Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Reklame i DD & Co

edited January 2010 in Donaldisme

Jeg forstår at Serieforlaget må ha med reklame i deres utgivelser for å finasiere salget, som f.eks i DD & Co, men reklame som henvender seg til mindreårige er jo faktisk ulovlig i Norge. Har Egmont noen særtillatelse til dette, eller gjør de det lovlig på en annen måte?

Comments

• edited November -1

Reklame retta mot mindreårige er ikkje ulovleg i Noreg, nei. Det forbodet gjeld berre TV-reklame.

(Dersom eg hugsar rett seier same lovverk at ein skal opptre svært forsiktig når det kjem til slike målgrupper. Men det er på ingen måte forbudt.)

• edited November -1

Det har du helt rett i, selv om Forbrukerombudet prøver stadig å endre reglene med det målet å fjerne all reklame rettet mot barn. Hvis han lykkes med det, vil det i denne sammenheng bety at de fleste utgivelsene til Egmont enten blir dyrere eller at de raderes vekk.

• edited November -1

Men hva er egentlig reklame rettet mot mindreårige? Er reklame for sjokoladepålegg reklame rettet mot mindreårige? Er reklame for mobiltjenester reklame rettet mot mindreårige? Er reklame for filmer, for eksempel Istid 3, reklame rettet mot mindreårige? Jeg tror det bare er et lite mindretall av reklamene som er i Donald Duck & Co som det relativt klart og tydelig kan fastslås er rettet mot barn.

• edited November -1

Jeg vil si at mange av reklamene er rettet mot barn. Det er ikke så lett å definere hva som er det, men f.eks. Istid 3 er jo faktisk en barnefilm.

• edited November -1

Et godt spørsmål, Tommy. Jeg vet at dettte blir litt på siden, men skitt au: utformingen av en annonseform avgjør nødvendigvis ikke om det blir rettet mot barn alene, men situasjonsegenskapene der det blir presentert i kan være avgjørende til hvem en vil henvende seg til. Det betyr at en annonse eller spot som går på luften i et medium beregnet for barn (eks Donald eller barne-tv), nok vil prøve å påvirke denne målgruppen. Samme annonse i et ukeblad vil dermed i dette mediumet være beregnet på en annen målgruppen. Spissformulert: annonse for sjokoladepålegg i Donald er nok ment for å skjerpe appetitten og interessen blant barn, men hvis den trykkes i et ukeblad, er den nok ment for hvem som tar beslutninger i familien ang innkjøp.

• edited November -1

Det som er sikkert er at reklamen i DD&Co, som så mye annet, har blitt dårligere og mer infantilisert med årene. Da jeg vokste opp var bladet preget av seriøs reklame for Lego, tyggegymmi, tegneskoler o.l. I våre dager er bladet fyllt opp med harry og barnslig mobiltelefon-orientert reklame. Dersom forbrukerrådet kan få til en reversering av denne situasjonen ville det vært et stort fremskritt.

• edited November -1

Kan du være snill å definere hva som er hhv. seriøs, harry og barnslig reklame? Jeg har både en personlig og faglig interesse av å få et svar på dette!

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Det som er sikkert er at reklamen i DD&Co, som så mye annet, har blitt dårligere og mer infantilisert med årene. Da jeg vokste opp var bladet preget av seriøs reklame for Lego, tyggegymmi, tegneskoler o.l. I våre dager er bladet fyllt opp med harry og barnslig mobiltelefon-orientert reklame. Dersom forbrukerrådet kan få til en reversering av denne situasjonen ville det vært et stort fremskritt.

Enig i at reklamene var bedre før. Jeg har observert disse reklamene i de komplette årgangene, med bl.a. doktor greve sepe. De er jo nærmest komiske i forhold til det jeg har vokst opp med, da man tidligere prøvde å skape mer troverdighet til produktet (syns jeg). Men mener du at slike reklamer skal komme tilbake? Dette er vel veldig urealistisk.

