Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald på julaften - anyone?

1235

Comments

• edited November -1

Fulla Cola skreiv:

Det er heller ingen som har stemplet Egner som rasist. At ett av hans verk har gått ut på dato er, som de aller, aller fleste forstår, ikke er ensbetydende med at hele mannens produksjon må forties.

Jeg har ikke tenkt til å fortsette "egnerdiskusjonen" her å AOL, men denne er for morsom til ikke å tipse om :D
    Ingen videre kommentarer er nødvendige. Kronikken taler for seg selv :)

• edited November -1

Forfatteren av den kronikken kommer tydeligvis fra Jupiter. Det føles i alle fall slik når man leser artikkelen hennes.

• edited November -1

Jeg har en viss forståelse for sensur av rasestereotyper i Donalds Julaften (siden innslagene allerede er klippet både i lengde og bilde for å tilpasse TV-formatet), og jeg skjønner at folk kan stille spørsmålstegn ved Tintin i Kongo, Vesle Hoa eller Pippis Negekonge-pappa (selv om jeg sterkt motsetter meg sensur av disse verkene). Men dette blir for dumt. Hennes egne forventninger og meninger om hvordan folk & røvere best kunne blitt fremstilt får hun vel ha, men de ser ut til å ha blindet henne fullstendig for hva Egner faktisk fremstiller.

Jeg får inntrykk av at den politiske korrektheten har gått helt over styr i Sverige (for det er visst der hun kommer fra).

• edited November -1

Hadde jeg vært redaktør hadde jeg latt brevet hennes ligge der det hører hjemme: I skuffen med UFO-leserbrevene. I stedet blir det førstesidesak på både papir og nett... Akk.

• edited November -1

Redaktøren burde hivd henne ut av vinduet ;-) Å, du gamle tiøringen min!

Dette er noe av det mest latterlige jeg har lest, at kardemomme by skulle være høyreekstremt, ja ja, ser for meg at dette dukker opp på Nytt på Nytt.

• edited November -1

Har du hørt om norsken, svensken og dansken som konkurrerte om tidenes dummeste utsagn?
    Svensken vant!

Men tilbake til Andeby: Hvilke Disney-bidrag gjennom tidene tror dere ville få fru Jupiter til å tilte aller mest? (i tillegg til negerdukke på Nordpolen, da...)

• edited November -1

Når det gjelder Carl Barks så tror jeg historier hvor det blir fremstilt folkeslag som er litt spesielle ikke hadde overlevd sensuren hennes. Slik som i Island in the Sky og Land of the Pygmy Indians, og andre historier hvor primitive urfolk er med i handlingen.
    Ikke fordi hun går inn på det spesielt i kronikken sin, men hun har motforestillinger til samfunn hvor alle er like og ensartet.

Hun er ikke spesielt glad i snakkende papegøyer heller, men det er mulig at Tore fra Singapore og Kaptein Klo hadde kommet gjennom nåløyet ettersom de er fremstilt som hankjønn.

Historier med Dolly hadde nok vært en krenkelse å lese. Det er sjelden hun gjør noe heroisk, og hun er egentlig en nokså kjedelig figur.

Så når jeg leser Carl Barks støter jeg ofte på noe som jeg mener er direkte skadelig for den oppvoksende generasjonen og som hylles av donaldister uten motforestillinger.

• edited November -1

Kan heller ikke tenke meg at hun er overbegeistret for Eskimoene i "Frosset gull" og "Donald Duck på Grønland". De kan også være ganske ensartet framstilt.

• edited November -1

Fru Jupiter hadde vel hoppet i taket om hun hadde fått se den versjonen av heksedoktoren Hoko-Poko med hoggtenner fra Barks historien"Voodoo Hoodoo" eller de mørkhudede menneskene i "Donald Duck in Darkest Africa"

Men jeg tror nok hun hadde misslikt Negergutten Torsdag sterkt.

• edited November -1

Sofia Jupithers kritikk av Kardemomme By fremstår som en levning fra 70-tallet da det var mye vanligere å kritisere alle former for populærkultur. Kritikerne ønsket at absolutt all kunst skulle reflektere nøyaktig det stadiet av ideologisk utvikling som de selv befant seg på. Spesielt ille var det hvis kulturen var "kommersiell", altså at noen tjente penger på den. Og jo mindre man visste om emnet, jo krassere var kritikken. I Aftenposten for 27. april 1971 kan vi lese at en foredragsholder under "Barnebokens dager" advarte spesielt mot Donald fordi det "pirrer barnas leselyst på andre og farligere serier". Om seriespråket sa hun at det var "elendig, uten nyanser og bisetninger", "fullt av sjargong" og "ødelegger barnas språksans og gode lesevaner".

