Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Pocketer i massevis

1353638404143

Comments

• SvKSvK
    edited April 2020
    Spørsmål om dette er en éngangsforeteelse eller noe man vil fortsette med. Jeg gjetter på at førstnevnte, men det fremkommer ikke klart om det er det ene eller det andre.

Det kommer an på historien, men min erfaring er at pockethistoriene generelt ser best ut i det vanlige formatet, og ikke i et som er mye større.
  • edited May 2020
    Siden prisen er lik tyder det på at DP #491 i to størrelser er et eksperiement/stunt for å skape oppmerksomhet. Men det hadde vært kjekt med en bekrftelse på om dette kun er en engangsting (éngangsforeteelse som orboka sikkert sier)

Det hadde også vært interessant å vite opplagsfordelingen på de to utgavene, og hvordan salget fordelte seg. På de tre ulike mat-butikkene jeg har vært innom på torsdag og i dag så det ut som de hadde ca. like mange av hver utgave.
  • (éngangsforeteelse som orboka sikkert sier)
    Det var altså ikke ment som noe sarkasme mot SvK som brukte ordet over her, så etterpå at det kanskje hørtes slik ut. Men tror det er lenge siden jeg har brukt det ordet selv, og måtte nok hatt ordbok for å klare å skrive det rett :)
  • Jeg kunne tenke meg størrelsen til Andebys helter
  • Jeg liker også størrelsen på Andebys Helter. Men når det gjelder Donald Pocket snakker vi om en tradisjon som har pågått i over 50 år. Så jeg håper de fortsetter å utgi pocketene i samme format som alltid, selv om de også prøver med større versjoner fra tid til annen.
  • SvKSvK
    edited May 2020
    Hehe Frank, oppfattet det ikke sarkastisk i det hele tatt.

Når det gjelder størrelse, så er jo pockethistoriene flest laget for det italienske Topolino Libretto. Størrelsen på det bladet er litt større enn våre pockets, men det er ikke så stor forskjell. Så størrelsen i pocketene er ikke så langt unna det tiltenkte. Forholdet mellom høyde og bredde er et litt annet, så antar det er grunnen til at en relativt stor del av bunnen av siden er "tom" i Donald Pocketene. Ser man på de Egmont-produserte historiene har de bedre sideutnyttelse.

Så har man noen få historier som f.eks. Donald Quest som jeg antar er produsert for et større format, disse blir alt for komprimerte i Donald Pocket. Der hadde det gjort seg med et større format.

• edited May 2020
    Kjøper ikke Donald Pocket fast lengre, men har kjøpt de siste for å få med meg Donald Quest. Og er enig i at denne serien hadde passet bedre i et større format.

I pocket nr. 491 som finnes to størrelser er det ikke noen historier som har veldig detaljerte tegninger/fargelegging, så den var kanskje et dårlig eksempel for å sammenligne størrelser. Vanlig pocket-størrelse er helt ok her. Men i nr. 490 f.eks., så synes jeg også Dobbel-Duck hadde passet bedre om det var trykket større (og gjerne med bedre paper og farger). Her er det mye mørke sider og detaljert fargelegging. Andre eksempler er de nye parodi-historiene som jeg også synes fortjener bedre trykk.

• SvKSvK
    edited May 2020
    Ønskedrømmen hadde vært å få hele Dobbel-Duck-serien i egne blader/hefter med glanset papir, a la Fantonald-bladene fra 15-20 år tilbake. Det kommer ikke til å skje, men vi hadde jo noe i den retning da disse seriene ble begynt utgitt i USA for noen år tilbake. Som vanlig tok det slutt ganske raskt.
  • Nå har jeg fått lest noen historier i den store utgaven. Jeg synes tegningene gjør seg i et større format, men sitter med følelsen av at litt mindre hadde vært bedre
  • edited May 2020
    Jeg ser at i den nye temapocketen Samurai, så er det to japanske remake av Barks-historier. Noen som har sett pocketen? Noen som vet hvor mange slike remake det er av Barks-historier?
  • Jeg ser at i den nye temapocketen Samurai, så er det to japanske remake av Barks-historier. Noen som har sett pocketen? Noen som vet hvor mange slike remake det er av Barks-historier?
    Har ikke sett den nye pocketen, men av nysgjerrighet kjøpte jeg en tysk serie med kun slike historier for noen år siden.

