Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Gottfredson Library kommer i Mai

edited July 2010 in Donaldisme

Fantagraphics Twitter skreiv:

We’re partnering with Disney to publish the complete Floyd Gottfredson Mickey Mouse strips starting May 2011.

Mer info i denne artikkelen fra Techland.com

Comments

• edited November -1

Det er flott at det endelig skjer noe. Men jeg er ikke helt fornøyd med at det ble Fantagraphics. De velger ofte ukurante løsninger. Det ser ut som at formatet blir noe smått.
    "The format is going to be slightly larger than our Peanuts books, a landscape format, two years of the strip; we'll break it off at the end of an adventure, so it might not be exactly at a two-year point. Black and white."
    Peanuts er 21.3 x 16.8 cm, et vanlig julehefte er ca. 28 x 19,5 cm.

• edited November -1

Synest at Peanuts-bøkene er ganske perfekt løyst. Juleheftene blir fort store og kronglete, og det einaste som gjer at formatet faktisk er leseleg er at juleheftene som regel ikkje er på meir enn 32 sider. Synest at det eg har vore borti av større bøker med det formatet - PvP, Captain Kentucky etc. - hadde hatt godt av å vera i eit mindre og helst portrettorientert format. I tillegg er dei så ukonvensjonelle at det er eit pes å få dei inn i bokhylla. Peanuts-bøkene, derimot, er mildt sagt fantastiske å sjå på og mykje enklare å handtere enn megabøker på 28 x 19,5 cm.

• edited November -1

Bra de holder seg unna det grusomme formatet de brukte på Popeye-bøkene, ihvertfall. 6 striper i høyden - finnes ytterst få bokhyller det er mulig å sette disse inn i.

Vet ikke hvordan de bøkene Olaf nevnte ser ut - er det samme format?

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Synest at Peanuts-bøkene er ganske perfekt løyst. Juleheftene blir fort store og kronglete, og det einaste som gjer at formatet faktisk er leseleg er at juleheftene som regel ikkje er på meir enn 32 sider. Synest at det eg har vore borti av større bøker med det formatet - PvP, Captain Kentucky etc. - hadde hatt godt av å vera i eit mindre og helst portrettorientert format. I tillegg er dei så ukonvensjonelle at det er eit pes å få dei inn i bokhylla. Peanuts-bøkene, derimot, er mildt sagt fantastiske å sjå på og mykje enklare å handtere enn megabøker på 28 x 19,5 cm.

Her har vi tydeligvis helt forskjellig smak. Jeg foretrekker store bøker, jo større jo bedre. Bøker på 28 x 19,5 er bra nok, men jeg kjøper helst megabøker som er enda mer, som f.eks. •Wednesday Comics ( 44.2 x 28.4 x cm) eller Sundays with Walt and Skeezix ( 59.9 x 49 x cm ) Da jeg så hvor stor denne boka var, måtte jeg bare ha den.
    Det hadde vært mye vanskeligere å se alle detaljene i Captain Kentucky dersom den hadde vært mindre. Den står da også fint i hylla sammen med Stomperudbøkene og Smørbukkbøkene og alle de andre i samme format.

• edited November -1

Ser ikke bort fra at Egmont en eller annen gang i framtida kommer med en norsk utgivelse av dette, så tror jeg venter til det med å skaffe meg Gottfredsons samlede.

• edited November -1

Fra intervjuet med Fantagraphics:

Well, as you probably know, Gemstone was doing the [Carl] Barks [Disney] material.

Høres ut som Gary Groth mener at Gemstone ikke brydde seg om Gottfredson-historiene. Men Gemstone brukte masse ressurser på å skaffe til veie best mulig materiale for å kunne utgi disse klassierne på nytt, og hadde selv planer om å gi ut et Gottfredson Library. De brukte også S/R Laboratories Animation Art Conservation Centertil å bearbeide gamle fotonegativer til trykkbar kvalitet.

Problemet med eldre Gottfredson-historier er at orginalene er tapt. Og hvis man skal lage en praktutgivelse som CBSV krever det mye arbeid med å få tak i og bearbeide materialet. I tillegg er det kjekt med artikler og bakgrunnsinfo i disse bøkene, og de bør skrives av noen med peiling. Disse tingene tror jeg Gemstone ville klart bedre enn Fantagraphics.

Nå har jeg ikke fått tak i Hall of Fame 34 enda, men det høres ut som denne inneholder deler av "Gemstone-arbeidet" med Gottfredson. Bl.a. Boksemesteren de begynte å trykke i sitt siste nummer av Walt Disney's Comics, men som vi aldri fikk noen fortsettelse på.

Når det gjelder lisens til å utgi historiene, så har jo Boom! allerede kommet med en utgivelse med Gottfredson. Men i intrervjuet med Fantagraphisc høres det ut som de ikke fikk gi ut Disney-serier tidligere fordi noen andre hadde lisens. Men nå virker det som to utgivere har fått lisens samtidig.

• edited November -1

Øyvind Braaten skreiv:

...Peanuts er 21.3 x 16.8 cm, et vanlig julehefte er ca. 28 x 19,5 cm.

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

... megabøker på 28 x 19,5 cm.

Billigudgaven af Mickey Mouse in Color måler 29 x 23,7 cm. Hvis Gottfredson-bøgerne bliver mindre end det, så tror jeg ikke, at jeg køber dem.
    Bøgerne skal kunne læses, og problemet med reoler er til at løse - billige standardreoler er godtnok omkring 22 cm dybe, men man kan sagtens få 30 cm dybe reoler, uden at det koster så meget ekstra.
    (Så er det straks sværere at få placeret den rigtige Mickey Mouse in Color på 42,9 x 32,4 cm. Den størrelse ville jeg ikke have alle Gottfredsons værker i.)

