Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Årets forside og serie

edited December 2009 in Donaldisme

Alle abonenter har fått en melding på Donaldklubben om at man kan stemme på årets forside og serie. Selv skal jeg stemme på forsiden til nr. 2, men er fornøyd om det blir noe av Marco Rota uansett, det er vel fortjent. Årets serie derimot kan bli det meste, mange vil vel stemme på Knut Nærum.

«13

Comments

• edited November -1

#44 har nok den beste "vanlige" forsiden, men jeg må være litt kjedelig og stemme #23. Nyskapende, dramatisk og i perfekt samsvar med innholdet i bladet.
    Beste serie blir vanskelig å finne, jeg får rote litt i skuffen i helga...

• edited November -1

Kari Korhonen kanskje.

• edited November -1

Trur nok eg òg ville ha stemt på forsida til DD23, ja. Utruleg stilig forside (sjølv om eg synest at det danske sidestykket til same forside var lekrare).

Når det gjeld beste historie, aner eg ikkje kva eg ville ha stemt, men eg tipper at eitt eller anna av Don Rosa, alternativt av Arild Midthun, vinner. Eg har ikkje telt opp noko konkret, men vi har sett minst to Rosa-historier i år («Kong Krøsus' skatt», «De ti avatarene»), og begge er frå ei tid då Rosa var på toppen, så eg blir ikkje overraska om ein av dei vinner. Elles er vel «Donaldus» og «Kakekrig» dei to historiene som har fått best PR i år, så dei er sjølvsagt òg sterke kandidatar.

Det hadde vore gøy om ei heilt anna historie enn desse fire vann, såklart. Men skulle eg satt pengar på kven som kom til å vinne, er det ingen tvil om at eg hadde satsa på Rosa og Midthun.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Trur nok eg òg ville ha stemt på forsida til DD23, ja. Utruleg stilig forside (sjølv om eg synest at det danske sidestykket til same forside var lekrare).

Når det gjeld beste historie, aner eg ikkje kva eg ville ha stemt, men eg tipper at eitt eller anna av Don Rosa, alternativt av Arild Midthun, vinner. Eg har ikkje telt opp noko konkret, men vi har sett minst to Rosa-historier i år («Kong Krøsus' skatt», «De ti avatarene»), og begge er frå ei tid då Rosa var på toppen, så eg blir ikkje overraska om ein av dei vinner. Elles er vel «Donaldus» og «Kakekrig» dei to historiene som har fått best PR i år, så dei er sjølvsagt òg sterke kandidatar.

Det hadde vore gøy om ei heilt anna historie enn desse fire vann, såklart. Men skulle eg satt pengar på kven som kom til å vinne, er det ingen tvil om at eg hadde satsa på Rosa og Midthun.

Må ikke historien være laget/utgitt i år?

• edited November -1

Alle historiene eg nevner er då utgitt i år?

• edited November -1

Jeg regner med at Christer mener "utgitt for første gang i Norge i år" .

• edited November -1

Det er ikkje nemnt i kriteria som er sendt ut i Donaldklubben iallfall.

• edited November -1

Jeg skal ikke spore helt av her, men har noen lagt merke til denne forsiden:

http://coa.inducks.org/story.php?c=D++5262

En Branca-forside som aldri har vært gitt ut før!!

Jeg er vel kanskje verdens største fan av Branca-forsider, og ble helt ekstatisk da jeg så denne i butikken. Det finnes ingen som er i nærheten av å lage så kule forsider som Daniel Branca. Ikke i nærheten en gang faktisk...;)

• edited November -1

Wavy skreiv:

Det finnes ingen som er i nærheten av å lage så kule forsider som Daniel Branca. Ikke i nærheten en gang faktisk.

Here we go again...

Jeg kjenner mange som foretrekker forsider av Barks!

AC forteller at i Finland har Don Rosas forsider vært de mest populære de siste årene.

Dette viser at det dette dreier seg om smak og behag. Skal man være litt retorisk kan man jo også spørre hvorfor det tok hele 30 år før denne forsiden kom på trykk dersom Branca er så suveren? Tror du det hadde skjedd med forsider av Barks, Rosa e.l.?

La meg til slutt legge til at jeg personlig har stor sans for Brancas tegnestil og synes at den nye Branca-forsiden er riktig flott, og absolutt mye bedre enn de forsidene som brukes på DD&Co bladene i våre dager ;-)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Skal man være litt retorisk kan man jo også spørre hvorfor det tok hele 30 år før denne forsiden kom på trykk dersom Branca er så suveren? Tror du det hadde skjedd med forsider av Barks, Rosa e.l.?

