Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

TV-jul med gjengen fra Andeby

edited December 2010 in Donaldisme

Har prøvd å få oversikten over hva en ekte Donaldist bør få med seg i jula.

Julaften:
NRK1 13.55 - 15.00 Donald Duck og vennene hans
TV2 11.00 - 11.50 Timmi Gresshoppes julefest
TV2 11.50 - 13.05 Mikke Mus og vennene hans feirer
TV2 13.05 - 14.20 Mikkes Magiske jul
SVT1 14.55 - 16.00 Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul

1. juledag:
NRK1 07.50 - 08.45 Disneytimen
SVT2 09.00 - 09.55 Disneydags

2. juledag:
SVT2 09.00 - 09.55 Disneydags

Det var en kjapp og gæli start, så får dere andre fylle på om dere kommer over noe :)

«1345

Comments

• edited November -1

Ikke gæli, men bra, bra jobba :)

• edited November -1

Da er det bare å glede seg :-) . En god oversikt det der.

• edited November -1

Husker jeg i fjort så en episode hvor Ole, Dole og Doffen skulle feire jul hos Skrue, det endte jo selvsagt opp med en tur til nordpolen. Noen som vet hvor den sendes i år? Husker ikke navnet.

• edited November -1

Du mener nok "Mikkes jul i Andeby". Ser ikke ut som at den blir sendt i år.

• edited November -1

JoAre skreiv:

Husker jeg i fjort så en episode hvor Ole, Dole og Doffen skulle feire jul hos Skrue, det endte jo selvsagt opp med en tur til nordpolen. Noen som vet hvor den sendes i år? Husker ikke navnet.

Eller hva med "Mikke Mus: et juleeventyr" (A Christmas Carol), hvorfor sendes ikke den?

• edited November -1

Hmm. Det der er noe av det jeg savner etter å ha flyttet hit. Har ikke norsk tv her. Hadde vært fint om en eller annen kunne ta opp de programmene på dvd og sende hit til meg. Er ikke noen av de norske som kommer på Youtube heller. Bare enkelte klipp...

• edited November -1

Fant dette på programmet for i dag og i morra også:

Julaften
    TV2 14:20-15:45 Peter Pan - Tilbake til Drømmeland

1.juledag
    TVN 08:30-09:55 Jungelboken - Mowglis historie (dette er ikke tegnefilmen)

Disse to har jeg ikke sett noen gang, er det noe å se?

• edited November -1

Personlig er jeg ikke noen fan av Peter Pan, men er sikkert en brukbar film.
    Jungelboken liker jeg, men vær obs på at det er en del sanger i den, hvis jeg husker rett da :P

Et lite tips til alle dere som har Disney Channel er at de sender 4 filmer daglig nå i julehelgen, vet ikke hvilke filmer det er men kan jo være vært og sjekke ut.

God jul :)

• edited November -1

JoAre skreiv:

Et lite tips til alle dere som har Disney Channel er at de sender 4 filmer daglig nå i julehelgen, vet ikke hvilke filmer det er men kan jo være vært og sjekke ut.

Ifølgje program på nettsidene:

I dag:
    09.00 - Tingeling og feenes hemmelighet
    11.30 -. Mulan
    14.00 - Dumbo
    19.00 - Alice i Eventyrland

1. juledag:
    09.00 - Mikkes jul i Andeby
    11.30 - Skjønnheten og udyret
    14.00 - Oppdrag Nemo
    19.00 - Skjønnheten og udyret

2. juledag:
    09.00 - Skjønnheten og udyret - Forhekset jul
    11.30 - To gode venner 2
    14.00 - Wall-E
    19.00 - Mikke, Donald og Langbein i De tre musketerer

• edited November -1

For en tilårskommen og håpløs nostalgiker som meg, er det originalutgaven av "From All of Us to All of You" (1958) som gir virkelig Disney-julestemning. Dvd´en med denne er funnet frem nå, mens ribben står i ovnen. Ønsker samtidig alle på AOL en riktig god jul!

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

JoAre skreiv:

Ifølgje program på nettsidene:

I dag:
    09.00 - Tingeling og feenes hemmelighet
    11.30 -. Mulan
    14.00 - Dumbo
    19.00 - Alice i Eventyrland

1. juledag:
    09.00 - Mikkes jul i Andeby
    11.30 - Skjønnheten og udyret
    14.00 - Oppdrag Nemo
    19.00 - Skjønnheten og udyret

2. juledag:
    09.00 - Skjønnheten og udyret - Forhekset jul
    11.30 - To gode venner 2
    14.00 - Wall-E
    19.00 - Mikke, Donald og Langbein i De tre musketerer

Takk for oversikt :)

• edited November -1

1800 skreiv:

For en tilårskommen og håpløs nostalgiker som meg, er det originalutgaven av "From All of Us to All of You" (1958) som gir virkelig Disney-julestemning. Dvd´en med denne er funnet frem nå, mens ribben står i ovnen. Ønsker samtidig alle på AOL en riktig god jul!

Finnes den på DVD? Hvordan får man tak i den?

Og hvorfor forandrer den seg sånn fra år til år?

• edited November -1

Hvis den originale From All of Us to All of You finnes på DVD må jeg definitivt skaffe den. Det å sitte og irritere seg over alle kuttene og omstokkingen hvert år er ikke moro.