• edited November -1

Det hadde vært fint om Adamant, Olaf, Øyvind eller andre kunne vært litt mer meddelsomme med oss andre. Hva med å oppklare følgende åpenbare spørsmål:

a)
    Hvordan kan disse Fantagraphics utgi dette når det er vitterlig er BOOM som har de amerikanske Disney-rettighetene? Dersom dette er lovlig synes jeg at Kelpie bør vurdere å satse på tilsvarende prosjekter i Norge.

b)
    Blir dette verket usensurert? Eller er Fantagraphics like ivrige etter å sensurere som det Gemstone var?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

a)
    Hvordan kan disse Fantagraphics utgi dette når det er vitterlig er BOOM som har de amerikanske Disney-rettighetene? Dersom dette er lovlig synes jeg at Kelpie bør vurdere å satse på tilsvarende prosjekter i Norge.

De kan antageligvis gi ut dette fordi de har fått lisens til å gi det ut :) Og for å få lisens regner jeg med det må være et stort og anerkjent forlag som kan legge en langsiktig plan og et budsjett på bordet. Og hvis man har en god plan ser det ut som Disney lar to utgivere gi Disney-tegneserier på engelsk samtidig. "Disse" Fantagraphics er kjent for å gi ut samlede verker av ulike slag. Kelpie er et enkeltmannsforetak.

Jesse Post skriver følgende på DCF:

Also, I want it to be very clear that this in no way reflects any lack of interest or respect in the material from Boom. We license out different comics projects to different publishers all over the world all the time and Boom has a very specific pub plan and specific publishing rights. Boom has enormous respect for our classic material, and you've seen some of that come through in their recent hardcover reprint books as well as the well-curated back-up stories in the monthly comics. Not to mention their definitive edition of "Life and Times of Scrooge McDuck" which we also consider to be classic.

Sigvald skreiv:

b)
    Blir dette verket usensurert? Eller er Fantagraphics like ivrige etter å sensurere som det Gemstone var?

Hvis du leste intervjuet det ble referert til i første post her, så svarer Gary Groth:

I think I've persuaded them to allow us to reprint it in its original form. There's some sensitive material--material that would be considered racist today, and should have been but wasn't considered racist then. My plan and my hope is to reprint it exactly as it was, with some explanatory text for a modern audience. I want to keep it intact.

• edited November -1

Frank Aa skreiv:

I intervjuet det ble referert til i første post her, så svarer Gary Groth:

I think I've persuaded them to allow us to reprint it in its original form. There's some sensitive material--material that would be considered racist today, and should have been but wasn't considered racist then. My plan and my hope is to reprint it exactly as it was, with some explanatory text for a modern audience. I want to keep it intact.

Dette ser lovende ut!

• edited November -1

Helt enig i at dette ser bra ut! Vi får da også håpe at fargene og formatet blir av høy kvalitet. Noe liknende burde også Egmont få utgitt i Norge, gjerne også et "Romano Scarpa Library in Pocket".

• edited November -1

Fantagraphics skal ha ros for at de tar serier på alvor. Men det kan virke som om de av og til velger en billig løsning når det gjelder repro og trykk. Pogo-samlingen bar tidvis preg av dårlig oppløsning og hakkete linjer - en trist skjebne for Walt Kellys elegante penselstrøk. Dette blir spennende.

• edited November -1

Audun skreiv:

... Vi får da også håpe at fargene og formatet blir av høy kvalitet. ".

Det står i intervjuet at det blir i sort/hvitt. Formatet er diskutert litt oppe i tråden.

• edited November -1

OK. Gottfredsons klassiske stripeserier gjør seg vel helst best i svart/hvitt. PS: Dersom man vil ha den norske HoF-boken med Gottfredson uten farger kan man scanne inn historiene i sort-hvitt modus og lese de på PC-skjermen. Dette er selvsagt en kjedelig og tidkrevende jobb så det er vel helst for de "desperate" Gottfredistene og de fargeløse donaldistene. ;-)

• edited November -1

Hyggelig nyhet at vi får et Gottfredson Library. Vil nok hive meg på, men vil nok ikke følge serien helt i mål. Hopper vel av rundt 1950 tenker jeg. (Hvis ikke komplettisten i meg protesterer :))

• edited November -1

Komplett, usensurert, kronologisk, sort-hvitt - dette høres bra ut alt sammen. Hvis de i tillegg koster på god restaurering av materialet og "tålelig" format blir dette en kjempebra utgivelse.

Med tålelig mener jeg format som er håndterbart, men samtidig såpass stort at man ser detaljene i tegningene. Jeg kjøpte f.eks. Modesty Blaise i Klassikerserien, og fant til min forferdelse at masse av detaljene "druknet" i det lille formatet. Jeg vil derfor påstå at Peanuts-formatet er et "nuts" format for tegneserier. Peanuts har mindre detaljer enn Modesty Blaise, og ødelegges ikke av lite format, men Gottfredson håper jeg på å få i samme format som Billy-bøkene har

Personlig vil jeg heller ha det på engelsk med original håndteksting istedet for på norsk med kunstig "håndtekstaktig" skrift

Edit: Ser forøvrig av intervjuet at de, i alle fall i første omgang, utelater søndagsstipene med begrunnelse av at de ikke er med i kontinuiteten av en historie. Jeg ser poenget i begrunnelsen, men stiller meg undrende til avgjørelsen. Når stripene bli publisert i aviser i den rekkefølgen må man da også kunne publisere dem i bøker i den rekkefølgen

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?