Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Nye håndtegnede Mikke Mus-kortfilmer! (oppdaterte videolinker)

edited March 2013 in Donaldisme
Disneys TV-animasjonsavdeling har begynt å lage en splitter ny serie med håndtegnede Mikke Mus-kortfilmer, hvorav den første, "Croissant de Triomphe", ble offentliggjort på nettet i går:

EDIT: Se filmen her: http://www.dailymotion.com/video/xy6klv_mickey-mouse-croissant_shortfilms eller her: http://cdn.videos.dolimg.com/xd_shortform/mic/xd99999/092bcc-hxd99999_pmic-test-h264m_aac_1280x720_1404x96.mp4.

Det er foreløpig planlagt 19 filmer i serien, som er beregnet på TV- og internettdistribusjon ut fra informasjonen jeg har lest. (Skulle på en måte ønske at de ble lansert på kino istedenfor, men men.) Her er et utdrag fra den offisielle presseomtalen, hentet fra Jerry Becks Cartoon Research-side (http://cartoonresearch.com/index.php/new-mickey-mouse-shorts/):

"Produced in 2D animation, the design esthetic for the Mickey Mouse cartoon shorts reaches back almost 80 years and borrows reverentially from the bold style of his 1930s design, but not before adding a few contemporary touches. Designs for other characters have a similar approach, favoring a “rubber-hose” cartoon style for more exaggerated animation. Background designs closely reflect the graphic design sense of 1950s and 1960s Disney cartoons. And for those true eagle-eyed Disney fans, the production team has also included the occasional homage to other icons from the storied Disney heritage."

Hva synes jeg så om "Croissant de Triomphe", den første filmen i serien? Tja, ikke perfekt, men det er forfriskende å se Mikke med både kortbukser og prikkøyne igjen, og jeg setter pris på filmens henvisninger og hyllester til klassiske Mikke Mus-filmer fra slutten av 20- og begynnelsen av 30-tallet. Samtidig er jeg usikker på om den moderne tvisten på 30-tallsdesignet er den beste veien å gå... muligens ville jeg foretrukket at de fant frem til noe som er enda nærmere originaldesignet. Men for all del, redesignet er ikke dårlig heller.

Et annet problem, som Amid Amidi også observerer på Cartoon Brew (http://www.cartoonbrew.com/disney/disney-is-producing-new-mickey-mouse-shorts-and-premiered-the-first-one-today-79117.html), er at ikke alle scenene i filmen er like morsomme. Noen av gagsene fungerer bra, men i mange tilfeller virker det som om ville kameravinkler og actionscener er viktigere enn bra poenger/gags. Og jeg er til en viss grad enig med Amidi i at filmen ikke spiller på Mikkes personlighet like godt som den kunne ha gjort... selv om jeg elsker å se ham utfolde seg og være på eventyr igjen som i gode gamle dager! :)

Alt i alt ser jeg frem til å se mer av denne serien, og er spent på hvordan den utvikler seg. Synopsisene for de neste to filmene høres også lovende ut (igjen fra Jerry Becks Cartoon Research-side):

"“Yodelberg”
Mickey longs to visit Minnie atop her mountaintop chalet but quickly realizes that the threat of avalanche has made the trek up the mountain more challenging than usual.
“No Service”
Mickey and Donald try to buy lunch from a beachside snack shack but are unceremoniously turned down because of the classic “No shirt, no shoes, no service” admonition (of course, Mickey doesn’t wear a shirt and Donald doesn’t wear shoes!)."
«13

Comments

• Det første jeg tenkte var "dette ser ikke ut som slik en mikkefilm skal se ut", men nå som jeg har sett den ferdig må jeg si at jeg egentlig liker blandingen av klassisk og moderne design veldig godt.

Filmen i seg selv var mer sjarmerende enn morsom (selv om jeg lo et par ganger), men jeg likte den såpass godt at jeg ser frem til flere filmer. :)
  • edited March 2013
    Enig i at "sjarmerende" er en bedre beskrivelse av filmen enn "morsom". :) Retro sjarm hadde den i massevis, og det var vel også mitt favorittelement i filmen.

Jeg la forresten merke til at YouTube-videoen jeg opprinnelig postet er blitt blokkert, så jeg oppdaterte innlegget ovenfor med noen alternative videolinker (http://cdn.videos.dolimg.com/xd_shortform/mic/xd99999/092bcc-hxd99999_pmic-test-h264m_aac_1280x720_1404x96.mp4 eller http://www.dailymotion.com/video/xy6klv_mickey-mouse-croissant_shortfilms). Så for de som ikke fikk sett filmen før den forsvant fra YouTube, her kommer en ny sjanse! :)
    "Hvorfor er de så slemme mot meg som bare prøver å hjelpe dem?" -Skipper Slask
    "Vel, legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!" -Donald
  • Stilig! Jeg skulle gjerne skjønt mer av fransken (spesielt hva gutten på karusellen sier til Mikke), selv om jeg fikk med meg en del. ("Daisy, j'ai besoin des croissants, maintenant!" ;)) )
  • edited March 2013
    Link til en offisiell Disney-side:

Croissant de Triomphe on Disney Video
  • Hvordan kommer du deg inn på den offisielle Disney-siden for filmen? Jeg har forstått det sånn at den bare er tilgjengelig for de som faktisk befinner seg i USA. Med en gang jeg trykker på linken her blir jeg i hvert fall redirigert til www.disney.no...
  • edited March 2013
    Javel, er det slike begrensninger?
    Jeg har to pc'er på jobb. Den stasjonære er tydeligvis "utenlandsk" selv om ip-adresse er i Stavanger. Jeg kan ikke se enkelte programmer på nrk.no fordi jeg befinner meg i "utlandet".
    Min trådløse laptop har det omvendt. Tilgang til programmer på NRK er som normalt, alt er tilgjengelig.
    Men jeg ser at jeg havner på disney.no med denne.
    Ganske merkelig ettersom det trådløse nettet og kabelnettet går gjennom samme server på jobben.

Her er det noe muffens på gang i Stavanger! De forsøker å melde seg ut av Norge. De vil ha olja for seg selv!
  • edited March 2013
    Syntes dette så interessant ut. Tegningene kunne minne litt om streken i Phineas and Ferb (en gjenganger på Disney Channel) og handlingen var helt ok. Det som først og fremst gav meg assosiasjoner til "tidligere tider" var den forsegjorte introen.
  • Synes figurene ikke passet helt til bakgrunnen, men den forskjellen er kanskje noe av hensikten?
  • Enig med andre her, det minte mer om dataspill enn god, gammel slapstick. Men visuelt fungerte det bra, fin balanse mellom 1920-tallsfigurene og et mer moderne uttrykk. Hvis manus-delen tar seg opp noe, kan dette bli fint.
  • En ny kortfilm i denne serien ble offentliggjort på Disney.com i går! Denne gangen er det snakk om "No Service", en velopplagt gagtegnefilm med Mikke og Donald, som forøvrig er episode 1 av serien ifølge Wikipedia (der "Croissant de Triomphe" listes som episode 3). "No Service" kan sees her for oss som ikke befinner oss i USA. :)

I mine øyne er dette et stort oppsving fra "Croissant de Triomphe". Denne filmen er virkelig morsom, og samspillet mellom Mikke og Donald funker kjempebra, spesielt fordi det hele tiden er karakterdrevet. Og i tillegg leker historien mer bevisst med konseptet om halvnakne Disney-figurer enn noe annet offisielt Disney-produkt jeg kan komme på. :P
  • Jeg lo av biten der Mikke gjemmer seg bak et gjerde like effektivt som om det var en vegg.
  • Du snakker om delen der Mikkes kroppsdeler går i ett med det svarte gjerdet? Samme her, det var definitivt en av favorittene mine. :P
  • Jeg synes ikke at dette ser så altfor seriøst ut. For det første passer vel en franskspråklig tittel like dårlig på en Disney-film som en en engelskspråklig tittel ville gjort i en Asterix-film? For det annet passer Donald svært dårlig sammen med Mikke. I seriøse amerikanske tegneserieutgivelser bor Donald i Duckburg, mens Mikke bor i Mouseton.
  • edited June 2013
    Kanskje noen av de andre 19 filmene også får en tittel som ikke er på engelsk.

Hva de vil snakke i Yodelberg, aner jeg ikke.
    Klippet som er tilgjengelig er bare jodling.

Men en annen tittel enn engelsk går vel bra?
    Hvis jeg sier "Hello, friends" - Hvilken film snakker jeg om da?
    Du har ikke hørt om den?
    Men du har sikkert hørt om Saludos Amigos.
  • "Yodelberg" ser absolutt lovende ut! Ville ikke gjort meg så mye hvis all kommunikasjon skjer gjennom jodling. ;)

Så, hva syntes du om "No Service", Glomgold?
  • edited June 2013
    Den var jo morsom. Selv om jeg ikke er helt fan av streken. Blir litt Ren & Stimpy og, som nevnt, Phineas and Ferb.

Likte best delen hvor Donald godter seg over at Mikke løper rundt naken :)

Jeg synes ikke Mikke og Donald passer sammen i en tegneserie, jeg heller.
    Men her fungerer det bra. Det er jo bare en kortfilm.
  • edited July 2013
    Noen dekorative høyresolusjonsbilder jeg fant fra "No Service", "Yodelberg" og "New York Weenie" (bra oppdatering, Glomgold!). De gjør seg bra som desktop-bakgrunner. :)

image

image

image
  • 'New York Weenie' er innmari Kricfalusi-inspirert. Min minste favoritt så langt, men jeg setter pris på at de tøyer forventningene til hvordan en Mikke-film "skal" være.
  • "Hvorfor er de så slemme mot meg som bare prøver å hjelpe dem?" -Skipper Slask
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?