Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald-NM 2012

13468921

Comments

• edited November -1

Grunnen til at jeg skrev bare "varer" i stedet for "neper", var at mitt eksemplar av Donald Pocket 366 befinner seg på et annet sted enn jeg er nå. Derfor brukte jeg en PDF-fil med den originale italienske teksten i stedet, men siden jeg ikke kunne være sikker på hva "rape primizia" hadde blitt oversatt til i den norske versjonen, valgte jeg å bruke en mer generell betegnelse, som ville dekke det som sto i den norske teksten, uansett hva det måtte være. Jeg vurderte om jeg skulle skrive navnet på historien i parentes for å vise at jeg visste hvilken historie det var snakk om, men jeg kom fram til at det ikke var nødvendig, siden vi aldri har blitt bedt om å gjøre det.

Men er ikke så farlig om jeg får det ene poenget eller ikke. Jeg vet jeg ikke har noen mulighet til å vinne uansett, så jeg er mest med for gøy.

• edited November -1

Tommy skreiv:

Grunnen til at jeg skrev bare "varer" i stedet for "neper", var at mitt eksemplar av Donald Pocket 366 befinner seg på et annet sted enn jeg er nå. Derfor brukte jeg en PDF-fil med den originale italienske teksten i stedet, men siden jeg ikke kunne være sikker på hva "rape primizia" hadde blitt oversatt til i den norske versjonen, valgte jeg å bruke en mer generell betegnelse, som ville dekke det som sto i den norske teksten, uansett hva det måtte være. Jeg vurderte om jeg skulle skrive navnet på historien i parentes for å vise at jeg visste hvilken historie det var snakk om, men jeg kom fram til at det ikke var nødvendig, siden vi aldri har blitt bedt om å gjøre det.

Men er ikke så farlig om jeg får det ene poenget eller ikke. Jeg vet jeg ikke har noen mulighet til å vinne uansett, så jeg er mest med for gøy.

Poeng tildelt.

• edited November -1

Andrebyboer skreiv:

"Hvorfor"-spørsmål er generelt vriene, siden det riktige svaret avhenger av nøyaktig hva det er som må forklares, og hvor dypt man vil grave i direkte og underliggende årsaker. Så man kan gi sikkert tusen forskjellige, like riktige, svar på spørsmålet "Hvorfor gikk romerriket under?"

La meg skyte inn at jeg liker hvorfor- og hvordan-spørsmålene, blant annet fordi jeg synes de er litt mer gjennomførbare enn detaljspørsmål ("hva heter ...", "hvor mye ..." osv.) hvis man ikke har tilgang på blader. Og så lenge svarene rettes av mennesker, ikke maskiner, er det ikke noe problem at man kan tolke spørsmålene på flere måter.

Kristin skreiv:

Nei, de tre oppgitte navnene i fasiten stemmer med de tre første norske Gråstein-utgivelsene. Takk til min far, som ved instrukser via telefon slo opp alle tre i mammas gamle samling! (Jeg lovet pappa å takke ham i forumet. Imidlertid oppdaget vi etterpå at alle navnene var oppgitt på INDUCKS …)

De står også i en fotnote i Donaldismen (boka). Slikt husker jeg. Når jeg har eksamen og når mine beste venner har bursdag, husker jeg ikke.

Ellers kan det være taktisk uklokt å gi råd til andre deltakere, men det er nok lurere å bruke tiden sin på å prøve å grave fram svar på spørsmålene enn å se etter mønstre.

Til slutt slenger jeg meg på hyllestene til arrangørene. Upåklagelig opplegg og gjennomføring, som vanlig.

• edited November -1

Mikkel Hagen skreiv:

Spørsmålet om "Korleis tjente Skrue dei 17 kronene han mangla for å tjene sin niande million?" er et av de vanskeligste spørsmålene jeg har vært borti. Brukte nesten 24 timer på og finne svaret, ca klokken 8 fant jeg svaret og skyndte med og lese historien om Skrues niende milion. :-P

Hadde litt problemer jeg også, men klarte det ganske greit når jeg faktisk så på de italienske resultatene for "million" og fant historien om den niende.
    Har egentlig samlingen av pocket på hytta, men akkurat denne hadde jeg liggende hjemme.
    Husket vagt at jeg hadde lest noe med 17kr nylig, men husket ikke hvor.

