Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald Ekstra

edited February 2011 in Donaldisme

...Er navnet på det nye heftet som tar over etter Donald Duck Ekstra. Mottok første utgave i dag, og det har noen oppdateringer. Foruten navn og logo er papiret endret, jeg vil vel ikke si forbedret, men fortsatt god. Bladet inneholder Don Rosa-historien "Mindre og mindre", samt to andre historier. Som tidligere meldt skal bladene komme ut seks ganger i året, med 52 sider og ha lange Don Rosa-historier hver gang. Ikke de største overraskelsene, men en lovende utgivelse.

Comments

• edited November -1

Egmont skriver:

"Hver eneste utgave av Donald Ekstra vil inneholde en ypperlig historie av selveste Don Rosa. Det vil være de lange, gode historiene hvor Don Rosas fortellertalent virkelig kommer til sin rett. Utover dette serverer vi også tidligere upubliserte godbiter."

Dette kan jo bety at vi kan få en og annen spennende historie framover - håper de finner noen interessante historier som vi ikke har sett før. Vi får krysse fingrene.

• edited November -1

Er det bare meg, eller virker Donald-redaksjonen de siste årene mer og mer Don Rosa-kåt?

• edited November -1

Paddekaka skreiv:

Er det bare meg, eller virker Donald-redaksjonen de siste årene mer og mer Don Rosa-kåt?

Viser til et innlegg i en tidligere tråd. Og svaret er ja. Til de grader. De er antakelig litt desperate med tanke på svært synkende opplag, og kjører på med det de tror kan redde interessen. Samtidig vil de vel fyre opp stemningen i forhold til Don Rosa-biblioteket, selv om det kan slå begge veier når nesten alt utgis andre steder.

For meg, og trolig mange andre, som har Don Rosa i mente fra før, er slike utgivelser tilnærmet fullstendig uinteressante. (Jeg sier tilnærmet, fordi det innerst inni meg bor en ekkel kompletist.) Den eneste grunnen til at jeg abonnerer på dette bladet, er de ikke-utgitte historiene som jeg er spent på. Jeg går ut fra at det her er snakk om eldre materiale. De nye hollandske historiene var jo ikke så mye å rope hurra for, etter min mening.

• edited November -1

For meg gjør denne endringa bladet uinteressant. Det var på grensa dyrt før i tillegg til at ikke alle historiene har vært nye i Norge. Don Rosa lagde gode historier, men jeg har dem i x utgaver fra før. Teller nå på knappene om jeg skal si opp abonnementet med en gang eller vente til abonnementsperioden min er over.

• ACAC
    edited November -1

Dvs. at det er Incredibel Shrinking Tigtwad der kommer i jeres første nummer af det nye Donald Ekstra? I DK startede vi jo i maj 2008 med Solens Søn og siden har det været alle lange Rosa-serier imellem den og Shrinking - dog undtaget Skrues Liv-kapitler. Det virker lidt som om at jeres blad starter in medias res - måske for at kunne samtrykke med det danske blad?

• edited November -1

Skal dette bladet segles i butikker? Var ikke den gamle versjonen bare tiltenkt abbonenter av Donald Duck?
    Så nemlig dette bladet i butikken her på Dønna i dag, tror jeg skal kjøpe det i morgen :P

• edited November -1

Skal selges i butikk så du har ikke hallusinert.

• edited November -1

JoAre skreiv:

Skal dette bladet segles i butikker?

Ja, det nye bladet er tilgjengelig for ikke-abonnenter, dvs. i løssalg.

• edited November -1

Fint å høre :P

• edited November -1

Lars Martin skreiv:

Paddekaka skreiv:

Viser til et innlegg i en tidligere tråd. Og svaret er ja. Til de grader. De er antakelig litt desperate med tanke på svært synkende opplag, og kjører på med det de tror kan redde interessen. Samtidig vil de vel fyre opp stemningen i forhold til Don Rosa-biblioteket, selv om det kan slå begge veier når nesten alt utgis andre steder.

