Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Gate oppkalt etter Disney-figurer?

edited November 2010 in Donaldisme

Er det noen som vet om Donald, eller andre Disney-figurer som har fått en gate, (evt. et sted eller lignende) oppkalt etter seg?

«13

Comments

• edited November -1

Har denne gata i Nederland.

Han er i alle fall opphavet til noen av figurene ;)

Donald, Dolly, Fetter Anton, Guffen, Skrue, Petter Smart, Lille Hjelper, Mikke, Minni og Langbein har også en gate hver i nabolaget.

• edited November -1

Og så er det vel noe som heter Mickey Avenue og Dopey Drive, på området til Disneys studio i Burbank. Men det er vel ikke helt det samme...

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Har denne gata i Nederland.

Han er i alle fall opphavet til noen av figurene ;)

Donald, Dolly, Fetter Anton, Guffen, Skrue, Petter Smart, Lille Hjelper, Mikke, Minni og Langbein har også en gate hver i nabolaget.

Det var da som pokker, Var i Lelystad i sommer, og det er jo bare noen få kilometer unna...Synd jeg ikke visste det...

• edited November -1

Ikke bare Disneyfigurer der heller - titt litt nedover, så finner dere gater oppkalt etter både Asterix, Lucky Luke, Tintin og mange flere.

Ser det ligger en "Lofotenweg" i nærheten, også. Nederlenderne kan dette med gatenavn :)

• edited November -1

Adamant skreiv:

Ikke bare Disneyfigurer der heller - titt litt nedover, så finner dere gater oppkalt etter både Asterix, Lucky Luke, Tintin og mange flere.

Ja, jeg observerte det, men jeg ble litt forundret over at kun Goscinny hadde fått en gate sammen med Asterix, Obelix og Idefix. De kunne vel ha spart noe til Uderzo også. F.eks. broa Goscinnybrug kunne vært Uderzobrug. Goscinny har jo Goscinnypad :)
    (Men mulig at levende mennesker ikke får gater oppkalt etter seg.)

• edited November -1

Finnes det ikke en Carl Barks' vei i Norge et sted også? Jeg mener jeg leste noe om det i et forord til en bok av De komplette årgangene.

• edited November -1

Ja, det stemmer. Var visstnok en bygdeoriginal fra Toten som fikk overtalt kommunen til å døpe veien han bor i til Carl Barks veg.

• edited November -1

Det er ingen treff på kartsøket på gulesider.no eller 1881.no på det gatenavnet.
    Ble det da en godkjent adresse? Eller snakker vi om en liten grusvei inn til et småbruk som man må ha lokalkjennskap for å finne...

• edited November -1

Jeg klarer heller ikke å finne noe informasjon om den noe sted. Kanskje et senere kommunestyre ikke hadde samme sans for å hedre tegneseriekunstnere og gav den et nytt navn?

• edited November -1

Står faktisk om det på forumet.

• edited November -1

Det ble lovet et bilde i den tråden på AOL, men det dukket ikke opp.
    Er det noen som har sett denne veien? Eller ble det aldri noe skilt likevel...
    Merkelig at det skal finnes en kommunal vei som det ikke er mulig å finne på kartet.

Forøvrig ikke noe treff på adresse-/kartsøket til Østre Toten kommune heller.

• edited November -1

Skal prøve å få tatt et bilde av skiltet i helgen. For øvrig er dette en privat veg på ca 150 meter, uten planer om utvidelse til fire felter foreløpig. Kommunen har godkjent navnet og satt opp skilt, men private veger oppgis ikke i offentlige kartbaser her dessverre. Med hilsen bygdeoriginalen (iflg. 1800)

• edited November -1

.. og her er linken, takk til 1800 for serverplass

http://www.brandnew.no/carl-barks-veg.html

• edited November -1

Utrolig kult. Takk for bildet.

• edited November -1

Stilig. Men skulle det ikke strengt tatt være Carl Barks' veg? (med apostrof)

• SvKSvK
    edited November -1

Karamell skreiv:

Så vidt jeg vet, brukes ikke slike apostrofer på norsk.

• edited November -1

SvK skreiv:

Karamell skreiv:

Så vidt jeg vet, brukes ikke slike apostrofer på norsk.

Feil! Genitiv/eiendomsord som slutter på s, x eller z får en apostrof. Til vanlig skriver vi jo Rosas historier, men vi kan ikke si Barkss historier, derfor får vi denne apostrofen: Barks' historier.

• edited November -1

Æh - tror ikke jeg tar ny diskusjon med kommunen om dette, selv om feilen nok er min. En liten morsom historie i denne forbindelse: For en tid siden kom 7 amerikanere og en danske, alle medlem av "Carl Barks Fan Club", på besøk for å se vegen. De brukte to drosjer fra Eina stasjon, og sjåførene lurte nok en smule da passasjerene beordret stopp og bilene måtte vente mens alle tok bilde av alle foran skiltet

• edited November -1

Stilig.

• edited November -1

Hvor på Toten er denne veien? Hvis jeg skulle være i nærheten en eller annen gang, må jeg jo stikke innom.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?