Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Pocketer i massevis

1303133353643

Comments

• Forøvrig helt enig... prisen på "Unge Donald Duck - Hagbart Fisens Internatskole" i forhold til format, sidetall og papir er fullstendig skamløs.
  • SvKSvK
    edited June 2019
    Jeg er litt ambivalent selv i forhold til en pocket som "Unge Donald Duck". Er personlig ikke veldig opptatt av pris generelt, i hvert fall så lenge vi får nye, interessante utgivelser. Så jeg er først og fremst bare glad for at vi faktisk får utgivelser som denne.
    Men at prisen isolert sett er veldig høy i forhold til sidetall, papirkvalitet etc. ? Ja, det er det ingen tvil om.
  • SvK skrev:
    Er personlig ikke veldig opptatt av pris generelt, i hvert fall så lenge vi får nye, interessante utgivelser. Så jeg er først og fremst bare glad for at vi faktisk får utgivelser som denne.
    Forsåvidt et poeng. Og det hadde heller ikke vært fullt så ille hvis Egmont kunne fikse problemene med pikselert trykk. Jeg er litt smånysgjerrig på denne "Unge Donald"-serien selv, men kombinert sett er disse tingene plagsomme.

SvK skrev:
    Men at prisen isolert sett er veldig høy i forhold til sidetall, papirkvalitet etc. ? Ja, det er det ingen tvil om.
    Antar at de er usikre på salgspotensialet til denne spinoffserien sammenlignet med en vanlig Donald Pocket, og at dét er litt av grunnen til at de har satt opp prisen noe veldig sammenlignet med normalen. Den tynne Vill vest-pocketen med Mikke som kom for noen år siden (husker aldri hva den het) hadde vel også høyere pris enn det som virket logisk ift. størrelse og sidetall.
  • Angående diskusjonen om pris og sidetall:
    I dag kjøpte jeg pocket nr.2 i Andebys Helter-serien, «Mikke vs. Spøkelseskladden». Har tidligere i tråden vært inne på håpet om at vi skulle få det samme som i følgende tyske utgivelse:
    https://inducks.org/issue.php?c=de%2FLTBPR+17

Svært gledelig er det faktisk det, ergo er innholdet identisk som i linken.
    Altså får vi her hele 464 sider med i stor grad nytt og spennende materiale, i større format enn en vanlig pocket. Og prisen? Kr. 129. Det vil jeg kalle valuta for pengene så det holder.
  • Det er virkelig en fantastisk forskjell! Nesten som noen hos Egmont leste denne tråden og fikk lyst til å balansere ting litt. :D Jeg synes fortsatt det er irriterende hvor piksillert trykkvaliteten er, men jeg måtte bare kjøpe denne jeg også. Over 400 sider Mikke Mus skrevet av Casty er vanskelig å si nei til.
  • SvKSvK
    edited June 2019
    Pocketen som markerer jubileum for Fantonald er nå i handelen:
    https://inducks.org/issue.php?c=no%2FDP++480

Det er ikke diskutert her tidligere, men imellom alle de andre pocketene er det kommet en ny serie, «Donald Duck med fargesmell», som er opptrykk av utvalgte pocketer fra en italiensk serie. Serien virker å fokusere på en utvalgt duo av manusforfatter og tegner per bok. Mye nytt materiale, og en del lange historier. Nr.2 i serien som kom i går, har f.eks. to historier på 100 sider, og to på 50.
    https://inducks.org/issue.php?c=no%2FDDMF+2
  • Nå tar det av her slik at det går i surr.... Det kom en ny Sommer-pocket denne uken også. Overså den først i butikken siden jeg trodde det fortsatt var forrige slik pocket, som kom for bare en måned siden. Uansett, her er innholdet hvis noen skulle være interessert:
    https://inducks.org/issue.php?c=no%2FDSPO2019-2
  • Er det noen som har oversikt over hvor mange pocket som er blitt utgitt første halvdel i år? Sitter med en følelse at det må nærme seg en utgivelse i uken gjennomsnittlig? Abonnementet mitt på vanlig Donald pocket fornyes denne måneden, 750 kr for ett år. Men det kommer jo andre titler hele tiden!