Håper ikke det kommer så mange spørsmål hvor svaret finnes i pocket, da må jeg sende faren min til fjells for å hente pocketsamlingen (343 stk).

• edited November -1

Jeg gjetter at Mikkel Hagen likte det første topoengsspørsmålet. :)

• edited November -1

Øystein Skartsæterhagen skreiv:

Ja det var koseligt det spørsmålet der :-D

Litt ergelig er det at jeg ikke fant ut hvem sjeik Ali Somein var, men jeg så igjennom nettopp den historien han var med i uten og finne navnet hans der, han ble bare omtalt som sjeik over alle sjeiker. Ja ja.

• edited November -1

Øystein Skartsæterhagen skreiv:

Ja, flirte godt da jeg så det : )

• edited November -1

Mikkel Hagen skreiv:

Litt ergelig er det at jeg ikke fant ut hvem sjeik Ali Somein var, men jeg så igjennom nettopp den historien han var med i uten å finne navnet hans der, han ble bare omtalt som sjeik over alle sjeiker. Ja ja.

Dersom det virkelig står "Sjeik over alle sjeiker" i en av de norsk utgavene av denne historien bør du så avgjort få rett på dette spørsmålet. Tommy fikk jo rett på et annet spørsmål fordi han ikke kunne lese seg til riktig svar ut fra den italienske versjonen av historien som han hadde tilgang til.

• edited November -1

Sigvald skrev:

Dersom det virkelig står "Sjeik over alle sjeiker" i en av de norsk utgavene av denne historien bør du så avgjort få rett på dette spørsmålet. Tommy fikk jo rett på et annet spørsmål fordi han ikke kunne lese seg til riktig svar ut fra den italienske versjonen av historien som han hadde tilgang til.

Jeg sendte ikke inn et svar siden jeg ikke fant ut hvem denne sjeiken var. Jeg tenke først på Onkel Skrue og gullmånen, men der var det en Maharaja og ikke en sjeik, så bladde jeg igjennom "Pipeline to Danger" i HoF Carl Barks bok 7. Så vidt jeg kunne se ble han altså bare omtalt som sjeik over alle sjeiker.

• edited November -1

Nå begynner spørsmålene å bli vanskelige nok til at jeg virkelig merker at jeg kun har deler av samlingen tilgjengelig. Nå begynner det å dukke opp spørsmål der jeg vet hvor svaret står, men ikke har utgivelsene tilgjengelig. Jeg prøver å si til meg selv at jeg bare er med for gøy, men det er litt frustrerende uansett. :D

Ellers så får jeg slenge meg på de andre å si at NM er kjempegøy som vanlig. :)

• edited November -1

For min del er det vanskelig nok MED samlingen tilgjengelig. At jeg ikke samler på pocket, gjør også at det blir noen hull. Men det er uansett moro så lenge en har tid til å lete i julestria.

• edited November -1

Mikkel Hagen skreiv:

Jeg sendte ikke inn et svar siden jeg ikke fant ut hvem denne sjeiken var. Jeg tenke først på Onkel Skrue og gullmånen, men der var det en Maharaja og ikke en sjeik, så bladde jeg igjennom "Pipeline to Danger" i HoF Carl Barks bok 7. Så vidt jeg kunne se ble han altså bare omtalt som sjeik over alle sjeiker.

I fasiten står det Onkel Skrue lever farlig / Rørledning til besvær uten henvisning til noen spesiell utgave av historien. I henhold til INDUCKS/COA er den norske tittelen Rørledning til besvær oppført i HOF-bokens innholdsfortegnelse. I henhold til fasit skulle du med andre ord ha funnet svaret i den utgaven av historien som du har. Dersom det er riktig som du sier, at at sjeikens navn ikke nevnes der, er det alvorlig grunn til å stille spørsmål ved oppgavens validitet. Kanskje det for fremtiden bør innføres visse prinsipper - f.eks. at alle oppgaver skal ta utgangspunkt i den første norske utgaven av historiene og/eller at alle oppgaver knyttet til Barks og Rosa skal ta utgangspunkt i CBSV og DRSV?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Mikkel Hagen skreiv:

I fasiten står det Onkel Skrue lever farlig / Rørledning til besvær uten henvisning til noen spesiell utgave av historien. I henhold til INDUCKS/COA er den norske tittelen Rørledning til besvær oppført i HOF-bokens innholdsfortegnelse. I henhold til fasit skulle du med andre ord ha funnet svaret i den utgaven av historien som du har. Dersom det er riktig som du sier, at at sjeikens navn ikke nevnes der, er det alvorlig grunn til å stille spørsmål ved oppgavens validitet. Kanskje det for fremtiden bør innføres visse prinsipper - f.eks. at alle oppgaver skal ta utgangspunkt i den første norske utgaven av historiene og/eller at alle oppgaver knyttet til Barks og Rosa skal ta utgangspunkt i CBSV og DRSV?

Men navnet Ali Somein nevnet i HOF, side 153. Så da er det ingen alvorlig grunn til så stille spørsmål ved oppgavend validitet.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

I fasiten står det Onkel Skrue lever farlig / Rørledning til besvær uten henvisning til noen spesiell utgave av historien.

Meiner å hugsa at det var CBSV vi fann dette namnet i - eg oppgav dei andre namna med lenkje til Inducks i kjeldehenvisninga då historiene i CBSV ikkje har norsk tittel. Gjentar elles frå eitt av mine tidlegare innlegg i denne tråden:

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Frank Aa: Vi har tatt den beslutninga at vi ikkje har kapasitet til å ramse opp alle ulike omsetjingar av historier som er utgitt fleire gonger. Sjølv i dei tilfella der vi faktisk har tilgong på alle desse blada og bøkene og albuma, vil det ta absurd mykje tid. Sjølvsagt kan dette vera forvirrande for dei som har tilgong på andre omsetjingar enn dei vi bruker, men vi måtte berre ta det valet av praktiske årsakar.

• edited November -1

Så igjennom Rørledning til besvær i HoF bok Nr.7 på nytt og fant navnet sjeik Ali Somein. Det nevnes riktig nok bare en gang når de to araberene og Skrue netopp er blitt spyttet ut av røret, kanskje de to var så forfjamset at de glemte og si "Sjeik over alle sjeiker" ;-)

Er ikke oversettelsen den samme i HoF bøkene som i CBSV ? fargene er jo de samme :-)

• edited November -1

Utrolig nok klarte jeg å gjette riktig på spørsmålet om fellen. Kjente ikke igjen historien, men kunne ikke tenke meg så mange andre skurker som kunne laget en slik felle.

• edited November -1

Sånn, da er topplista oppdatert. Skrik ut om det er noen som mener de har fått et poeng eller to for lite eller for mye.

Når det gjelder Statisk-oppgaven, har vi valgt å godkjenne mange varianter som riktig svar. Imidlertid mener vi at svaret "Ved å gi ham en gave" ble noe vagt. Hva mener deltakerne?

• edited November -1

Mitt svar på spørsmålet om Donalds bruk av tonnvis av penger:

Ditt svar: Ingen ting, alle pengene brukes på andre ting. (fra "Altfor mye penger", W WDC 144-01) (feil)

Måtte lese histora for 3.gang nå for å legge merke til Antons navn :) Begynte å lete litt etter en annen historie men var så sikker på at denne var riktig at jeg trodde det var et lurespørsmål.

• edited November -1

Vel, han fikk tilsendt en rød boks med TV-skjerm som viste film fra nordpolen, det er jo en del av svaret. Så viss noen har svart det er jo også det riktig.

En gave er nok litt vagt ja.

• edited November -1

Frank Aa skreiv:

Mitt svar på spørsmålet om Donalds bruk av tonnvis av penger:

Ditt svar: Ingen ting, alle pengene brukes på andre ting. (fra "Altfor mye penger", W WDC 144-01) (feil)

Måtte lese histora for 3.gang nå for å legge merke til Antons navn :) Begynte å lete litt etter en annen historie men var så sikker på at denne var riktig at jeg trodde det var et lurespørsmål.

Samme her, lette voldsomt blant mange historier, men siste gang jeg sjekket den, dukket Antons navn opp.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?