Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Pocketer i massevis

13739414243

Comments

• Pocketene pleier ha reklame med bilde av neste bok. Sjekket tidligere i dag at nr 491 har Fotballstjerne bildet. Helt enig med SvK at den svenske forsiden er mye bedre.
  • Det har vært gjort noen rare forsidevalg opp gjennom tidene. Det styggeste er etter min mening Donald Pocket nr 61, opprinnelig en av mine favorittforsider.
    Men i 3. opplag har de av helt uforståelige grunner beholdt Marco Rota's motiv, men fått Santanach til å lage en hjelpeløs etterligning:
    image

image

Sjelden har det vært tydeligere hva som skiller en mester fra en middelmådighet.
    (I fjerde opplag er originalen tilbake.)
  • edited May 2020
    Jeg må bare si meg helt enig i kommentaren om Donald Pocket 61. Jeg kunne ikke tro mine egne øyne den gangen jeg så det nydesignede coveret til opplag 3. HVORFOR gjorde de det? Jeg fatter det bare ikke.

Forresten: det er sant at originalmotivet er tilbake på opplag 4, men der har det faktisk blitt tusjet på nytt. Legg merke til forskjellene i strekføring og tusjing. Det er veldig langt fra kvaliteten på Rotas original.

image

Jeg tror Egmont sto bak denne retusjeringen også (jeg mener å ha sett Ole Petter Hansen kreditert for tusjing av coverne i flere nyutgitte pocketklassikere). Men igjen må jeg lure på hvorfor det ble gjort. Originaltegningen av Rota eksisterer jo den dag i dag. IDW brukte den f. eks. på coveret til det amerikanske Donald Duck-nummeret der de trykket originhistorien til Fantonald i 2015:

image
  • edited May 2020
    Du har rett. Jeg forstørret ikke coveret på fjerde opplag, så jeg la bare merke til månen som var lagt til. Den eneste av disse bøkene jeg eier selv er førsteutgaven, så bildene er hentet fra minetegneserier.no.
    Men jeg la merke til forsiden på tredje opplag da den kom i butikk.
    Fantonald kommer ruslende imot oss i et bilde som er helt ribbet for dynamikk.
  • Var litt spent på om Donald Pocket 492 dukket opp i to størrelser eller ikke i butikken i dag. Men det ser ut som denne kun finnes i normal størrelse.
  • Egmontlitor.no lister opp to pocket
    med samlebetegnelse Duckifiserte Klassikere. I Danmark utgis denne uken Anders And Litterære Klassikere. Lurer på om utgivelsene er identiske og når den norske utgaven kommer.
  • SvKSvK
    edited June 2020
    Det er ikke godt å si. Den danske utgivelsen er en hardcoverbok som ser ut til å hente innhold fra Donalds Litteraturhistorie. Denne serien ble nettopp utgitt i pocketformat her i Norge. Vil Duckifiserte Klassikere hente fra samme eller være noe helt eget? Vi får se.
  • edited June 2020
    Har noen sett Donald Feriepocket i butikkene? Var på Narvesen i går, men så ingen av dem blant de nye bladene. Ifølge denne Facebook-posten fra Egmont blir tydeligvis hele seks (!) stykker utgitt samtidig i dag!
    En stor sommerlesekampanje har også Donald-teamet med sine seks Feriepocket. De finnes i utvalgte butikker og er verdt å både lese og registrere på årets Sommerles!

Alle seks Feriepocketene er avbildet på Facebook. Her er coveret til en av dem, "Forbrytelser mot krem!":

image
  • Saft suse! ÅTTE nye Disney-pockets på en uke!!
    :-O
    Jeg fant bare temapocketen og Unge Donald Duck.
    Så da håper jeg å finne en av disse utvalgte butikkene i Bergen.
    Fant ikke Harrow County heller, men den blir sikkert lagt ut på mandag
  • Det er ganske uklart hva "utvalgte butikker" skal bety. Hvis det ikke inkluderer Narvesen, hvor skal man finne dem da?

Harrow County var forøvrig ute på Narvesen i Stavanger nå på torsdag.
  • Skulle ha likt å vite hvilke butikker disse utvalgte er, ja. Generelt litt vanskeligå skjønne formålet med å komme med slike utgivelser som det et vanskelig å få tak i.
  • De seks pocketene skal visstnok stå i sjokkselgere uten at jeg har funnet dem foreløpig. Har foreslått for Egmont at de bør bli tilgjengelig på serie.no.
  • Enten har ikke disse kommet i handelen ennå i praksis, eller så er det bare noen kjipe opptrykk siden så godt som ingen selger de. Det hadde vært helt meningsløst med en ny og påkostet utgivelse, i hvert fall.
  • Fant dem i dag, på meny. Dette er tynne bøker på 100 sider. Har ikke fått sett på innholdet enda.
  • Når de koster 69 kr stykket, håper jeg det er noen nye historier i dem. Men 100 sider var lite...
  • Meny hvor hen?
  • Jeg har heller ikke sett feriepocketene noe steder enda. Men det høres da ut som de har samme format som de gamle Onkel Skrue og B-Gjengen heftene vi hadde på 80- og 90-tallet. De var også rundt 100 sider.

Prismessig er det ikke så stor forskjell fra dengang, med en pris litt over det vanlige ukebladet, og endel under Donald Pocket.

Ellers tittet jeg kjapt inni siste Temapocket "Juhuutubestjerner!" på butikken i dag. Og det ser ut som den starter med en nytegnet historie som er laget for denne boka. Det er vel føste gang siden "Kraken" med kongeparet at det skjer?
  • edited June 2020
    Meny Oasen i Bergen.
    Innholdet minner veldig om det gamle Onkel Skrue-bladet.
    Bok 1 innelder historiene Donald Duck- En god start på dagen(Marconi/Barozzi)
    Dolly Duck- Felles interesser (Volta/Marabelli)
    Fantonald- Sukker-brøde (Macchetto/Held)
    Donald Duck sikter høyt (Gentina/Faccini)

Jeg vet ikke om dette er nytt i Norge. Har lest det aller meste som er kommet ut, men må innrømme at svært mange historier blir fort glemt.
  • Så ingen Feriepocketer på Meny i Stavanger i dag.
  • SvKSvK
    edited June 2020
    Ingenting på Meny i Bergen sentrum. Får ta en tur innom Oasen en dag. Har vært innom alle Narvesen, en rekke matbutikker samt Outland i Bergen sentrum (hvor jeg ikke hadde forventet å finne noe), uten hell. Smått absurd at det ikke skal gå an å finne en utgivelse i det hele tatt i sentrum av landets nest største by. Ikke gis det informasjon om hvor dette selges heller, på direkte henvendelse. Noen som har noen ide om hva som er logikken bak dette?
    Og i følge info om historiene som blir oppgitt her er det snakk om nye historier, i hvert fall noen av de.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?