Akk ja. Det er enkelt å kritisere ting man ikke har greie på. Eller som Aftenposten skriver i dag: "Før het det at menn kommer fra Mars og kvinner fra Venus. Nå vet vi i tillegg hvilke planet svenske teaterregissører kommer fra."

• edited November -1

Det har nå dukket opp en ny hysterisk og overbeskyttende dame med navn Linn Johansen, hun mener Disney barneboken "Fortellinger fra Vesten" er uegnet for barn siden den er voldelig.

Jeg synes Linn Johansen er tåpelig, men jeg må flire litt av hennes påstander. Hun gjør to åpenbare bommerter som forklares ved at hun kun skumleste historien. For det første forveksler hun Mikkel Rev med en bjørn og for det andre påstår hun at Bamse og Mikkel drepte Langøre, noe som er helt feil, hadde hun lest historien skikkelig ville hun observert at Langøre lurte Bamse og Mikkel trill rundt og rømte.

Les hele saken her: link

• edited November -1

Og historien kan du se her

• edited November -1

Hele fortellingen er et kjent amerikansk folkeeventyr.

Jeg ser at folk allerede har dratt sammenligninger til Askeladden som kappåt med trollet og andre norske eventyr. Jeg vil også nevne Hobbiten, som har en tilsvarende scene der trollene blir lurt til å krangle om hvordan de skal tilberede dvergene og hobbiten de har fanget (skal de grilles, kokes, presses i hjel, osv.) helt til solen står opp og de blir til stein.

Ja, det er visst mye som skal sensureres når man først går i gang. For det er jo helt uakseptabelt at barn skal høre om noe som helst som er skummelt eller spennende. Og det at skurker bruker vold men at de blir overvunnet med list fremmer verdier vi ikke vil ha noe av!

• edited December 2014
    Med dobbel dose av Donald Duck/Kalle Anka, Snipp og Snapp/Piff och Puff, Timmy Gresshoppe/Benjamin Syrsa osv. så er jula her :)

"Jag fångade en räv en dag,
    men räven gled ur näven
    Fast lika glad för det är jag,
    men gladast är nog räven."

God jul!
  • God romjul!

Det ble en jul i utlendighet igjen i år, så jeg måtte nøye meg med YouTube for julekavalkaden. Dette førte til diskusjoner rundt juletreet om hva som kan ha vært "julegaven" i årets TV-versjon. Meg bekjent er det ingen ny Disneyfilm i år, så jeg regner med at det har vært noe fra Frozen? Den passer jo også bra med vinter/juletema. Sangen "Let it Go" hadde vel vært perfekt, så kjenner jeg Disney/Egmonts filmklippere rett har de valgt ut noe helt annet som overhode ikke passer med rytmen i programmet. Noen som så og kan informere?
  • Ja, det var Frozen og Let it go.

SVT hadde noe fra Big Hero 6 også.
  • NRK hadde vel også en liten snutt fra Big Hero 6 også?
  • edited December 2014
    Det ER en ny Disney-film på vei, som nettopp er Big Hero 6 (denne hadde USA-premiere veldig nylig, så den er også fra i år). Regnet egentlig med at den ville få en sneak peek. Ellers kunne de jo også ha reklamert for Pixars neste film, Pete Docters "Inside Out", som har premiere neste sommer. Men må innrømme at jeg for første gang bevisst valgte å ikke se Disneys klassiske julespesial i år. Den maltrakterte versjonen de viser av mesterverket "Mickey's Trailer", som har vært påtvunget også de norske sendingene etter NRKS nye avtale med Disney for noen år siden, har slitt ut tålmodigheten min. Jeg orker bare ikke å se på slik voldtekt.
  • edited December 2014
    Mickey's Trailer ble vel kuttet i lengde for flere år siden? Men det er mulig jeg blander SVT og NRK her. Jeg har jo som oftest fått med på begge to. Og så videre kuttet på NRK for noen år siden?

MikroMidas: Ja, det hadde de sikkert - men jeg ble opptatt et par minutter da NRK sendte programmet. Jeg gikk sikkert glipp av det.

Må ha med meg stemmen til Bengt Feldreich på SVT også :) Tradisjon som hører med.
  • Takk Glomgold! Det var i så fall et uvanlig passende valg. Big Hero 6 hadde jeg helt glemt.

Fra da jeg var ganske liten (80-tallet) har jeg et svakt minne av at Julekavalkaden inneholdt en lengre versjon av Mickey's Trailer. Helt konkret husker jeg biten med Langbein som stikker gaffelen i kontakten og popper popcorn fra maiskolben. Men så tror jeg hele denne tegnefilmen forsvant ut av NRKs versjon av kavalkaden i mange år, og da den kom tilbake (kanskje for 10-12 år siden) var det i forkortet form. Mulig den har blitt enda kortere siden det.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?