Jeg tror virkelig ikke at opptrykk er en god måte å øke salget på i det lange løp. Egmont bør se seg om på flere deler av jordkloden og lete frem de beste nye (eller uutgitte) Disney-seriene fra alle verdenshjørner. Et eksempel som Egmont har ignorert grovt er de nye, episke Mikke Mus-tegneseriene skrevet og tegnet av italieneren Casty. Noen få av dem har dukket opp i Donald Pocket, men pga. en eller annen dum utgivelses-policy for pocketene vil mange av historiene hans fra de siste årene aldri kunne gjøre det - deriblant den meget gode "Mickey Mouse and the World to Come", som jeg fikk til jul fra USA. Men her er greia: Hvorfor ikke trykke disse seriene i hovedbladet? Castys beste historier er mer enn gode nok til å gå som fortsettelsesserier i DD&Co... faktisk er de klart bedre enn mange av Egmonts egne 'spenningshistorier' for bladet. Det gjør da ingen ting om serier er på 3 rader med ruter istedenfor 4. Det viktigste for Egmont må være å fylle bladet med kvalitet - fersk kvalitet. Og Casty er en av de mange mulighetene forlaget i stor grad har oversett.

• SvKSvK
    edited November -1

Mesterius skreiv:

Noen få av dem har dukket opp i Donald Pocket, men pga. en eller annen dum utgivelses-policy for pocketene vil mange av historiene hans fra de siste årene aldri kunne gjøre det - deriblant den meget gode "Mickey Mouse and the World to Come", som jeg fikk til jul fra USA.

Hvilken utgivelses-policy er dette? Kan du utdype?

• edited November -1

Når kommer Carl Barks til å gi ut en ny utgave? Jeg savner skrivemåten hans, og jeg har virkelig ikke hørt noe om han på en stund. Kan noen gi meg noe informasjon om dette?

Takk på forhånd!

• edited November -1

Kan dere være så snill å svare? Jeg blir gal av å vente! :-|

• edited November -1

Haxon skreiv:

Kan dere være så snill å svare? Jeg blir gal av å vente! :-|

Carl Barks har vært død i mange år, og sluttet å lage historier for mange tiår siden. Det kommer opptrykk av hans historier med jevne mellomrom i Donald Duck & Co og andre utgivelser.

• edited November -1

Åja, tusen takk!

• edited November -1

Carl Barks døde i år 2000. Sluttet vel å lage donald historier på 60- tallet tror jeg, begynte i stedet med å male motiver med donald & co på.
    Så det kommer nok desverre ikke flere Barks historier :(

• edited November -1

AC skreiv:

Dvs. at det er Incredibel Shrinking Tigtwad der kommer i jeres første nummer af det nye Donald Ekstra? I DK startede vi jo i maj 2008 med Solens Søn og siden har det været alle lange Rosa-serier imellem den og Shrinking - dog undtaget Skrues Liv-kapitler. Det virker lidt som om at jeres blad starter in medias res - måske for at kunne samtrykke med det danske blad?

Hvis man sammenligner det norske og det danske bladet, så ser de ganske like ut ja.

• edited November -1

SvK skreiv:

Mesterius skreiv:

Noen få av dem har dukket opp i Donald Pocket, men pga. en eller annen dum utgivelses-policy for pocketene vil mange av historiene hans fra de siste årene aldri kunne gjøre det - deriblant den meget gode "Mickey Mouse and the World to Come", som jeg fikk til jul fra USA.

Hvilken utgivelses-policy er dette? Kan du utdype?