Men samtidig vil jeg gjerne få med noen av innslagene som jeg regner med har blitt lagt til senere, som f.eks. Donalds snøballkrig med Ole, Dole & Doffen (som manglet på NRK i år), og den Donald vs. Snipp og Snapp-filmen som noen ganger brukes i stedet for den med Mikke og Pluto. Og hver film helst uklippet (Donald, Mikke og Langbeins campingtur virket svært komprimert denne gangen, og Langbeins popcornpopping med en maiskolbe i støpselet har jeg ikke sett på mange år). Og så skal jo egentlig Ferdinand helst være på svensk, da...

En komplett versjon med alle innslag som har blitt brukt gjennom tidene (bortsett fra hvert års overraskelse) ville vel vart i flere timer. Kanskje de kunne lage en branching-play DVD der man kunne krysse av og velge selv, for å skreddersy sitt eget program.

• edited November -1

Andrebyboer skreiv:

og den Donald vs. Snipp og Snapp-filmen som noen ganger brukes i stedet for den med Mikke og Pluto.

Er ikkje Toy Tinkers med i den originale klippinga? Har alltid gått ut frå at det er den som høyrer heime i den originale klippinga (føler at den passar veldig inn i «rammehistoria»: Der Toy Tinkers introduserast med at Snipp og Snapp går bort til eit bilete og vi zoomar inn i dette biletet, introduserast Pluto-filmen ved at Snipp og Snapp går bort til nøyaktig det same biletet òg ... så dukkar det opp ein filmsnutt frå høgre biletkant, og vi får aldri vite kvifor Snipp og Snapp gjekk bort til dette biletet.

Men rammehistoria er kanskje ikkje original den heller? Eller ...

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Andrebyboer skreiv:

og den Donald vs. Snipp og Snapp-filmen som noen ganger brukes i stedet for den med Mikke og Pluto.

Er ikkje Toy Tinkers med i den originale klippinga? Har alltid gått ut frå at det er den som høyrer heime i den originale klippinga (føler at den passar veldig inn i «rammehistoria»: Der Toy Tinkers introduserast med at Snipp og Snapp går bort til eit bilete og vi zoomar inn i dette biletet, introduserast Pluto-filmen ved at Snipp og Snapp går bort til nøyaktig det same biletet òg ... så dukkar det opp ein filmsnutt frå høgre biletkant, og vi får aldri vite kvifor Snipp og Snapp gjekk bort til dette biletet.

Men rammehistoria er kanskje ikkje original den heller? Eller ...

Jo, det er Toy Tinkers som er den originale. Jeg husker den fra min tidlige barndom, at Snipp og Snapp hoppet inn i bildet.

• edited November -1

1800 skreiv:

Denne er jeg veldig interessert i, hvor har du fått den fra?

• edited November -1

Jeg trodde at hoppet inn i bildet egentlig ledet til Plutofilmen, siden det er et snølandskap. I den nåværende versjonen (hvertfall den på NRK, jeg rakk ikke å se SVTs kringkasting i år) har de klippet vekk eller forkortet mange av introene selv til filmer som hører med i originalen, til fordel for to dataanimerte reklamesnutter for middelmådige filmer :(, så det at det ikke er noen god overgang behøver ikke bety noe. Men dere har visst rett, det er Donaldfilmen som var den opprinnelige.

Poenget mitt er at jeg gjerne vil se begge to... óg Pinocchio, óg snøballkrigen, óg nisseverkstedet, óg jungelens bajas, óg Ferdinand, óg campingturen, óg Peter Pan, osv., osv. (Det eneste innslaget jeg ikke har noe forhold til er Robin Hood.) Og særlig alle mellominnslagene med Timmy Gresshoppe. Løsningen blir vel til slutt at jeg må redigere sammen min egen 3 timer lange überversjon, men da trenger jeg de forskjellige originalene.

• edited November -1

Andrebyboer skreiv:

I den nåværende versjonen (hvertfall den på NRK, jeg rakk ikke å se SVTs kringkasting i år) har de klippet vekk eller forkortet mange av introene selv til filmer som hører med i originalen, til fordel for to dataanimerte reklamesnutter for middelmådige filmer :(

Her må eg få protestere. For det første har «Årets overraskelse» vore eit viktig innslag iallfall i alle dei åra EG har sett Donald på julaften. For det andre eksiserer det ikkj ein definisjon i verda som gjer det mogleg å kalle Cars «middelmådig». Det er ein fantastisk film laga av eit fantastisk studio som ikkje veit kva middelmådig betyr eingong.

• edited November -1

Cars var Pixars dårligste film, etter min mening. Wall-E var kjedelig og dessverre nokså overvurdert. Derimot er Oppdrag Nemo, Toy Story og Ratatouille noen av de aller beste animasjonsfilmene jeg har sett!

Jeg savnet også "Donalds snøballkrig" i gårsdagens utgave.

• edited November -1

Her er det delte meninger ja. Jeg er først og fremst enig i at de kjappe overgangene ødelegger programmets dramaturgi. Det blir for mye klipp og lim, slik at enkelte av innslagene (som ikke følges av noe intro) virker noe påklistret.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?