Tror nok det fremdeles er ganske mange av Rosas forsider som ikke har blitt brukt som forsider i Norge enda, og sannsynligvis også enkelte av Barks'. Men jeg kan jo ta feil.

• edited November -1

Hallgeir skreiv:

Tror nok det fremdeles er ganske mange av Rosas forsider som ikke har blitt brukt som forsider i Norge enda, og sannsynligvis også enkelte av Barks'. Men jeg kan jo ta feil.

En liten opptelling viser at det er 16 av forsidene Don Rosa har tegnet som har blitt brukt som forside i Norge - de fleste i forbindelse med ekstranumre der en Don Rosa-historie har fylt hele bladet. I forhold til det antallet forsider Rosa har tegnet, er det altså en veldig liten del som har blitt brukt som forside hos oss.

• edited November -1

Hallgeir skreiv:

Sigvald skreiv:

Skal man være litt retorisk kan man jo også spørre hvorfor det tok hele 30 år før denne forsiden kom på trykk dersom Branca er så suveren? Tror du det hadde skjedd med forsider av Barks, Rosa e.l.?

Tror nok det fremdeles er ganske mange av Rosas forsider som ikke har blitt brukt som forsider i Norge enda.

Jeg snakket ikke om utgivelser i Norge, men om utgivelser i sin helhet. Branca-forsiden på årets julehefte er (i henhold til COA) utgitt for aller første gang nå - 30 år etter at den ble tegnet.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Branco-forsiden

Hmm ... Skulle o-en vært en a, eller skulle B-en vært en F? :-)

• edited November -1

Wavy skreiv:

En Branca-forside som aldri har vært gitt ut før!!

Oioioi. Bare synd at det ikke er noe Branca inni heftet også.

Jeg er vel kanskje verdens største fan av Branca-forsider, og ble helt ekstatisk da jeg så denne i butikken. Det finnes ingen som er i nærheten av å lage så kule forsider som Daniel Branca. Ikke i nærheten en gang faktisk...;)

Vel, gamle Carl var ikke helt ueffen som forsidemaker han heller. Jeg synes for øvrig Barks' og Brancas forsider minner en hel del om hverandre.

• edited November -1

Joda, Barks-forsidene er jo fine de, men når det kommer til fengende forsider synes jeg at Branca hadde en helt egen evne til å lage morsomme, litt karikerte gag-tegninger med litt sting i. Du ser med en gang at det er en Branca-forside.

Nå mente jeg ikke egentlig å disse andre tegnere, men heller å fremheve hvor stor jeg synes Branca er...:)

Apropos Branca-forsider: her er Brancas eneste Mikke Mus-tegning/forside:

http://coa.inducks.org/story.php?c=DC+AA1987-19&search=

Veldig fascinerende å se Branca-streken på en mus.
    Dessverre aldri brukt i Norge.

• edited November -1

Wavy skreiv:

Nå mente jeg ikke egentlig å disse andre tegnere, men heller å fremheve hvor stor jeg synes Branca er...:)

Jeg tror de fleste her (det finnes unntak!) skjønner at ros av noen ikke er det samme som kritikk av andre ... :)

• edited November -1

Dette blir jo veldig subjektivt, men selvsagt er Branca god på forsider.

• edited November -1

Etter en mer eller mindre grundig gjennomgang av 53 blad, stod jeg igjen med 6 kandidater som jeg nå har rangert:

1. Jeg og jeg og vi to (Vainomäki - Manrique) #40
    2. Donald Duck blir ny (de Graaf / M. Heymans - M. Heymans) #3
    3. Sterke-Tor (Barks) #20
    4. De ti avatarene (Don Rosa) #29
    5. Levering ikke inkludert (Løkling - Midthun) #4
    6. Onkel Skrue blir spandabel (Barks) #50-52

• edited November -1

Tusen takk for oppsummeringa av året -- trur eg går for å stemme på same historie som deg. Orker ikkje å bla gjennom heile årgangen på nytt for å finne ut om det kanskje kan vera noko betre der ute, så eg hadde eigentleg tenkt å avstå frå å røyste, men den historia er ein verdig vinnar uansett.

• edited November -1

Hva med karamell-krise av Barks i nr. 48? Denne er jo mye bedre enn Sterke-Tor. Og hva med Kakekrig av Nærum?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?