Et søk på kode D/N i inducks viser at det finnes ganske mange av disse manga-remake-historiene. Det ser ut som 13 av de er basert på Barks-historier.

Den nye pocketen har et par historier som ikke var i den tyske serien og ikke er utgitt på norsk før. Så må kanskje kjøpe denne.
  • SvKSvK
    edited May 2020
    For øvrig er to av de nevnte Barks-historiene utgitt i en tidligere Temapocket:
    https://inducks.org/issue.php?c=no%2FTP2004-2
  • Litt mer om Dolly og Minni som superspioner, i forbindelse med at første pocket kommer førstkommende fredag:

https://www.egmontpublishing.no/dolly-duck-blir-superspion-i-ny-donald-pocketserie?fbclid=IwAR3pp7qSToKdik7PPbr0LO6o9vDMBu8_8A9ydcBnAfiIQTlxyVO18cp067s
  • SvKSvK
    edited May 2020
    Takk for det.
    Kjøpte denne i dag, her er innholdet:
    https://inducks.org/issue.php?c=no%2FDMS+1

Uten å ha lest den, ser innholdet veldig ut til å være for den yngre garde.
    Ikke noe galt i seg selv, men hvis det er slike ting som dette de kutter ut Andebys Helter for er det grunn til å bli forbanna.

Uansett, det står i artikkelen det linkes til at dette er den første av flere slike bøker. Litt usikker på hva de mener, det fremkommer ingen steder i boken at det er en serie. Det gjør det heller ikke i det jeg har sett av dette for andre land. Men det ser ut til at vi senere får bøker i samme gate, blant annet med følgende serie av historier:
    https://inducks.org/story.php?c=XPW+MDT+3-1

Vi får se. Prisen er jo hyggelig i hvert fall.
  • På Egmontlitor.no er en pocket, muligens serie , ved navn Spookyzone nevnt. Kanskje den har historier fra heftet du la ut lenke til.
  • edited May 2020
    Ting er ikke helt oppdatert/fullstendig i inducks enda. Men det er laget iallefall fire ulike serier med historier som egentlig ikke har så mye med hverandre å gjøre enn at de er i en mer "ungdommelig" stil.

Young Donald Duck (Unge Donald Duck) var den første
    Minnie and Daisy Spy/Spy Power (Dolly og Minni Superspioner ) er den andre
    Spookyzone er den tredie
    og det skal være laget en fjerde Magica-serie også.

Men jeg synes det er bra de gir de ut hver for seg her i landet og ikke blander de ulike seriene i samme bok som nederland ser ut til å gjøre.

I Tyskladnd gis disse ut under Lustiges Taschenbuch Premium Plus der de også inkluderte The Quest for the Missing Memories
  • Helt grei bok, selv om denne Dolly og Minni minner lite om figurene vi kjenner.
    Uten at det gjør så mye.
  • Jeg har i dag mottatt Donald Pocket 492. På fremsiden tar Donald brassespark og boken har tittelen Fotballstjerne. Når jeg åpner boken er det bilde av Robin Duck og tittelen er Gentlemannstyven. Ift historier i boken er nok sistnevnte navn riktig. Men hvordan klarer Egmont oppgi to navn på en og samme pocket?
  • De har nok bare ombestemt seg glippet. Den "riktige" tittelen blir uansett det som står på forsiden. Det er 3 historier med fotballtema i boken.
  • SvKSvK
    edited May 2020
    Ja - her har de nok gjort en endring i siste liten i Norge for å ha et annet cover enn hva som opprinnelig var tiltenkt. Her er den tyske utgaven:
    https://lustiges-taschenbuch.de/sites/default/files/2020-05/LTB-533.jpg

Sverige har samme forside som Tyskland. Synd at man byttet den ut, for synes at denne var langt stiligere. Fotballforsiden er dusinvare i forhold som vi har sett ørten versjoner av tidligere.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?