Ja, det kan jeg - endelig! Det tok meg nemlig litt tid å finne igjen forumtråden hvor jeg selv leste om dette for en stund siden. Men her er den - en tråd fra DCF, The Disney Comics Forum, startet i forbindelse med utgivelsen av Castys historie "Mickey Mouse on Quandomai Island". Brukeren 'sirradknee' beklager seg her over at altfor få av Castys serier blir trykket i Tyskland... og i den forbindelse nevner han en utgivelsesregel som ser ut til å gjelde ikke bare for tyskerne, men også for hele Skandinavia:

The Holy Egmont Rule sez: Lustiges Taschenbuch and its equivalents from the other "Egmont countries" (Donald Pocket, Kalle Ankas Pocket, Jumbobog, Aku Ankan Taskukirja, Pockets 3e reeks) may only include stories that are first publications in the respective countries.

So if a story has already been published in the Finnish Roope-setä [Finlands svar på Onkel Skrue-heftet - finnene har nemlig ennå den utgivelsen], it can't be used for Aku Ankan Taskukirja anymore. Which means it can't be published in the other countries' equivalents to Aku Ankan Taskukirja anymore, either.

Actually once in a while it may also have happened that Italian stories were first used for one of the German Lustiges Taschenbuch-offshoots, i.e. this time the other countries were left out in the cold.

The difference: The compilers in Finland seem to know their stuff, whereas those responsible in Germany would still not recognize quality if you rubbed it under their noses on a daily basis. That's why the Finns, according to Inducks, have had 21 Casty stories, Norway, Sweden, Denmark and Holland 14 each - and Germany 13!

I tillegg sier brukeren 'timoro' dette:

Finland is in extraordinary position. Flagship title Aku Ankka [Finlands svar på DD&Co] gets it's material through Egmont with separately negotiated contract. Yet Sanoma with it's Aku Ankka is independent from Egmont unlike publishers in other Nordic countries and in Germany (well they ARE Egmont), and besides that Sanoma owns the Dutch publisher that creates Dutch Donald Duck. Editors of Roope-setä [Finlands svar på Onkel Skrue, som tidligere nevnt] are free to choose what ever stuff they want from Italian production. It is really sad if that affects to what can be published in German, Danish, Swedish and Norwegian pocket books. It's sad and odd.

Forklaringene er en smule forvirrende - sikkert mest fordi denne policyen virker så meningsløs - men er her dét jeg trekker ut av det hele:

Finlands Disney-forlag, Sanoma Magazines Finland, redigerer sitt Aku Ankka-blad (tilsvarende DD&Co) uavhengig av de andre nordiske landene; via en separat kontrakt med Egmont. Det samme gjelder deres Roope-setä-hefte (tilsvarende Onkel Skrue). Dermed hender det at de finske redaktørene velger å gi italienske historier premiere i Aku Ankka eller Roope-setä. Hvis dette skjer før historien utgis i den finske varianten av Donald Pocket (som samkjøres, i samarbeid med Egmont, med landene Norge, Sverige, Danmark, Tyskland osv.), har ikke pocketbøkene lov til å trykke denne historien i noen land. Dette fordi "...Lustiges Taschenbuch and its equivalents from the other "Egmont countries" (...) may only include stories that are first publications in the respective countries."

Poenget er: Hvis en historie ikke er ny for samtlige land som utgir Donald Pocket, kan den ikke trykkes i Donald Pocket. I praksis er det snakk om en masse historier som kanskje aldri vil bli utgitt i Norge - eller resten av Skandinavia - fordi Finland kom først. Tenk på hvor mange potensielt gode Disney-serier vi går glipp av på grunn av denne fjollete regelen...

Nettopp derfor synes jeg det er viktig at Egmont finner andre utløp for disse seriene; for eksempel ved å trykke de beste av dem i DD&Co.

(Jeg må samtidig innrømme at jeg tok feil angående Castys Mickey Mouse and the World to come. Ifølge Inducks er den ennå ikke utgitt verken i Finland eller noen av de andre nordiske landene, og det er heller ikke Quandomai Island. Men prinsippet om tapte historier blir jo uansett det samme. Her er ett slikt eksempel på en 'tapt' Casty-serie, som hadde finsk premiere i Roope-setä nr. 4-2009, og dermed er blokkert for Norge, ifølge sirradknees research.)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?