• edited November -1

1800 skreiv:

Et godt spørsmål, Tommy. Jeg vet at dettte blir litt på siden, men skitt au: utformingen av en annonseform avgjør nødvendigvis ikke om det blir rettet mot barn alene, men situasjonsegenskapene der det blir presentert i kan være avgjørende til hvem en vil henvende seg til. Det betyr at en annonse eller spot som går på luften i et medium beregnet for barn (eks Donald eller barne-tv), nok vil prøve å påvirke denne målgruppen. Samme annonse i et ukeblad vil dermed i dette mediumet være beregnet på en annen målgruppen. Spissformulert: annonse for sjokoladepålegg i Donald er nok ment for å skjerpe appetitten og interessen blant barn, men hvis den trykkes i et ukeblad, er den nok ment for hvem som tar beslutninger i familien ang innkjøp.

Problemet med det argumentet er jo dette med at 70 % av dei som leser Donald Duck & Co er over 15 år.

Eg minnast vagt at det i eit Donald-blad ca 1996 stod det reklame for eit kvisemiddel. Dette var det foreldre som gjekk ut i VG og reagerte på: meiner Donald Duck & Co at målgruppa si er kvisete? Egmont forsvarte det med at joda, dei hadde då lesarar i den aldersgruppa òg, så dei såg ingenting galent i slik reklame. Eg finner det festlig at innimellom all problematikken rundt reklame retta mot born har man dei som klager på at reklamen er retta mot dei som er litt eldre.

Meiner òg å hugsa at ein brukar av dette forumet på eit tidspunkt gjekk ut og klaga over at Donald Duck & Co trykte reklame for Sopps kjøttsaus fordi han meinte at dette var retta mot vaksne og ikkje mot born. Ein har dei som klagar på begge sider av gjerdet, altså. Det er dei som ikkje vil ha reklame retta mot born... Og det er dei som ikkje vil ha reklame retta mot nokre som helst andre enn born.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

1800 skreiv:

Problemet med det argumentet er jo dette med at 70 % av dei som leser Donald Duck & Co er over 15 år.

Eg minnast vagt at det i eit Donald-blad ca 1996 stod det reklame for eit kvisemiddel. Dette var det foreldre som gjekk ut i VG og reagerte på: meiner Donald Duck & Co at målgruppa si er kvisete? Egmont forsvarte det med at joda, dei hadde då lesarar i den aldersgruppa òg, så dei såg ingenting galent i slik reklame. Eg finner det festlig at innimellom all problematikken rundt reklame retta mot born har man dei som klager på at reklamen er retta mot dei som er litt eldre.

Meiner òg å hugsa at ein brukar av dette forumet på eit tidspunkt gjekk ut og klaga over at Donald Duck & Co trykte reklame for Sopps kjøttsaus fordi han meinte at dette var retta mot vaksne og ikkje mot born. Ein har dei som klagar på begge sider av gjerdet, altså. Det er dei som ikkje vil ha reklame retta mot born... Og det er dei som ikkje vil ha reklame retta mot nokre som helst andre enn born.

Trenger man mye fantasi for å gjette hvem nå det skulle ha vært?

Det at reklamene i bladet har endret seg siden enkelte var ung kan vel ha semmenheng med den generelle samfunnsutviklinga. Folk som ikke henger med i denne utviklingen vil vel da være tilbøylig til å misbruke et flott prinse/kongenavn for å beskrive sin frustrasjon over sin situasjon. Det må vel nærmest kalles et mirakel at internett er akseptert i slike heimer.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Dersom forbrukerrådet kan få til en reversering av denne situasjonen ville det vært et stort fremskritt.

Bra uttalelse fra en person som ellers hyller totalt frislipp av alle markedskrefter, og som heller ikke har noe ønske om offentlig inngrepen.

Du er ihvertfall ganske konsekvent :)

Og dette har heller ingenting med saken å gjøre men jeg gleder meg til den dagen Sigvald blir tegneserieminister.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?