Andre pocket er ofte ca 15 kr billigere i nettbutikker enn i løssalg og fra Serie.no. I det siste har jeg samlet opp og gjerne bestilt tre titler sammen for å komme over minimumsbeløpet f eks Adlibris og Bokklubbene har for fri frakt. Platekompaniet har noen titler utgitt i år på fri frakt, men virker litt vilkårlig hvilke dette gjelder. Ellers må man handle for 1000 kr hos dem for gratis frakt. Varierer også litt hvordan forskjellige nettbutikker varierer. De fleste tar betalt etterhvert som artiklene i en ordre sendes ut. Når man betaler med kort hos Adlibris, blir beløpet belastet umiddelbart. Cdon har motsatt praksis - man blir først belastet når alle artiklene er levert, i enkelte tilfeller langt over ett halvt år etter at bestilling ble lagt. Har andre gode eller dårlige erfaringer de vil dele ved bestilling av pocket fra nettbutikk?
  • Det stemmer at det kommer ca. en pocket i uken i snitt. Både Donald Pocket og Temapocket kommer nå en gang i måneden. Så kommer det spesialer, miniserier, litteraturhistorie, jubileumsutgaver osv. Det er ganske sjelden en fredag uten en eller annen pocket, og noen ganger er det to eller tre.
  • Om jeg har talt riktig, skal det ha kommet 26 pockets i 2019 pr. uke 27, ifølge minetegneserier.no.
  • Og da kommer Detektiv Donald, Donald Duck junior bøkene og Klassisk Donald Duck i tillegg? Det var vel i fjor Barks/Rosa albumene sluttet å komme ut?
  • Jeg har ikke regnet med hardcoverbøker eller Klassisk Donald, nei.
    Og det stemmer at Barks/Rosa ble avsluttet i fjor.
  • HerbertthePig skrev:
    Jeg har ikke regnet med hardcoverbøker eller Klassisk Donald, nei.
    Nei, de utgivelsene er jo ikke pocketer heller.
  • Antall Disneyutgivelser er betydelig høyere, i hvert fall om man skiller mellom kiosk- og bokhandelutgaver.
    Da kommer vi glatt opp i 200 utgivelser i året.
  • Men da mener du om man regner bokhandelutgaven og kioskutgaven av f. eks. Donald Pocket 480 som separate utgivelser? Eller?
  • edited July 2019
    Ja, det var det jeg mente.
    Er litt usikker på om absolutt alle pocketbøker kommer i bokhandelutgave da, men..
  • HerbertthePig skrev:
    Er litt usikker på om absolutt alle pocketbøker kommer i bokhandelutgave da, men..
    Jeg tror faktisk de gjør det pr. i dag. Du finner alt fra vanlige DP til Andebys helter, Unge Donald Duck, påskepockets, sommerpockets osv. hos Adlibris og andre nettbokhandlere. Jeg kan i hvert fall ikke komme på en eneste Disney-pocket som ikke utgis også til bokhandler.

Personlig føler jeg ikke at bokhandelutgaver og kioskutgaver fortjener å regnes som separate utgivelser i en liste over Disney-utgivelser per år, da. De er helt identiske utenom distribusjonen og om coverne har bc-koder eller ikke.
  • edited July 2019
    Postet nylig noen tanker om Andebys helter-pocketen "Mikke vs. Spøkelseskladden" på Facebook-gruppen Gammeldonaldistene, og tenkte at jeg like godt kunne dele dem her også:

image

Dette er i mine øyne årets beste norske Disney-utgivelse så langt. Over 450 sider Mikke Mus skrevet av Casty (og også svært bra tegnet av Lorenzo Pastrovicchio; mye av ånden i Castys egne tegninger er her). Veldig bra historier som alle er i kontinuitet med hverandre, og Casty klarer å ta kampen mellom Mikke og Spøkelseskladden inn i sci-fi-land uten å bryte med de klassiske karaktertrekkene deres. Kort sagt: det føles troverdig, og Spøkelseskladden er en fantastisk skurk her. Jeg har også alltid likt Castys tolkning av Mikke, en direkte videreføring av Scarpas versjon fra 50- og 60-tallet (som selvsagt igjen var en videreføring av Gottfredson).

Sterkt anbefalt, med andre ord! Pocketen er ennå i kioskene, og kan i tillegg kjøpes hos nettbokhandler som Adlibris.
  • Noen andre som har tanker om denne pocketen? (Føler at en sånn anmeldelse før i tiden ville utløst kommentarer fra flere her inne...)
  • Skulle gjerne fått sagt noe, men har ikke fått lest den enda. Men det du skriver virker jo oppløftende. Ellers synes jeg det er flott at du sprer det glade budskap.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?