke Mus-historier.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?